Kartička od obchodníka, která přinese slevy a kopec výhod. Běžná součást našich životů a peněženek. Každé členství ale není výhra. Na úskalí vstupu do Knižního klubu upozornilo spotřebitelské sdružení dTest.
Bez ptaní
V listopadu Markétě zadrnčel telefon. Telefonistka nabízela členství v Knižním klubu. A slíbila výhody: na první tři knihy padesátiprocentní sleva. Proč takové možnosti nevyužít, Markéta s členstvím souhlasila a hned jednu knihu objednala. V lednu dorazil katalog. Markétu ale tentokrát žádná knížka nezaujala.
Záhy přišlo tenčí vydání katalogu s upozorněním, že si Markéta musí některý z nabízených titulů objednat, jinak – bez ptaní – obdrží bestseller v ceně 229 korun. A bude muset zaplatit. „Obrátila jsem se na zákaznické centrum Knižního klubu a tam mi potvrdili, že z každého katalogu musím jednu knížku povinně objednat. To jsem nevěděla. Rozhodla jsem se proto členství zrušit.“ A ejhle. Dozvěděla se, že z klubu může vystoupit nejdřív po dvou letech, tedy v listopadu 2017.
Podobnou zkušenost má Martin, kterého k členství přesvědčili přímo mezi regály knihkupectví. „Oslovila mě starší paní a nabídla padesátiprocentní slevu na první tři knížky, tak jsem podepsal, že se stanu členem klubu. O povinném objednávání se ale nezmínila.“
Nakladatelskou značku Knižní klub vlastní společnost Euromedia Group. Na webu Knižní klub slibuje mnoho výhod. Pestrý výběr z desetitisíců knih za zvýhodněné klubové ceny, až o třicet procent nižší než v knihkupectvích. Speciální akční nabídky. Možnost objednávat v kteroukoli hodinu a den…
Kromě slev a benefitů ale členství v klubu obnáší i objednací povinnost, která každého člena zavazuje k pravidelnému odběru knih. „Na rozdíl od prezentovaných výhod ji najdete až v podrobnějších Pravidlech Knižního klubu, navíc je formulována nesrozumitelně. Knižní klub zasílá pětkrát ročně jako bonus katalog, noví členové ale často až později pochopí, že neslouží jen k prolistování, ale povinně si z něj musejí objednat,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Když nevyberete a neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A zaslanou knihu budou chtít zaplatit.
A další pravidlo, které nepotěší: členství v klubu nemůžete první dva roky ukončit. Dál už je to jednoduchá matematika. Každý člen musí povinně objednat aspoň deset knížek. A když se včas neodhlásí, bude platit dál. Dva měsíce před vypršením členství musíte dát vědět, že už v něm nechcete pokračovat, jinak se automaticky prodlouží o další rok.
Podle právníka dTestu Knižní klub postupuje protizákonně.
„Povinnost objednat si z každého katalogu alespoň jeden knižní titul, jinak vám bude zaslán bez objednání jakýsi bestseler, není jen překvapivým ujednáním, ale ve vztahu ke spotřebitelům i ujednáním nepřiměřeným. Zákon zakazuje dodávat spotřebitelům zboží, které si výslovně neobjednali,“ říká Lukáš Zelený a dodává: „Obchodník může stanovit členskou povinnost pravidelného odběru či příspěvku. Nicméně musí být zahrnuta do samotné přihlášky a vyjádřena jasně a srozumitelně, aby noví členové Knižního klubu dobře věděli, že levnější knihy jsou vykoupeny povinností si deset dalších během dvou let koupit. V případě nesplnění této povinnosti by mělo dojít k dočasnému či definitivnímu ukončení členství se všemi jeho výhodami, nikoli ke vnucování neobjednaných bestsellerů.“
Jak se bránit
A co dělat, když se ocitnete ve spárech objednávkové povinnosti i vy? „Jakmile se spotřebitel dozví, že za levnější knihy ‚zaplatí‘ povinností pětkrát ročně objednat knihu, měl by usilovat o ukončení členství v Knižním klubu dohodou. Neumožní-li mu to Knižní klub, pak je na místě argumentovat tím, že tak zásadní povinnost v rámci bezplatné registrace musí být obsahem samotného textu registračního formuláře, nikoli až v Pravidlech Knižního klubu. Jde o překvapivé ujednání obchodních podmínek Knižního klubu, které spotřebitele nezavazuje, pokud s ním výslovně nesouhlasil. A to se u registračních formulářů doposud nedělo. Překvapený člen si tak nemusí nic objednávat a případné knihy vybrané a zaslané Knižním klubem nemusí přebírat ani platit. Podle zákona je to neobjednané zboží,“ je přesvědčený právník dTestu Zelený.
O tom, že hradby Knižního klubu nejsou neprostupné – když se chcete dostat ven – svědčí i zkušenost Markéty, jejíž případ jsme zmiňovali v úvodu. „Zákaznické centrum Knižního klubu na okamžité zrušení mého členství nechtělo přistoupit. Ale když jsem naléhala, nakonec mi členství zrušili s tím, že musím doplatiti sto korun, které se rovnají slevě, kterou jsem dostala na první a jedinou koupenou knížku,“ uzavírá Markéta.
O vyjádření jsme žádali také společnost Euromedia Group, která vlastní a provozuje Knižní klub. I když firma na webu deklaruje, že vztahy s veřejností jsou pro ni důležité a novináři nemají váhat obrátit se s jakýmkoli dotazem, naše otázky nechali zástupci společnosti i po urgenci bez reakce.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 5. 2016 13:12, mydlisko
Ovšem největší svinstvo je povinné placení tzv. koncesionářských poplatků. Do Knižního klubu ať tak či onak se každý svobodně přihlásil a praktiky KK (byť gaunerské) jsou v tomto punktu vedlejší. Bohužel stále je spousta nepoučitelných, kteří si neuvědomí, že žádná sleva není zadarmo...
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 5. 2016 8:13, Pedro
To že doma nemám televizi snadno dokážu, ale lze dokázat i to, že nemám rádio? Dneska ho má každý v mobilu, v autě, stream na internetu,... Řešil někdo neplacení koncesí za rádio? Pokud si seženu blbý telefon, ulomim anténu na autě tak budu v pohodě? :)
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.