Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu

První tři knihy za polovic. A všechny další o třetinu levněji než v knihkupectví. Stačí stát se členem klubu. Jenže. Když kývnete, upíšete se zároveň na dva roky k povinnému objednávání knih. Pokud neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A vy budete muset zaplatit.

Kartička od obchodníka, která přinese slevy a kopec výhod. Běžná součást našich životů a peněženek. Každé členství ale není výhra. Na úskalí vstupu do Knižního klubu upozornilo spotřebitelské sdružení dTest.

Bez ptaní

V listopadu Markétě zadrnčel telefon. Telefonistka nabízela členství v Knižním klubu. A slíbila výhody: na první tři knihy padesátiprocentní sleva. Proč takové možnosti nevyužít, Markéta s členstvím souhlasila a hned jednu knihu objednala. V lednu dorazil katalog. Markétu ale tentokrát žádná knížka nezaujala.

Záhy přišlo tenčí vydání katalogu s upozorněním, že si Markéta musí některý z nabízených titulů objednat, jinak – bez ptaní – obdrží bestseller v ceně 229 korun. A bude muset zaplatit. „Obrátila jsem se na zákaznické centrum Knižního klubu a tam mi potvrdili, že z každého katalogu musím jednu knížku povinně objednat. To jsem nevěděla. Rozhodla jsem se proto členství zrušit.“ A ejhle. Dozvěděla se, že z klubu může vystoupit nejdřív po dvou letech, tedy v listopadu 2017.

Poradna pro spotřebitele

Nechtějí vám unat reklamaci, nevíte, jestli můžete vrátit zboží, nejste spokojeni se službami, ale nevíte, jak se bránit? Ptejte se na svá práva odborníků z dTestu v naší spotřebitelské poradně.

Podobnou zkušenost má Martin, kterého k členství přesvědčili přímo mezi regály knihkupectví. „Oslovila mě starší paní a nabídla padesátiprocentní slevu na první tři knížky, tak jsem podepsal, že se stanu členem klubu. O povinném objednávání se ale nezmínila.“

Nakladatelskou značku Knižní klub vlastní společnost Euromedia Group. Na webu Knižní klub slibuje mnoho výhod. Pestrý výběr z desetitisíců knih za zvýhodněné klubové ceny, až o třicet procent nižší než v knihkupectvích. Speciální akční nabídky. Možnost objednávat v kteroukoli hodinu a den…

Kromě slev a benefitů ale členství v klubu obnáší i objednací povinnost, která každého člena zavazuje k pravidelnému odběru knih. „Na rozdíl od prezentovaných výhod ji najdete až v podrobnějších Pravidlech Knižního klubu, navíc je formulována nesrozumitelně. Knižní klub zasílá pětkrát ročně jako bonus katalog, noví členové ale často až později pochopí, že neslouží jen k prolistování, ale povinně si z něj musejí objednat,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Když nevyberete a neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A zaslanou knihu budou chtít zaplatit.

A další pravidlo, které nepotěší: členství v klubu nemůžete první dva roky ukončit. Dál už je to jednoduchá matematika. Každý člen musí povinně objednat aspoň deset knížek. A když se včas neodhlásí, bude platit dál. Dva měsíce před vypršením členství musíte dát vědět, že už v něm nechcete pokračovat, jinak se automaticky prodlouží o další rok.

Podle právníka dTestu Knižní klub postupuje protizákonně.

„Povinnost objednat si z každého katalogu alespoň jeden knižní titul, jinak vám bude zaslán bez objednání jakýsi bestseler, není jen překvapivým ujednáním, ale ve vztahu ke spotřebitelům i ujednáním nepřiměřeným. Zákon zakazuje dodávat spotřebitelům zboží, které si výslovně neobjednali,“ říká Lukáš Zelený a dodává: „Obchodník může stanovit členskou povinnost pravidelného odběru či příspěvku. Nicméně musí být zahrnuta do samotné přihlášky a vyjádřena jasně a srozumitelně, aby noví členové Knižního klubu dobře věděli, že levnější knihy jsou vykoupeny povinností si deset dalších během dvou let koupit. V případě nesplnění této povinnosti by mělo dojít k dočasnému či definitivnímu ukončení členství se všemi jeho výhodami, nikoli ke vnucování neobjednaných bestsellerů.“

Anketa

Kupujete si knížky?

Jak se bránit

A co dělat, když se ocitnete ve spárech objednávkové povinnosti i vy? „Jakmile se spotřebitel dozví, že za levnější knihy ‚zaplatí‘ povinností pětkrát ročně objednat knihu, měl by usilovat o ukončení členství v Knižním klubu dohodou. Neumožní-li mu to Knižní klub, pak je na místě argumentovat tím, že tak zásadní povinnost v rámci bezplatné registrace musí být obsahem samotného textu registračního formuláře, nikoli až v Pravidlech Knižního klubu. Jde o překvapivé ujednání obchodních podmínek Knižního klubu, které spotřebitele nezavazuje, pokud s ním výslovně nesouhlasil. A to se u registračních formulářů doposud nedělo. Překvapený člen si tak nemusí nic objednávat a případné knihy vybrané a zaslané Knižním klubem nemusí přebírat ani platit. Podle zákona je to neobjednané zboží,“ je přesvědčený právník dTestu Zelený.    

O tom, že hradby Knižního klubu nejsou neprostupné – když se chcete dostat ven – svědčí i zkušenost Markéty, jejíž případ jsme zmiňovali v úvodu. „Zákaznické centrum Knižního klubu na okamžité zrušení mého členství nechtělo přistoupit. Ale když jsem naléhala, nakonec mi členství zrušili s tím, že musím doplatiti sto korun, které se rovnají slevě, kterou jsem dostala na první a jedinou koupenou knížku,“ uzavírá Markéta.

O vyjádření jsme žádali také společnost Euromedia Group, která vlastní a provozuje Knižní klub. I když firma na webu deklaruje, že vztahy s veřejností jsou pro ni důležité a novináři nemají váhat obrátit se s jakýmkoli dotazem, naše otázky nechali zástupci společnosti i po urgenci bez reakce.  

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+103
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 5. 2016 13:12, mydlisko

Ovšem největší svinstvo je povinné placení tzv. koncesionářských poplatků. Do Knižního klubu ať tak či onak se každý svobodně přihlásil a praktiky KK (byť gaunerské) jsou v tomto punktu vedlejší. Bohužel stále je spousta nepoučitelných, kteří si neuvědomí, že žádná sleva není zadarmo...

Reagovat

 

+40
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

29. 7. 2019 | 20:23 | Jiří

Jenže podmínky přijdou spolu s kartičkou po 14ti dnech od telefonátu. A v podmínkách je, že členství lze ukončit mj. i do 14 dnů od prvního nákupu (telefonátu). více

22. 3. 2019 | 14:14 | Pavla

Jsem tam 30 let a věděla jsem, že musím koupit z nového katalogu 1 knihu.Jsem pořád spokojená. Češi nečtou podmínky, pak nadávají.... více

17. 12. 2018 | 11:27 | Nikol

Toto jednání je strašné a mám s tím také špatné zkušenosti!! více

28. 10. 2016 | 8:08 | Lenka N.

knižní klub je hlavně pro milovníky knih, co si je kupují s radostí každy měsíc. jsem členkou již několik let a jsem maximálně spokojená. V každém katalogu si vyberu nejmně tři knihy a díky internetovým stránkám už vím dopředu,...více

9. 5. 2016 | 9:15 | josef

Tak precejenom je to mensi vliv, nez kdyz se o rozpoctu rozhoduje kazdy rok. více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.