Chameleoni. Klamou názvem, aby na vás vydělali

| rubrika: Co se děje | 12. 10. 2016 | 15 komentářů
Nejsou, za koho se vydávají. Používají zavádějící jména a mimikry. Vydávají se za důvěryhodné instituce, aby se na vás obohatili. Dřív než kývnete a upíšete se, ujistěte se, že víte, s kým máte tu čest. Máme pro vás přehled případů a varování z poslední doby.

Na naši redakci se pravidelně obracejí spotřebitelé, kteří naletěli, málem naletěli nebo mohli naletět. Ozývají se také instituce, na jejichž jméně kdosi parazituje. Společným jmenovatelem obou typů stížností jsou firmy, které vydělávají na tom, že si je s někým spletete – a budete ochotní dát jim své peníze. Přinášíme přehled varování, která nám v poslední době přistála v redakční poště.

Falešná asociace pojišťoven

„Dobrý den, jsem z asociace pojišťoven, zkontroluji vám pojištění.“ Pokud vás někdo osloví touto větou, je podvodník. „Ve snaze zaujmout možného klienta a vnutit mu finanční produkt se někteří zprostředkovatelé zaštiťují Českou asociací pojišťoven,“ varuje mluvčí asociace Jolana Ackermannová. Česká asociace pojišťoven (ČAP) podle ní nezasahuje do pojištění klientů, nekontroluje nastavení ani cenu jejich pojištění a klienty aktivně neoslovuje.

„Jde o neoprávněné užití jména důvěryhodné organizace k praktikám, které poškozují klienty pojišťoven,“ říká ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Asociace podle něj má už řadu indicií, které předá k prověření České národní bance. Zároveň žádá spotřebitele, aby si v případě, že se na ně někdo s podobným klamavým a nevyžádaným telefonátem obrátí, poznamenali jméno a telefonní číslo a oznámili to České asociaci pojišťoven na e-mailovou adresu info@cap.cz.

Hrajte na jistotu

Klientské centrum pojišťoven

„Zazvonil telefon a ozval se člověk z Klientského centra pojišťoven. Bez nadechnutí pokračoval, že mne zítra navštíví jejich zástupce s dárkem, láhví vína – jako poděkování, že využívám jejich služby. Jaké prý piji, bílé, nebo červené? Na můj dotaz, jaké jejich služby využívám, řekl, že zkontrolují správnost mých pojistných smluv, že do jejich kompetence spadají všechny pojišťovny a všechny typy pojistek. Mám prý snad nějakou pojistku, ne?“ popisuje čtenářka Peníze.cz Kateřina.

„Bylo mi jasné, že to není nikdo, kdo by měl přístup k mým pojistkám a chtěl se mnou skutečně něco z nich řešit. Odpověděla jsem, že mám pojistky dobře ošetřované svými makléři, nevím tedy, co by mi Klientské centrum pojišťoven mohlo nabídnout. Schůzku jsem odmítla.“ Na naši redakci se Kateřina obrátila, aby varovala ostatní. „Považuji to za neseriózní jednání, sprostý marketingový trik, že chtějí dát někomu něco zadarmo, jako dárek, vloudit se tak k němu, vylákat z něj nahlédnutí do pojistných smluv a ty se potom snažit pozměnit,“ uzavírá.

Klientské centrum pojišťoven je ve skutečnosti zprostředkovatel, který lidem nabízí uzavírání pojistných smluv, žádný kontrolor. Peníze.cz o něm už psaly:

V převleku za dTest

„Někteří podomní prodejci tvrdí, že nabízejí smlouvu z hromadné změny dodavatelů energií organizované dTestem. Ta však nikdy nebyla nabízena v rámci podomního prodeje. Rozhodnete-li se podomní prodejce energií přes svůj práh pustit, nic nepodepisujte bez předchozího uvážení,“ varuje vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest Lukáš Zelený. O rizicích podomního prodeje dTest dlouhodobě informuje.

Podomní prodej je v mnoha obcích zakázaný. Obchodníci však zákaz obcházejí tím, že si návštěvu telefonicky dohodnou. U spotřebitele doma pak už postupují podle typického scénáře podomního prodeje. „Pokud se rozhodnete s podomními prodejci jednat, nepodepisujte s nimi smlouvu ani jiné dokumenty, i když vám například tvrdí, že se jedná o potvrzení převzetí materiálů, souhlas se zasláním nezávazné nabídky nebo doklad, že vás navštívili. Může se totiž ve skutečnosti jednat o závaznou přihlášku, smlouvu či žádost o změnu dodavatele. Všechno si v klidu prostudujte po jejich odchodu,“ nabádá právník Zelený.

Pokud smlouvu podepíšete mimo obvyklé obchodní prostory (tedy třeba u vás doma nebo na ulici) je vám dodavatel energií povinný ještě před začátkem dodávek poskytnout informace o smlouvě, včetně formuláře pro odstoupení. „Od okamžiku, kdy obdržíte od dodavatele formulář pro odstoupení, máte 14 dní na to, abyste od smlouvy bez sankce odstoupili. Pokud vám dodavatel formulář pro odstoupení neposkytne, máte právo odstoupit ve lhůtě jednoho roku a 14 dnů od uzavření smlouvy. Vedle toho máte právo smlouvu vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek energií s 15denní výpovědní dobou běžící od prvního dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla vaše výpověď doručena dodavateli,“ uzavírá právník Zelený.

Zdravotní pojišťovny: Nezákonné přetahování

„Podvodníci, kteří přehlašují klienty VZP bez jejich vědomí k Oborové zdravotní pojišťovně, opět řádí. Opakuje se tak historie z předchozích přeregistračních termínů. Zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku se na VZP obrátilo víc než 250 klientů z Libereckého a Ústeckého kraje, že je kdosi bez jejich souhlasu přehlásil k OZP, nyní zaregistrovali už přes padesát takových případů pracovníci regionální pobočky VZP v Praze.  Lidé, kteří se takto nezákonně a nevědomky stali pojištěnci méně významné zaměstnanecké pojišťovny, pak požadují, aby byli znovu přihlášeni k VZP,“ upozorňuje mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Oldřich Tichý.

Nejčastější způsoby, jak podvodníci přimějí klienty k předložení průkazu pojištěnce, případně k podpisu přeregistračního formuláře, podle mluvčího VZP vypadají takto:

  • Tvrdí, že provádějí kontrolu platnosti průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna.
  • Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta neposkytnutou péči. Pro kontrolu chtějí vidět průkaz pojištěnce.
  • Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požádají o podpis dotazníku. K podpisu však klientovi podstrčí přeregistrační formulář.
  • Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu s tím, že tak klient potvrzuje vůli zůstat u VZP. Ve skutečnosti však klienta nechají podepsat přeregistrační formulář.

„Pokud se nezákonně přehlášení klienti nechtějí se změnou smířit, mají dvě možnosti – buď se co nejdřív obrátit na pracoviště Oborové zdravotní pojišťovny a trvat na zrušení neplatné registrace, nebo požádat o asistenci VZP, která s vyřízením problému pomůže,“ uzavírá Oldřich Tichý.

Podvodníci se vydávají za berňák

„Finanční správa varuje před podvodnou SMS zprávou, kterou se někdo snaží vylákat z občanů peníze, přičemž zneužívá jména finančního úřadu. SMS zpráva vypadá jako upozornění finančního úřadu na daňový nedoplatek. Dlužník je vyzýván, aby částku uhradil na uvedený bankovní účet, který však v žádném případě není účtem finančního úřadu,“ varuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Když vám taková esemeska dorazí, zkontrolujte na webu Finanční správy číslo účtu finančního úřadu, případně se obraťte přímo na svůj finančák a ověřte, jestli nejde o podvrh.

Kontakty na finanční úřady najdete zde. Bankovní účty finančních úřadů naleznete tady.

Centrální registr dlužníků: Peníze letí oknem

Již řadu let poukazují média na klamavou činnost Centrálního registru dlužníků (CERD). Lidé se na něj obracejí například v momentě, kdy si chtějí vzít půjčku a potřebují se ujistit, že z minulosti nikde nemají neuhrazené dluhy, které by jim cestu k půjčce zkomplikovaly.

Výpis z Centrálního registru dlužníků je placený, ve skutečnosti ale jde o bezcenný papír. Finanční instituce jeho potvrzení o bezdlužnosti neuznávají. CERD totiž nespolupracuje s oficiálními registry, které banky při posuzování žádosti o úvěr využívají.  Firma těží ze svého matoucího názvu.

České úřady se proti byznysu Centrálního registru dlužníků opakovaně snažily zasáhnout, ale jsou na něj krátké – firma, která registr spravuje, totiž sídlí v USA.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+42
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 10. 2016 7:46, karel

všichni nejsou chudí duchem,jen se v tom neorientují a to se týká i mladých s vys.vzděláním nejen důchodců.Naletět může kdokoli i ti co prohlašují že jim by se tohle nikdy stát nemohlo.

Zobrazit celé vlákno

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 10. 2016 10:12, Lyšaj

Victimblaming jako vyšitý. A když se holky oblékají jako kurvy, též si to znásilnění zaslouží.
To je přece sprosté.

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.