Test se zaměřil na rozměry 205/55 R16, které jsou na našem trhu nejrozšířenější. U 47 modelů se zkoušely především jízdní vlastnosti na mokru a suchu, životnost, hlučnost nebo vliv na spotřebu, letos premiérově také testy odírání gum a ověření udržitelnosti při výrobě.
„Testy nově zohledňují nejen chování pneumatik na silnici (tyto zkoušky zůstávají stále nejdůležitější), ale i jejich dopad na přírodu, což je něco, co spotřebitele zajímá stále více,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Vzhledem k vysokému počtu otestovaných produktů se ve výsledkové tabulce objevují zástupci velkých značek i menších výrobců. Nejvyšší příčky nicméně obsadila známá jména. Ve zkouškách jízdních vlastností – obzvlášť na mokré vozovce – byly rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími dramatické.
Šestice s „příšerným výkonem“
„Doporučit nemůžeme hned 14 modelů, přičemž šestice pneumatik dostala za příšerný výkon nedostatečné hodnocení. Konkrétně jsou to Lassa Driveways, Berlin Tires Summer UHP 1 G2, Evergreen EH226, Premiorri Solazo, Riken Road Performance a Double Coin DC99. Jmenované modely měly mnoho chyb, ale na dno je srazily právě mizerné výkony na mokru. Nešlo přitom výhradně o nejlevnější pneumatiky – gumy Lassa naopak patřily s cenou 2100 korun k nejdražším v testu,“ říká Hoffmannová.
Jízda na suchu by pro pneumatiky neměla teoreticky představovat žádný problém, přesto se i zde vyskytlo několik nepříjemných překvapení: nedostatečné hodnocení získalo 11 modelů. Nejhůř dopadla dvojice Radar RPX800 a Premiorri Solazo.
U nich vzhledem k nevyzpytatelnému chování při rychlých změnách směru nemáte v případě krizové situace zaručeno, že se vůz na vozovce zachová tak, jak potřebujete. Druhý zmíněný model měl dokonce nejdelší brzdnou dráhu: ze 100 na 0 km/h zpomalil až za 42,9 metru. Jiným značkám přitom stačilo méně než 36 metrů.
Informace na štítku nejsou vždy pravdivé
I další části testu odhalily velké rozdíly. „Například rekordmanem v životnosti byly ekologicky zaměřené Michelin e.Primacy s nájezdem 71 500 km, na opačném konci hodnocení skončily Avon ZV7, které je třeba vyměnit už po 24 000 km,“ srovnává Hoffmannová.
„Sledovali jsme také, zda informace uvedené na štítku pneumatiky odpovídají výsledkům testu. Bohužel se i v tomto případě ukázalo, že se na něj nedá vždy spolehnout. V testu jsme narazili na nedostatečně hodnocené výrobky s deklarovaným vysokým indexem přilnavosti B,“ říká Hoffmannová.
Při výběru nových letních gum dbejte na to, aby kupované pneumatiky byly vyrobeny ve stejnou dobu. Předejdete tak riziku koupě stejně pojmenovaných produktů s rozdílnými vlastnosti.
dTest doporučuje nekupovat ani pneumatiky vyrobené před víc než třemi lety – guma časem stárne a ztrácí své vlastnosti. O stáří výrobku vás informuje čtyřčíslí DOT kódu na bočnici gumy. Poslední dvě čísla udávají rok výroby.
Kompletní výsledky jsou k dispozici do 2. března zdarma na webu dTestu.
redakce Peníze.CZ
Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem