Špatné silnice, dobrý internetbankig. Čím se můžeme chlubit

Kateřina Hovorková | rubrika: Aktuality | 2. 8. 2023
Špatné silnice, dobrý internetbankig. Čím se můžeme chlubit

Zdroj: Shutterstock

Češi hodně využívají bankovní služby na internetu a mají levnou veřejnou dopravu. A naopak špatné silnice a nízké pokrytí vysokorychlostním internetem. Ukázal to Index prosperity a finančního zdraví, který sestavuje Česká spořitelna a projekt Evropa v datech.

Index porovnává kvalitu života v zemích Evropské unie a tentokrát se zaměřil na infrastrukturu. Česko obsadilo 10. místo ze 27 států Evropské unie, za poslední rok si polepšilo o dvě příčky.  

„Vděčíme za to především vysokým investicím do dopravy, nejhustší síti železnic, nízkým nákladům na veřejnou dopravu a častému využívaní internetbankingu. Rezervy máme především v kvalitě silnic či nedostatečném pokrytí vysokorychlostním internetem. Obecně se Česko jako stát postupně digitalizuje, ke stejnému procesu dochází napříč EU, což způsobuje jen malé meziroční změny v pořadí zemí,“ říká Tomáš Odstrčil, analytik Evropy v datech. 

Srovnání států vedou země Beneluxu: mohou se chlubit kvalitní dopravní infrastrukturou, skvělou dostupností internetu, častým využíváním internetbankingu a pokročilou digitalizací státní správy. Naopak nejhůř dopadlo Rumunsko, o moc lepších výsledků nedosáhly ani další balkánské státy.  

Hustá dopravní síť neznamená kvalitu 

„Prvenství Česku letos patří ve dvou indikátorech, kterými jsou hustota železniční sítě a nízká cena jízdenky pro veřejnou dopravu. Za zmínku stojí i druhé nejvyšší investice do dopravy, které se vyšplhaly až na 3,9 procenta HDP či relativně hustá silniční síť, jejíž kvalitu však Češi ohodnotili jako pátou nejhorší v unii. Chybí ji klíčová propojení řady lokalit,“ říká Odstrčil. 

Zdroj: Česká spořitelna, Evropa v datech

Zatímco loni připadala na sto kilometrů silniční sítě ani ne jedna dobíjecí stanice pro elektromobily, podle nejnovějších dat se tato hodnota vyšplhala na 1,6 stanic, což je téměř 78% nárůst. Hustota autonabíječek však stoupá po celé Evropě, takže jsme si v tomto indikátoru meziročně polepšili jen o jediné místo a dostali se na 17. příčku.

„Nejlépe je na tom v tomto ohledu Nizozemsko, kde na 100 kilometrů silniční sítě připadá přes 64 dobíjecích stanic. „Právě Nizozemsko má zároveň jednu z nejhustších silničních sítí, a tak nabíječku potkáte skutečně téměř za každou zatáčkou,“ upřesňuje Odstrčil. 

V přepočtu dobíjecích stanic na vozový park elektromobilů je však český výsledek o poznání lepší. „Na 100 elektromobilů připadá 22 dobíjecích stanic, podíl ultrarychlých a rychlých stojanů u nás dosáhl 60 procent, v Evropě je to přitom 10 procent,“ říká Tomáš Dzurilla, který v ČEZ vede útvar zaměřený na elektromobilitu.

Druhou stranou této mince je ale relativně pomalý nárůst počtu nově registrovaných aut a tedy malá vytíženost dobíjecích stanic. „Dokud se nedostaneme v průměru někam k 10 procentům obsazenosti, ekonomika sítí stanic nebude vycházet a to podvazuje další rozvoj infrastruktury,“ doplňuje Dzurilla.

Hledáte cestovní pojištění na míru? Poradíme!

Najděte cestovní pojištění podle svých představ, ať na pracovní cestu nebo dovolenou. Sjednáte i v den odjezdu sobě i ostatním.

Vysokorychlostní internet s překážkami

Kromě kvality silnic má Česko největší rezervy ještě v jedné oblasti. Zatímco víc než 90% dostupnost internetu v českých domácnostech odpovídá evropskému průměru, problém je s přístupem k vysokorychlostnímu internetu. Ten podle Eurostatu pokrývá jen 52,5 procent území Česka, což nás řadí až na 22. příčku v EU.  

Podle indexu sice máme jedno z nejlepších mobilních pokrytí na světě vůbec, pro rozvoj pevného připojení ale stále existuje řada překážek. „Stavební legislativa zatím stále neodstranila zdlouhavou byrokracii, narážíme na nekonzistentnost, přístup stavebních úřadů se liší. Toto všechno zvyšuje cenu výstavby a snižuje návratnost u diskutabilních lokalit,“ vysvětluje Maximiliano Bellassai z T-Mobile ČR. 

Podle něj firma letos v červnu v českých domácnostech zdvojnásobila počet internetových přípojek, které umožňují stahování dat rychlostí až 1 Gb/s. „Nejrychlejší připojení tak nabízíme více než milionu českých domácností,“ doplňuje Bellasai. Rychlý nárůst počtu přípojek umožnila podle něj výstavba vlastní infrastruktury optických kabelů až do domů zákazníků, tak loni uzavřená dohoda s Vodafonem o vzájemném zpřístupnění infrastruktury.

Internetové bankovnictví v Česku vzkvétá 

Rozšiřovat se daří i využívání internetbankingu, který oproti minulým 70 procentům české populace podle nejnovějších dostupných dat využívá už 77 procent Čechů. „K širšímu využívání internetového bankovnictví však také dochází napříč celou Evropou, takže i v tomto ohledu zůstáváme na deváté příčce," říká Odstrčil.

S digitalizací se pojí i možnost platit bezhotovostně, kde se Česko podle loňských dat drží na 11. příčce v EU. Na tisíc Čechů připadá bezmála 27 platebních terminálů. Například v Řecku je tento poměr 72 terminálů na tisíc obyvatel. 

„Rostoucí trend u bezhotovostních plateb vidíme také na našich údajích o kartových transakcích. V roce 2019 činily platby kartou 45 procent všech kartových transakcí, od roku 2020 pak měly více než 50procentní podíl. Aktuálně probíhá bezhotovostně 60 procent kartových transakcí,“ říká analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová. 

Na rozvoji digitalizace pracují nejen banky, ale i stát. Digitalizace české státní správy se podle srovnání DESI sice zlepšuje, ale není to dostatečně rychlým tempem. Zatímco před rokem jsme byli v tomto srovnání na 20. místo, letos jsme se posunuli na 17. místo. Přeskočili jsme například Německo nebo Itálii, které byly ještě loni před námi.  

Zdroj: Česká spořitelna, Evropa v datech

„Přesto ale Česká republika v rámci srovnání s dalšími zeměmi EU vychází mírně podprůměrně ve všech sledovaných kritériích posledního eGovernment Benchmarku. Konkrétně se jedná o počet služeb poskytovaných online, uživatelskou přívětivost, přeshraniční služby, elektronickou identitu, možnost využívání elektronických dokumentů a podobně,“ konstatuje Marek Vaculík, projektový manažer ze společnosti Enovation. 

S rozvojem egovernmentu roste pozvolna i počet jeho uživatelů. V roce 2018 se státem přes internet komunikovalo 53 procent  české populace, nejnovější data ukazují až 68 procent. „Z dlouhodobé zkušenosti, z dat a průzkumů z Česka i zahraničí jsme identifikovali čtyři hlavní bariéry - ve veřejné správě chybí obecně kompetence, informace, finance, ale zejména sdílená vize klíčových aktérů v systému pro to, kam vůbec chceme v této oblasti společně dojít,“ míní Jan Kotara z projektu Česko.Digital.  

Za pozitivní signály v digitalizaci naopak považuje to, že máme vicepremiéra pro digitalizaci, že vznikla Digitální a informační agentura nebo že se Rada vlády pro informační společnost pravidelně schází a posouvá stanovené priority. 

Kateřina Hovorková

Autor článku Kateřina Hovorková

Na Peníze.cz se věnuje hlavně osobním financím a trhu práce. V médiích pracuje od 90. let. Začínala v České tiskové agentuře, později prošla redakcemi MF Dnes, iDnes, pracovala v Hospodářských novinách a na webu Aktuálně.cz.... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

8. 4. 2024 | Eva Srpová

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

Jméno Torres sice evokuje Španělsko, patří ale novému modelu od jihokorejské automobilky SsangYong. Její jméno v Česku každý nezná, i když je mnohem starší než značky stejné „národnosti“... celý článek

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

2. 4. 2024 | Pavla Adamcová

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

Zatímco silné koloběžky a seqwaye mají mít od dubna povinné ručení, u elektrokol se naopak pravidla v Česku zmírní. Problém s výkonnějšími elektrokoly však může nastat za hranicemi.... celý článek

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

Z Letiště Praha bude během letošní letní sezóny létat 68 dopravců do 167 destinací. Letos přibude 13 nových přímých cílů – patří mezi ně třeba Verona, Taškent, Tallin, Poznaň, La Palma... celý článek

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

15. 3. 2024 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Partners Financial Services