Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Objednáte pamětní minci, zasypou vás dalšími. A chtějí od vás tisíce. Braňte se

| rubrika: Jak na to | 25. 10. 2016 | 12 komentářů
Objednáte si pamětní minci. Zasypou vás dalšími, které jste neobjednali a které nechcete. Platit za ně máte tisíce korun. Pozor na nevyžádané zásilky od Českého mincovního obchodu. Poradíme, jak se bránit.

Paní Věra dostala do schránky nabídku od Českého mincovního obchodu, aby si objednala dukát Karla IV., s tím, že jde o exkluzivní nabídku a mimořádně výhodnou koupi hodnotné pamětní mince. „Matka jim naletěla a dukát za tři sta padesát korun objednala. Místo jedné mince ale obdržela dvě, za které měla zaplatit celkem dva tisíce korun. Následně přišly čtyři další neobjednané zásilky a k tomu spousty propagačních letáků lákajících k další koupi,“ popisuje syn seniorky Jiří.

Na podobnou notu

Lapání ptáčků

V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.

Předplatitelem proti své vůli

Překvapení na vnitřní straně obálky

„Česká obchodní inspekce eviduje za poslední měsíce desítky podobných podnětů,“ potvrzuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Firma Český mincovní obchod postupuje podle stejného scénáře už roky. Poškození se obracejí také na spotřebitelské sdružení dTest.

„Jedná se zpravidla o dva typy situací. Buď si spotřebitelé první minci vědomě objednají a nevšimnou si informace o dalším zasílání na vnitřní straně obálky, nebo jim do schránky jednoduše přijde neobjednaný balíček se složenkou,“ popisuje právník dTestu Lukáš Zelený.

Fígl je prostý: po objednání první zásilky vás firma bez ptaní zařazuje k odběru dalších mincí v rámci takzvaného „sběratelského servisu“, pokud tedy při první objednávce výslovně neuvedete, že další zboží nechcete. Informace o zařazení do sběratelského servisu bývá umístěna velmi netradičně: na vnitřní straně obálky. Snadno ji tedy přehlédnete – a pak už zásilky jen prší.

Firma, která užívá poněkud matoucí název Český mincovní obchod, ve skutečnosti sídlí ve Švýcarsku. Česká obchodní inspekce má proto ztížené možnosti. „Podat návrh na odebrání živnostenského oprávnění nebo podnikání této firmy jiným způsobem omezit nelze tak jednoduše, jako kdyby šlo o subjekt z České republiky,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. 

Propojeno!

Chameleoni

Nejsou tím, za koho se vydávají. Používají zavádějící jména a mimikry. Vydávají se za důvěryhodné instituce, aby se na vás obohatili. Dřív než kývnete a upíšete se, ujistěte se, že víte, s kým máte tu čest. Máme pro vás přehled případů a varování z poslední doby:

Klamou názvem, aby na vás vydělali

Inspekce aktuálně vede s firmou Český mincovní obchod správní řízení, hrozí jí pokuta až ve výši pěti milionů korun. Podle ČOI je totiž možné, že se ze strany jmenované společnosti jedná o agresivní nekalé obchodní praktiky.

Zatopte jim!

Stěžujte si

Na koho si můžete stěžovat u České obchodní inspekce? Jaký trest dotyčnému hrozí? Jak stížnost správně podat? Máme pro vás přehledného průvodce:

Pošlu na vás ČOIku! Jak na to

Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Co když ČOI nepomůže? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil o nervy a peníze.

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Jak se bránit

Pokud vám do schránky přijde jakýkoli neobjednaný balíček se složenkou, je rada jednoduchá. „Vzhledem k tomu, že se jedná o neobjednané plnění, nemusí spotřebitel nic na své náklady zasílat zpět a může si věc jako poctivý držitel ponechat, aniž byl povinen platit kupní cenu. Pokud zboží dojde spotřebiteli rovnou se složenkou a přiložené sdělení prodejce v něm může vyvolat mylný dojem, že již smlouvu uzavřel a je povinen kupní cenu zaplatit, lze takové jednání považovat za agresivní obchodní praktiku, zakázanou zákonem o ochraně spotřebitele,“ komentuje právník dTestu Lukáš Zelený. Prodejci za takové jednání hrozí pokuta až ve výši pěti milionů korun. Pokud se s popsaným jednáním setkáte, rozhodně byste se měli obrátit se stížností na Českou obchodní inspekci, která může hříšníka potrestat.

Samozřejmě také platí, že pokud si jakékoli zboží objednáte po telefonu nebo online, můžete své rozhodnutí vzít do čtrnácti dní od doručení první zásilky zpět a od smlouvy odstoupit.

„Český mincovní obchod podle svých obchodních podmínek umožňuje spotřebiteli od smlouvy odstoupit ve lhůtě dvaceti sedmi dnů od doručení zásilky. Problém je, když spotřebitel přeslechne či přehlédne informaci o tom, že mu mince budou pravidelně zasílány každý měsíc. Taková informace je natolik významná, že by se neměla objevit pouze v obchodních podmínkách, ale musí být součástí uzavírané smlouvy, aby se jednalo o platné ujednání. Bohužel však spotřebitelé často nevědí, co všechno v průběhu telefonického hovoru odsouhlasili,“ říká právník Zelený.

Poradna pro spotřebitele

Nechtějí vám uznat reklamaci, nevíte, jestli můžete vrátit zboží, nejste spokojeni se službami, ale nevíte, jak se bránit? Ptejte se na svá práva odborníků z dTestu v naší spotřebitelské poradně.

Odhlaste se

Když od smlouvy nestihnete odstoupit včas, budete muset za dodané zboží zaplatit. „Český mincovní obchod pak ponechává spotřebitelům možnost, aby setrvačný prodej kdykoli ukončili. Nejdůležitější je, aby spotřebitelé v případě, že smlouvu skutečně uzavřeli, nezůstali pasivní, ale učinili potřebné kroky k jejímu ukončení,“ zdůrazňuje právník dTestu. V opačném případě se vám doma budou množit nepotřebné mince a dlužná částka bude růst. Odstoupení od smlouvy ideálně posílejte doporučeným dopisem s dodejkou, ať máte v ruce důkazy.

V případě, že bude firma i po vašem odstoupení od smlouvy pokračovat v zasílání mincí, půjde o neobjednané plnění a můžete postupovat, jak jsme popsali výš. „Dojde-li k situaci, kdy by se společnost rozhodla po spotřebiteli údajně dlužnou částku vymáhat pomocí inkasní agentury, je třeba vědět, že na něco takového nemusí spotřebitel vůbec reagovat. Aby byla pohledávka vymahatelná, musel by její existenci nejprve potvrdit soud v řízení o podané žalobě,“ říká Lukáš Zelený z dTestu. Obtěžování ze strany společnosti se podle něj můžete bránit zasláním žádosti o vymazání osobních údajů z databáze a případně podáním podnětu k Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Anketa

Chodí vám nevyžádaná pošta? Čtete ji?

Obdobné rady dává spotřebitelům také Česká obchodní inspekce.

„Doporučujeme spotřebitelům uhradit pouze částku za skutečně objednané zboží,“ říká mluvčí Jiří Fröhlich. Spotřebitel by měl podle inspekce písemně a prokazatelně, tedy formou doporučeného dopisu, prodejci sdělit, že o další nabízené produkty nemá zájem a chce být vyřazený ze sběratelského servisu, do kterého byl automaticky zařazený. „Pokud se spotřebitel prokazatelně odhlásil ze sběratelského servisu, a i přesto jsou mu nadále pamětní medaile či mince zasílány, jedná o neobjednané plnění dle ustanovení § 1838 občanského zákoníku a spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět,“ uzavírá mluvčí ČOI.

A ještě řečí zákona. Co říká o neobjednaném plnění občanský zákoník: Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.

O vyjádření jsme samozřejmě žádali také Český mincovní obchod. Firma na naše dotazy ani po urgenci nereagovala. 

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+91
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 10. 2016 8:51, HonzaV

Ano, zatímco v socíku tomu je jinak. Rozjasnil jste mi ráno :D

Reagovat

 

+9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Láďa 25. 10. 2016 05:39)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 10. 2016 5:39, Láďa

Typický kapitalistický systém. Takhle to funguje. Typické jsou volby. Něco slíbíme a jak jsme u moci, tak to je jiná. Dobrý článek. Ničemu nikdy nevěřit.

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

2. 11. 2016 | 11:08 | Redakce

Nejlepší bude, jozefe, skočit do toho boxu se psí hlavou a prokliknout se na článek věnovaný přímo tomu, jak a s čím se na ČOI obracet. více

2. 11. 2016 | 10:47 | jozef kulla

Nikde nevidím kontakt COI více

28. 10. 2016 | 18:17 | Kateřina Řiháková

Tchýně, které je nemocná takto objednála mince pro vnoučata. Několikrát jsme ji upozorňovali ať to nedělá. Podcenili jsme to a stály ji ty šmejdy cca 50.000. Teď už jsme ji zasílání naštěstí zbavili ale co mně opravdu pobavilo...více

26. 10. 2016 | 10:44 | MUDr Stehlík Josef

Jasně naklikal jsem si to sám,na co vy čecháčci nemyslíte,jste geniální,bohužel si neumíte přečíst triviální smlouvy a pak si stěžujete na šmejdy ,tak jen tak dál více

26. 10. 2016 | 10:06 | czhunter

V životě jsem neviděl na žádném e-shopu "způsob doručení: hodit do schránky spolu se složenkou".
To by mohl nabízet jen idiot nebo podvodník, a ani u jednoho není na škodu si to nechat.
více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK