České dráhy zdraží. Nižší cenu si ale můžete prodloužit
25. 9. 2023 | redakce Peníze.CZ

Státní podnik České dráhy zdraží jízdné v průměru o 9,5 procenta – to je ve stejné výši, jako stoupne cena u státního systému jednotného tarifu OneTicket.
Zdroj: Shutterstock
Vláda podpořila balíček opatření, která reagují na rekordně vysoké ceny pohonných hmot v důsledku ruského útoku na Ukrajinu a situace na světových trzích. „Pomůže to všem občanům, kteří potřebují využívat automobily, ale i všem dopravcům, poskytovatelům veřejné dopravy a dalším,“ říká předseda vlády Petr Fiala.
Balíček počítá se snížením spotřební daně, zrušením silniční daně, koncem povinného přimíchávání biosložky a podporou elektromobilů. Ke změnám je potřeba novela zákona – vláda teprve připraví konkrétní návrhy a pošle je k projednání poslancům. Současně „velmi vážně zvažuje“ stanovení maximálních marží prodejcům pohonných hmot.
Spotřební daň na benzin a naftu má klesnout o 1,50 koruny na litr. Doteď je 12,84 Kč z litru benzinu a 9,95 Kč z litru nafty. Půjde o dočasné snížení pro období od 1. června do 30. září.
Už dříve se vláda shodla na zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun – v maximálním rozsahu, jaký umožňují evropské předpisy. Stát tím podle vlády přijde o přibližně 4,2 miliardy korun ročně, současně tak ale podpoří hlavně malé a střední podnikatele.
Současně skončí povinnost přimíchávat do pohonných hmot biopaliva první generace. „Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty povede k jejímu zlevnění o 1,50 až 2 koruny na litr,“ upřesňuje ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Díky tomu bude možné využít i jinou, cenově i nákladově výhodnější metodu, jak plnit emisní cíle dle evropských předpisů,“ říká Stanjura. „Dosud měl dodavatel velmi omezené možnosti, jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny,“ vysvětluje.
„Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ připomíná Stanjura.
Součástí vládního balíčku jsou i daňová opatření na podporu takzvané elektromobility, tedy nízkoemisních vozidel – elektromobilů, hybridních vozidel či vozidel na zemní plyn.
„V případě využívání služebního nízkoemisního vozidla zaměstnancem nejenom pro pracovní, ale i pro soukromé účely, dojde ke snížení výše příjmu zaměstnance, který se odvíjí od vstupní ceny využívaného vozidla (dnes 1 % vstupní ceny za každý kalendářní měsíc). Nově bude u jinak dražších nízkoemisních vozidel zaměstnanec danit příjem pouze ve výši 0,5 % vstupní ceny. Pro zaměstnance tak bude výhodnější nízkoemisní vozidlo více využívat i pro soukromé účely,“ vysvětluje Stanjura.
Současně dojde v rámci novely zákona o daních z příjmů ke zkrácení doby odpisování dobíjecích stanic pro elektromobily z deseti na pět let. Bude tak možné rychleji uplatňovat náklady na pořízení elektrodobíječek jako daňový výdaj.
Ministr financí zároveň „velmi vážně zvažuje“ zavedení maximálních marží u pohonných hmot. Dostal totiž výsledky kontroly cen – a s výsledky není spokojený. „Ve čtvrtek si na jednání se zástupci čerpacích stanic ujasníme pozice,“ říká. Předběžné výsledky monitoringu, o nichž ministerstvo informovalo 22. března, přitom podle úřadu neprokázaly potřebu regulace. Teď už má k dispozici podrobnější analýzu a delší časovou řadu.
Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, respektive data první registrace vozidla, a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců:
Základní sazba | Snížení o 48 % | Snížení o 40 % | Snížení o 25 % | |
---|---|---|---|---|
Současná sazba | 4 200 Kč | 2 184 Kč | 2 520 Kč | 3 150 Kč |
Novelizovaná sazba | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč |
Daňová úspora | 4 200 Kč | 2 184 Kč | 2 520 Kč | 3 150 Kč |
Základní sazba | Snížení o 48 % | Snížení o 40 % | Snížení o 25 % | |
---|---|---|---|---|
Současná sazba | 27 500 Kč | 14 300 Kč | 16 500 Kč | 20 625 Kč |
Novelizovaná sazba | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč |
Daňová úspora | 27 500 Kč | 14 300 Kč | 16 500 Kč | 20 625 Kč |
Základní sazba | Snížení o 48 % | Snížení o 40 % | Snížení o 25 % | |
---|---|---|---|---|
Současná sazba | 4 500 Kč | 2 340 Kč | 2 700 Kč | 3 375 Kč |
Novelizovaná sazba | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč | 0 Kč |
Daňová úspora | 4 500 Kč | 2 340 Kč | 2 700 Kč | 3 375 Kč |
Základní sazba | Snížení o 48 % | Snížení o 40 % | Snížení o 25 % | |
---|---|---|---|---|
Současná sazba | 16 000 Kč | 8 320 Kč | 9 600 Kč | 12 000 Kč |
Novelizovaná sazba | 5 800 Kč | 5 800 Kč | 5 800 Kč | 5 800 Kč |
Daňová úspora | 10 200 Kč | 2 520 Kč | 3 800 Kč | 6 200 Kč |
Zdroj všech tabulek: ministerstvo financí |
Podpojištění řeší kalkulačka
Většina Čechů má podpojištěné domy a neví o tom. Nová kalkulačka pomáhá správně a rychle nastavit výši pojistné částky.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 4. 2022 5:50, ABC
1,50 Kč na litru, to je 75 Kč na padesátilitrové nádrži. A už za 2 měsíce to přijde! Děkuji voličům pětikoalice za ty dary, to si snad ani nezasloužíme. :-)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
7. 4. 2022 10:39, Šťoural
Ehm, otázečka... Opravdu musí všichni pořád jezdit sem a tam? Ano, argument se vždycky nějaký najde, z vlastního pozorování vím, že polovina soukromých jízd je zbytná, případně lze vhodně optimalizovat. Státní podpora elekktroaut - nucená Bruselem - znamená, že chudá většina přispívá na hračky bohaté menšině. Politika předběhla technický vývoj o 20 let. Klasické iontové baterky (lithiové) nejsou vhodné, je třeba zabrat v přípravě tzv. palivových článků "spalujících" vodík na čistou vodu. Nebo se inspirovat Čínou - ó jaká hrůza! Mají tam docela úspěch místo baterek s kondenzátory - jsou levné (dva stočené plechové pásky a mezi nima izolant), nehoří jako lithium, umí se rychle nabíjet i dávat velké proudy, a hlavně místo těžkých iontů se pohybují jen elektrony (jsou 2000 krát lehčí, rychlejší a nedegraduje hmota), daleko vyšší hustota uložené energie, o mnoho lehčí, snazší na výrobu a lze je ekologicky zlikvidovat. Žel Západ technicky už více zaostává, ovšem má práva uřvaných menšin...
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.