Projděte si seznam pokut za prodej pohonných hmot. Česká obchodní inspekce našla nekvalitní benzin, naftu i LPG.
Zdroj: Shutterstock
Obchodní řetězec Globus dostal od České obchodní inspekce pokutu dva miliony korun za prodej nekvalitní nafty u hypermarketu v Brně.
Je to zatím rekordní sankce, říká Vojtěch Razima, šéf obecně prospěšné společnosti Kverulant, který na čerstvé rozhodnutí ČOI upozornil.
Kontroly proběhly 21., 23. a 27. září loňského roku. Naměřené hodnoty v ukazateli oxidační stabilita se u jednotlivých vzorků pohybovaly od 354 g/m3 do 91 g/m3. Norma připouští maximálně 33 g/m3, v některých případech tak byly hodnoty překročeny zhruba desetkrát. Šlo přitom o prémiové palivo prodávané jako Diesel plus.
„Oxidační stabilita hodnotí odolnost nafty proti chemickým změnám doprovázených tvorbou úsad při dlouhodobém skladování a při vystavení zvýšeným teplotám. Nevyhovující výsledek zkoušky ukazuje na nestabilní produkt, který může způsobit poškození palivového systému vozidla,“ vysvětluje Razima. „Úsady vytvořené v naftě v důsledku oxidační nestability podle množství a charakteru mohou způsobit ucpání palivového systému a zvýšené opotřebování nebo poškození citlivých hydraulických prvků,“ dodává.
ČOI uložila vysokou pokutu vzhledem k tomu, že Globus prodal větší množství (přinejmenším 13 789 litrů) závadné nafty. Naopak jako polehčující okolnost inspekce zhodnotila fakt, že firma při kontrolách řádně spolupracovala a je to její vůbec první pokuta za pohonné hmoty.
Zástupci Globusu argumentovali tím, že se maximálně snažili problém napravit. Špatnou naftu z nádrže čerpací stanice vyčerpali, nádrž vyčistili a zavezli novou naftu – přesto pak kontrolou neprošla ani ta nová. Globus odebírá pohonné hmoty od státní společnosti Čepro. „Dodavatel svou chybu uznal a námi zaplacenou pokutu nám vykompenzuje,“ říká mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
V dnešním přehledu přinášíme pokuty, které nabyly právní moci od ledna 2022 do konce března 2023. Seřadili jsme je od nejvyšší k nejnižší. Některé kontroly přitom proběhly výrazně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na konečné rozhodnutí. A naopak: Za řadu letošních kontrol zatím pravomocná pokuta nepadla, proto o nich ČOI neuvádí konkrétnější informace. Spotřebitel se obvykle dozví výsledky až s velkým zpožděním – včas ho má nicméně chránit zákaz prodeje zbytku nekvalitního paliva, který ČOI hned po kontrole ukládá.
Nejnovější pokuty za pohonné hmoty od ČOI:
12345
Čerpací stanice: Globus tankomat, Hradecká 40, Brno
Provozovatel: Globus ČR, Praha 9
Sankce: 2 000 000 Kč
Datum kontroly: 21., 23. a 27. září 2022
Nekvalitní palivo: motorová nafta – oxidační stabilita NM: zjištěné hodnoty 290 g/m3, 91 g/m3, 343 g/m3 a 354 g/m3; norma stanoví maximálně 33 g/m3
Čerpací stanice: Tovární 605, Hranice (okres Přerov)
Provozovatel: ADR Logistik, Hranice
Sankce: 180 000 Kč
Datum kontroly: 15. června 2022
Nekvalitní palivo: benzin 95 Super (Natural 95), tlak par DVPE: zjištěno 74,9 kPa, norma připouští maximálně 60,9 kPa
Čerpací stanice: Hunsgas, Střítež 13, okres Třebíč
Provozovatel: Hunsgas, Brno
Sankce: 120 000 Kč
Datum kontroly: 8. prosince 2022
Nekvalitní palivo: zkapalněný ropný plyn LPG (zjištěná hodnota obsahu síry 39,4 mg/kg, povolené maximum je 30 mg/kg)
Nekvalitní palivo: benzin 95 – tlak par DVPE: zjištěná hodnota 67,3 kPa, norma max. 60,9 kPa
Čerpací stanice: ČS Agro Šedivec, Nekoř (okr. Ústí nad Orlicí)
Provozovatel: Agro Žamberk
Sankce: 60 000 Kč
Datum kontroly: 9. května 2022
Nekvalitní palivo: zkapalněný ropný plyn (LPG) – síra, zjištěna hodnota 37,3 mg/kg, maximum podle normy je 31,1 mg/kg
12345
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit (zvlášť jde-li o malého provozovatele) a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Zdůrazňují, že udělali všechno, co bylo v jejich silách, aby prodeji nevyhovujících produktů předešli. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, narazíte už jenom výjimečně. V posledních letech klesá jak počet nedostatků zjištěných při kontrolách, tak jejich závažnost.
Častěji než dřív jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku minulého desetiletí, než Česká obchodní inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.
Čím dál lepší
Čerpací stanice v Česku v posledních letech prodávají nejkvalitnější pohonné hmoty v novodobé historii. Jenom 0,7 procenta vzorků, které inspektoři odebrali při kontrolách v roce 2022, nevyhovělo normám. Konkrétně neprošlo 18 z celkem 2545 odebraných vzorků – z toho dvanáct u nafty, pět u benzinu a jeden u LPG.
Pro srovnání: Za celý rok 2021 nevyhovělo také 0,7 %, o rok dříve 0,5 % vzorků, v roce 2019 to bylo 0,7 %. V letech 2015 až 2018 se podíl pohyboval kolem jednoho procenta, v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.
Za celý rok 2022 nabylo právní moci jen šest pokut (za letošní leden až březen už čtyři). Za celý rok 2021 jich bylo osmnáct, v roce 2020 deset. Ještě v roce 2016 nabylo právní moci skoro třicet pokut a třeba v roce 2012 kolem sedmdesáti.
Například jedna z čerpacích stanic, pokutovaných v roce 2019, odebírala benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Ten namítal, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
Vysvětlení nedostatků
A co vlastně pro vaše auto znamenají zjištěné nedostatky? Takhle je vysvětlují ČOI a obecně prospěšná společnost Kverulant.org, jejíž tlak přinesl před více než deseti lety průlom ve zveřejňování výsledků kontrol.
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Výhodné havarijní pojištění? Najdeme!
Najdeme vám nejvýhodnější havarijní pojištění, které vyřeší každou škodu na voze. Za cenu, která nezatíží vaši peněženku.
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem.
Vysoký konec destilace signalizuje kontaminaci benzinu naftou. Automobilový benzin má být téměř odpařitelný při teplotách kolem 200 °C. Pokud se v něm vyskytují výše vroucí podíly, nejsou schopny se před spálením ve válci motoru dokonale odpařit, takže nemohou dobře shořet a vytvářejí ve výfukových plynech zbytkové uhlovodíky a případně i saze.
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Rychlé řešení škod na majetku
Zvládněte nečekané situace v klidu. Více než 30 % škod na majetku vyřešíme již v den jejich nahlášení.
Ucpaná letiště, zpoždění, rušení letů... Loňská dovolená přinesla nechtěná dobrodružství. A taky nejasnosti, kdo může za zmeškané letadlo, i když jste přišli s pětihodinovým předstihem.... celý článek
Ekonomické zásilky, které Česká pošta dodávala do dvou dní od podání, bude od 1. července doručovat až do tří dní od podání. Změnu, kterou státní podnik dnes oznámil, doprovází i zdražení... celý článek