Benzin a nafta mají zlevnit, vláda schválila balíček

Benzin a nafta mají zlevnit, vláda schválila balíček

Zdroj: Shutterstock

Vláda podpořila balíček opatření, která reagují na rekordně vysoké ceny pohonných hmot v důsledku ruského útoku na Ukrajinu a situace na světových trzích. „Pomůže to všem občanům, kteří potřebují využívat automobily, ale i všem dopravcům, poskytovatelům veřejné dopravy a dalším,“ říká předseda vlády Petr Fiala.

Balíček počítá se snížením spotřební daně, zrušením silniční daně, koncem povinného přimíchávání biosložky a podporou elektromobilů. Ke změnám je potřeba novela zákona – vláda teprve připraví konkrétní návrhy a pošle je k projednání poslancům. Současně „velmi vážně zvažuje“ stanovení maximálních marží prodejcům pohonných hmot.

Spotřební daň na benzin a naftu má klesnout o 1,50 koruny na litr. Doteď je 12,84 Kč z litru benzinu a 9,95 Kč z litru nafty. Půjde o dočasné snížení pro období od 1. června do 30. září.

Už dříve se vláda shodla na zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun – v maximálním rozsahu, jaký umožňují evropské předpisy. Stát tím podle vlády přijde o přibližně 4,2 miliardy korun ročně, současně tak ale podpoří hlavně malé a střední podnikatele.

Současně skončí povinnost přimíchávat do pohonných hmot biopaliva první generace. „Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty povede k jejímu zlevnění o 1,50 až 2 koruny na litr,“ upřesňuje ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Díky tomu bude možné využít i jinou, cenově i nákladově výhodnější metodu, jak plnit emisní cíle dle evropských předpisů,“ říká Stanjura. „Dosud měl dodavatel velmi omezené možnosti, jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny,“ vysvětluje.

„Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ připomíná Stanjura.

Součástí vládního balíčku jsou i daňová opatření na podporu takzvané elektromobility, tedy nízkoemisních vozidel – elektromobilů, hybridních vozidel či vozidel na zemní plyn.

„V případě využívání služebního nízkoemisního vozidla zaměstnancem nejenom pro pracovní, ale i pro soukromé účely, dojde ke snížení výše příjmu zaměstnance, který se odvíjí od vstupní ceny využívaného vozidla (dnes 1 % vstupní ceny za každý kalendářní měsíc). Nově bude u jinak dražších nízkoemisních vozidel zaměstnanec danit příjem pouze ve výši 0,5 % vstupní ceny. Pro zaměstnance tak bude výhodnější nízkoemisní vozidlo více využívat i pro soukromé účely,“ vysvětluje Stanjura.

Současně dojde v rámci novely zákona o daních z příjmů ke zkrácení doby odpisování dobíjecích stanic pro elektromobily z deseti na pět let. Bude tak možné rychleji uplatňovat náklady na pořízení elektrodobíječek jako daňový výdaj.

Ministr financí zároveň „velmi vážně zvažuje“ zavedení maximálních marží u pohonných hmot. Dostal totiž výsledky kontroly cen – a s výsledky není spokojený. „Ve čtvrtek si na jednání se zástupci čerpacích stanic ujasníme pozice,“ říká. Předběžné výsledky monitoringu, o nichž ministerstvo informovalo 22. března, přitom podle úřadu neprokázaly potřebu regulace. Teď už má k dispozici podrobnější analýzu a delší časovou řadu.

Příklady úspor při zrušení silniční daně

Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, respektive data první registrace vozidla, a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců:

  • snížení o 48 % – stáří do 3 let od první registrace,
  • snížení o 40 % – stáří 4 až 6 let,
  • snížení o 25 % – stáří 7 až 9 let.

Osobní auto – zdvihový objem nad 3000 cm3

 Základní sazbaSnížení o 48 %Snížení o 40 %Snížení o 25 %
Současná sazba4 200 Kč2 184 Kč2 520 Kč3 150 Kč
Novelizovaná sazba0 Kč0 Kč0 Kč0 Kč
Daňová úspora4 200 Kč2 184 Kč2 520 Kč3 150 Kč

Autobus o 3 nápravách s hmotností 30 tun

 Základní sazbaSnížení o 48 %Snížení o 40 %Snížení o 25 %
Současná sazba27 500 Kč14 300 Kč16 500 Kč20 625 Kč
Novelizovaná sazba0 Kč0 Kč0 Kč0 Kč
Daňová úspora27 500 Kč14 300 Kč16 500 Kč20 625 Kč

Nákladní automobil o 2 nápravách s hmotností 6 tun

 Základní sazbaSnížení o 48 %Snížení o 40 %Snížení o 25 %
Současná sazba4 500 Kč2 340 Kč2 700 Kč3 375 Kč
Novelizovaná sazba0 Kč0 Kč0 Kč0 Kč
Daňová úspora4 500 Kč2 340 Kč2 700 Kč3 375 Kč

Nákladní automobil o 3 nápravách s hmotností 22 tun

 Základní sazbaSnížení o 48 %Snížení o 40 %Snížení o 25 %
Současná sazba16 000 Kč8 320 Kč9 600 Kč12 000 Kč
Novelizovaná sazba5 800 Kč5 800 Kč5 800 Kč5 800 Kč
Daňová úspora10 200 Kč2 520 Kč3 800 Kč6 200 Kč
Zdroj všech tabulek: ministerstvo financí

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Můžete nás sledovat i na sociálních sítích. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-35
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 4. 2022 5:50, ABC

1,50 Kč na litru, to je 75 Kč na padesátilitrové nádrži. A už za 2 měsíce to přijde! Děkuji voličům pětikoalice za ty dary, to si snad ani nezasloužíme. :-)

+32
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 4. 2022 10:39, Šťoural

Ehm, otázečka... Opravdu musí všichni pořád jezdit sem a tam? Ano, argument se vždycky nějaký najde, z vlastního pozorování vím, že polovina soukromých jízd je zbytná, případně lze vhodně optimalizovat. Státní podpora elekktroaut - nucená Bruselem - znamená, že chudá většina přispívá na hračky bohaté menšině. Politika předběhla technický vývoj o 20 let. Klasické iontové baterky (lithiové) nejsou vhodné, je třeba zabrat v přípravě tzv. palivových článků "spalujících" vodík na čistou vodu. Nebo se inspirovat Čínou - ó jaká hrůza! Mají tam docela úspěch místo baterek s kondenzátory - jsou levné (dva stočené plechové pásky a mezi nima izolant), nehoří jako lithium, umí se rychle nabíjet i dávat velké proudy, a hlavně místo těžkých iontů se pohybují jen elektrony (jsou 2000 krát lehčí, rychlejší a nedegraduje hmota), daleko vyšší hustota uložené energie, o mnoho lehčí, snazší na výrobu a lze je ekologicky zlikvidovat. Žel Západ technicky už více zaostává, ovšem má práva uřvaných menšin...

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Rychlonabíjecí futuristické retro. Test Hyundai Ioniq 5

20. 5. 2022 | Vojtěch Dobeš | 5 komentářů

Rychlonabíjecí futuristické retro. Test Hyundai Ioniq 5

Aby elektrická auta uspěla, musí být nejen ekologická a použitelná, ale také zajímavá. Hyundai proto zvolil kombinaci nejnovějších technologií se vzhledem, který je inspirován osmdesátými... celý článek

Zrušení silniční daně je definitivní, schválili ho senátoři

18. 5. 2022 | Jiří Hovorka | 4 komentáře

Zrušení silniční daně je definitivní, schválili ho senátoři

Zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun definitivně prošlo, když ho dnes schválili senátoři. Například u osobních aut jde o úsporu v řádech... celý článek

Pracovní cesty: Cestovní náhrady mimořádně stouply

18. 5. 2022 | Petr Kučera

Pracovní cesty: Cestovní náhrady mimořádně stouply

Zaměstnanec, který nemá účtenku za nákup benzinu nebo nafty, dostane od poloviny května vyšší paušál. Ten dosavadní už byl výrazně nižší než skutečné ceny.

Cebia versus CarVertical: Místní zkušenost vyhrává

5. 5. 2022 | Vojtěch Dobeš | 1 komentář

Cebia versus CarVertical: Místní zkušenost vyhrává

Zatímco Cebia prověřuje ojetá auta v Česku už 30 let, CarVertical je typický startup: nový, dravý a působící po celé Evropě, což může přinést lepší informace o autech z dovozu. Vyzkoušeli... celý článek

Porovnali jsme prověření ojetin od Cebia a CarVertical. Kdo řekne víc?

29. 4. 2022 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

Porovnali jsme prověření ojetin od Cebia a CarVertical. Kdo řekne víc?

Pět vozů různého stáří a původu, jejichž historii částečně nebo úplně známe. Co nám o nich řeknou služby Autotracer (Cebia) a CarVertical? Která poskytne víc relevantních informací?... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.