Předpokládám, že většině lidí při slově servis vytane na mysli především ten, kam čas od času zavezeme své čtyřkolé miláčky. Děláme to preventivně, aby nám auto déle vydrželo, abychom předcházeli problémům a zbytečně pak neplatili. Zřejmě se shodneme, že je to velmi rozumné. Proč se takhle tedy nestaráme o všechny svoje peníze, ale pouze o ty, které jsme již jaksi přeměnili v hmotné věci – jako například zmíněný automobil?
Pokud se vám nelíbí přirovnání k autu, podívejte se sami na sebe. Takový servis sebe samého jsou třeba pravidelné návštěvy zubaře. Je jasné, že nemáme každý půlrok zubní kaz, ale na preventivní prohlídku stejně jdeme. Právě proto, že je preventivní a případný problém by podchytila včas – než by přišla ústní, a tedy nejspíš i finanční katastrofa.
Stejným způsobem se může každý z nás starat o svoji peněženku.
Pokud jste si našli odborníka, který vám s penězi radí, jistě s ním máte domluvené také pravidelné preventivní prohlídky neboli servisní schůzky. Dávejte pozor, jestli na nich zkontroluje všechno podstatné. Tak se totiž pozná profesionál.
A i když jste se rozhodli, že si s penězi poradíte sami, může pro vás následující text být přínosný: i vy byste si občas měli sednout a provést jakési „finanční samovyšetření“.
Každý to ví, časy se mění
Čas plyne, doba se mění a s ní i daně, státní „produkty“, ale třeba také ceny nemovitostí a vůbec – celý finanční trh. Pokud si v jeden okamžik nastavíte určitý finanční plán, ten vychází z vaší aktuální životní situace. Vyděláváte tolik a tolik, vaše pravidelné výdaje jsou zhruba takové a takové a tak dál. Je ovšem jasné, že se vaše situace bude během času vyvíjet. Možná se nemusí nijak závratně měnit vaše finanční možnosti, ale v budoucnu se budou dost pravděpodobně měnit alespoň vaše priority.
Váš poradce by na servisní schůzce měl všechny tyto změny zaznamenat. Měl by se na ně umět zeptat a změny priorit by vám měl umět pomoci naformulovat. Nuže, servisní schůzka začíná. Co si hlídat?
Kdy upravovat pojištění
Opěrným bodem většiny finančních plánů bývá zajištění příjmu a rezervy. Aktuální rodinná situace si nejčastěji žádá úpravy ve sjednaných pojištěních. Změna pojistných částek je vhodná při zvýšení příjmu, aby jejich výše stále korespondovala s vaším životním standardem, tedy aby v případě události, proti níž se pojišťujete, váš standard výrazně dlouhodobě neklesl. Dalším důvodem pro změny v pojištění bývá narození potomka či vznik nějakého závazku.
Samozřejmě je třeba hlídat, aby pojišťovna měla stále aktuální údaje o skutečnostech, které mohou mít vliv na vaši smlouvu s ní. Klasický případ je třeba změna zaměstnání, kterou lidé často zapomenou ohlásit. Na ní však bývá závislá vaše riziková skupina. Když změnu pojišťovně nenahlásíte a případně nedomluvíte změnu pojistné smlouvy, můžete být při pojistném plnění nemile překvapeni.
Dobrý finanční servisman i tyhle zdánlivé drobnosti při servisní schůzce kontroluje, asi tak jako mechanik v autoservisu zkontroluje zdánlivé drobnosti, jako je třeba stav oleje – vy byste o něm sice díky blikající kontrolce měli dávno vědět, ale to neznamená, že se nemusí změřit.
Rezervy
Pokud jde o rezervy, měl by s vámi váš poradce probrat, jak se vám je daří vytvářet, jestli jde všechno podle plánu. Na rezervách se nejlépe pozná pevná vůle a disciplína. Pro mnoho lidí je těžké na rezervu nesáhnout a pravidelně ji zvyšovat. Poradce je tu od toho, aby vám pomohl se sebekontrolou a aby vás povzbudil. I když vám to třeba může být trochu nepříjemné. Ovšem ani lékař, který vám přes vaše kyselé obličeje při preventivní prohlídce nezopakuje, že byste měli trochu cvičit a že kouření vašemu zdraví neprospívá, nedělá svou práci dobře.
Úvěry na bydlení
V případě hypotečního či jiného úvěru na bydlení je třeba samozřejmě hlídat fixační období, aby měl klient a potažmo poradce dostatek času na eventuální refinancování úvěru. Banky se do nabízení nových úrokových sazeb sami příliš nehrnou a často si klient včasnou nabídku nových fixací a úrokových sazeb musí vyběhat sám. Když máte termíny pod kontrolou, můžete si ušetřit vykulený výraz, když vám tři dny před koncem fixace zavolá paní z banky, abyste přišli novou fixaci co nejdříve podepsat.
Se změnami státem podporovaných produktů je třeba také počítat a reagovat na ně. Poslední dobou se těch změn neudálo pomálu a spoustu změn, co se stavebního spoření a penzijního připojištění týče, nás zřejmě ještě čeká. O změnách v daňových zákonech nemluvě.
Investice
V případě investičních produktů by měl být servis samozřejmostí. Finanční trh je neustále v pohybu a klient by měl mít aktuální informace průběžně k dispozici. I v případě, že se jedná o dlouhodobé investice. Dá se tak předejít „emotivním odkupům“ a následným ztrátám.
Servisem můžete jen získat
Možná to vyzní jako silné tvrzení, ale podle mého názoru se kvalitní poradce pozná až na servisních schůzkách. Pokud se setkáte s člověkem, kterému jde jen o peníze, dost pravděpodobně vám střelí nějakou „velice výhodnou“ pojistku a už ho nikdy neuvidíte. Pokud jde poradci o dlouhodobou spolupráci, zřejmě se vám tohle nestane, protože je jasné, že byste na podfuk časem přišli. Servis je hlavně věc vztahu a vzájemné spolupráce. A i poradce bude jednodušeji a efektivněji pracovat s vaším finančním plánem, když pochopí vaši životní filozofii a pohled na finance.
Mnozí mohou namítnout, že pokud nic nepotřebujete, je servisní schůzka zbytečná. Z pohledu poradce vím, že není. Jednou až dvakrát do roka si udělat na půl hodinky čas a u kávy zkontrolovat, jestli je všechno v pořádku, nikoho nezabije. Naopak vám to může ušetřit či vydělat peníze. A pokud vám váš poradce takovou možnost nenabízí, navrhněte mu ji. Alespoň si otestujete jeho přístup a to, jak vážně to s vámi myslí.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 5. 2011 15:28, lobbo
S edou nesouhlasím. Když uberu tu prevenci, tak mi stejně zůstane ta odborná pomoc. Ano, dříve platilo, co čech, to devatero řemesel. Ale.. jestliže jsem si dřív mohl opravit stodvácu na silnici, dneska můžu jen kouknout pod kapotu jestli nevypadl nějakej kabel, jinak jsem nahranej. Když člověku něco je, tím nemyslím kašel nebo chřipku, taky jde k doktorovi. Do počítače se taky leckdo vrtá, ale když přijde na lámáni chleba, tak je specialista dobrej. Takže jestliže mi někdo nabídne servis spočívající ve "hlídání" financí, energií, apod. a v momentě, kdy se bude dít závažná změna mě upozorní a případně nabídne řešení, tak s tím nemám problém.
A to mám taky oči a vidím. Jenomže k tomu abych viděl všechno je potřeba hodně času a bohužel taky informací. A právě ty běžně vidoucí člověk prostě nemá.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 5. 2011 10:24, benzin
Chapu z ceho prameni Vas nazor. Nicmene v tomhle ohledu se pletete. I kdyz to vypada tak, ze nekdo Vam pomaha ziskavat slevu, je to jenom klam. Ve skutecnosti kupujete produkt od maloprodjece (Vas "poradce" se svou silnou spolecnosti). Uplne stejne jako kdyz si jdete kupit neco do OKeje. Tam taky nedostanete nejlepsi cenu, jenom protoze je to silna spolecnost. Musite si uvedomit ze ten "poradce" ma nemale naklady a pokud mu neplatit primo, tak musi byt zaplacene z provizi, tedy z te vasi uzasne slevy. Urcite se da souhlasit s tim, ze ty spolecnsoti dosahuji vyssich slev, ale ty musi pouzit ke svemu financovani.
Btw. to same se tu pred nedavnem resilo ohledne hypoteky. Sam sem v tu dobu jednal o hypotece a nechal sem si udelat i nabidku hypotecniho poradce. A lhal ja kdyz tiskne (ze prevzti nesplaceny uveru KB uz nepujde atd.). Nakonec mi dal nabydku od Hypotecni banky na 4.4 %, u komercky mi dali 4.19% a diky tomu ze sem prevzal nesplaceny uver odpustili prodavajicimu penale (a o to sme se sabli).
P.S.:. A to sem u Hypotecni banky, na radu poradce, zmalcel ze mam dite, kdezto u KB sem ho do dotazniku uvedl.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.