Finanční poradce je pro pětinu Čechů synonymem pro vtíravost, falešnost, plané řeči a ztrátu času. Zjistil to průzkum veřejného mínění, který provedla společnost Fast Connect. Nemusí jít nutně o předsudek, který živí téměř polovina Čechů, která se s finančním poradcem či zprostředkovatelem nikdy nesetkala. Celá třetina těch, kteří už s poradci nějakou zkušenost mají, totiž uvedla, že nezná dobrého poradce.
Na druhou stranu čtyřicet procent Čechů si s finančními poradci spojí převážně pozitivní vlastnosti. Symbolizují pro ně užitečné lidi, serióznost, radu, pomoc a úsporu. Dobrý poradce by měl podle účastníků výzkumu sdělit klientovi klady i zápory nabízeného produktu či finančního plánu. Neměl by mu nic vnucovat a zajímat se podrobně o klientovu situaci a potřeby. Důležité rovněž je, aby dal klientům na výběr z několika alternativ. Dobrý poradce rozumí všem detailům mnoha produktů.
Jenže najít takového je zjevně složité. Ze všech respondentů odpovědělo 45 procent, že najít dobrého poradce je spíše obtížné a dalších 16 procent, že je to velmi obtížné. Paradoxní je, že spíše obtížné je to i pro polovinu z těch, kteří mají stálý kontakt s některým z finančních poradců. Snadné je najít finančního poradce jen pro patnáct procent dotázaných.
Důvěřovat lze jen některým poradcům, shoduje se jasná většina těch, kteří už někdy s poradcem jednali, s respondenty, kteří služeb poradce využívají. Rozhodně lze poradcům důvěřovat jen podle pěti procent Čechů, kteří svého poradce už mají.
Lidé si nejčastěji vybírají finančního poradce na základě doporučení známých nebo někoho z rodiny. Uvedlo to 43 procent účastníků průzkumu. Čtvrtina uvedla, že si poradce vybrali, protože patří ke společnosti, které důvěřují. Další čtvrtina tvrdí, že je poradce oslovil sám. „Ve finančním poradenství se noví klienti získávají na základě spokojenosti a doporučení stávajících klientů. Kvalita poradce se tak projeví lavinovým efektem. Čím více lidí je s daným poradcem spokojeno, tím více lidí jej doporučí. A zpětně osvědčený poradce má více klientů, kteří ho následně doporučují,“ zní jeden ze závěrů průzkumu.
Nezávislým finančním poradcům nejvíce konkurují samotné finanční instituce, jejichž produkty prodávají. Na otázku, kdo by poskytl nejlepší radu ohledně pojištění, úvěru či investic, odpovědělo 31 procent dotázaných, že finančních poradci. Stejný počet lidí se přiklonil na stranu finančních institucí. Podstatně více by dobrou radu hledali u finančních institucí ti, kteří finančního poradce nemají. Pětina Čechů by nejlepší radu hledala na internetu nebo v jiných médiích.
„Omezená nabídka jednotlivých bankovních institucí a omezený přehled jejich zaměstnanců nejsou veřejností vnímány jako významná překážka. Důležitou roli hraje síla značky banky v očích klientů. Poradci tuto podpory značky až na výjimky postrádají,“ uvádějí tvůrci výzkumu.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 11. 2009 8:21, Fritolek
Jste snad psychicky labilní nebo jste další z řady, kteří by pro provizi vnutili úvěr i pro rodinu, která by to neměla šanci utáhnout?
Obrátím se na Fporadce, aby mi nabídl sadu nejlepších produktů, které vyhovují mnou kladených požadavků. Pokud mi tohle nenabídne, nemá pro většinu dalších lidí takový poradce smysl. Nebo jaký je podle vás význam finančních poradců? Lidem většinou nezbývá, než těmto lidem věřit, jelikož nastudování nabídky ostatních subjektů trhu je časově i znalostně velice náročné.
Osobně vás tipuji právě na nějakého takového poradce, kodex vám neříká nic, chodíte do práce znechuceně a když už se na vás někdo ozve, snažíte se vytěžit maximum z neznalosti klienta. Když se o vás někdo opře, je to vůči vám nečestné a hned se ohrazujete tím, že další "kradou" taky.
Poslední co vám mužu říct je: CRY MORE.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 11. 2009 14:04, benzin
Dobry financni poradce, musi byt charismaticky, musi byt schopen pusobit pocitem ze on ma hodne penez. Clovek z neho musi mit pocit, ze je empaticky. Navic musi take mit zasobu argumentu, ktere pusobi verohodne. Musi se jevit jako zkuseny v danem oboru. Jen takovy financni poradce muze byt dobry. Take nesmi mit prilis vyvinute svedomi.
POZOR: Dobry financni poradce je vzdy dobry pro banku, protoze umi prodat jeji produkty, ktere jsou vesmes pro zakaznika nevhodne.
Financni poradce, ktery radi v zajmu bezneho obcana (ktery zvladne investovat do peti tisic mesicne) si nevydela ani na suchy chleba. A taky jak by si vydlat mohl? Ma-li bezny obcan mit z jeho titirneho vkladu nejaky smysluplny urok a navic z toho jeste uzivt poradce, tak to by ty procenta musely byt opravdu hodne vysoke.
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.