Peníze vyřešíme z gauče. Bankovní pobočky mizí

Michal Skalický | rubrika: Komentář | 17. 10. 2021 | 3 komentáře
Mezi lety 2014 a 2020 klesl počet bankovních poboček téměř o čtvrtinu a banky nechtějí na pobočkách poskytovat běžný servis. Digitalizace tento trend ještě uspíší, píše v komentáři Michal Skalický, který se podílí na budování nové banky ze skupiny Partners.
Peníze vyřešíme z gauče. Bankovní pobočky mizí

Zdroj: Shutterstock

Klienti českých bank si žádají pobočky, ale pak na ně nechodí. Těsně před pandemií v jednom z průzkumů lidé uváděli, že mimo obligátních nižších poplatků a vyšších úroků na svých účtech by si přáli i hustší síť poboček. To by asi nebylo nic divného, kdyby ovšem ti stejní klienti chtěli na vytoužené pobočky chodit.

Návštěvy a počty poboček vytrvale klesají a poslední ranou pak byla pandemie, která odnaučila chodit do bankovních chrámů i ty nejzarytější fandy tohoto způsobu obsluhy svého účtu. Jak ale svůj účet obsluhují a jak je banky „motivují“, aby u tohoto způsobu zůstali?

Úsvit poboček?

V první řadě je třeba si říct, že poboček bank skutečně rychle ubývá. Možná ne každý si totiž všiml, že jen mezi lety 2014 a 2020 klesl jejich počet téměř o čtvrtinu. Celkově tak v rámci České republiky zmizelo zhruba 500 kamenných poboček. Pokud se vám to zdá drastické, tak vězte, že nejde o žádné české unikum. Jedna z největších italských bank dokázala podobné snížení (o 20 %). Jenže této bance k tomu stačil pouze loňský rok!

Nejde jen o servis standardních bankovních produktů, jako je zadávání plateb, nebo různá nastavení platebních karet, který mizí z poboček. Prodej nových produktů roste také. Ze všech letos sjednaných spořicích účtů připadla rovná třetina na online kanály. Lidé tak pobočky přestávají používat i pro dříve, pro pobočky typické, sjednávání nových produktů.

Michal Skalický

Zdroj: Partners

Michal Skalický, autor komentáře, vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Působil devět let v Expobank CZ, kde se vypracoval až na manažera digitální pobočky a vytvořil Neo účet – unikátní účet postavený na konceptu BaaP (bank as a platform), tzn. na kooperaci mezi bankou a světem Fintechu. V projektu banky, kterou aktuálně staví finanční skupina Partners, má na starosti denní bankovnictví a vývoj depozitních produktů.

Utíkáme, ale pomalu

Banky si hromadného úprku z poboček samozřejmě dobře všímají a zároveň zjišťují, že nemusí jít nutně o negativní trend. Než udržovat nákladnou pobočku, může být výhodnější nové směřování urychlit. Abychom byli úplně přesní, bankám i klientům vyhovuje, když na pobočce probíhá především prodej (například investičních produktů), nikoliv zmíněný servis. A tak pomalu a nenápadně zdražily obsluhu na pobočce a ta se tak stala relativně drahým luxusem, který si zaplatí opravdu jen ti, kterým tento způsob stále maximálně vyhovuje, nebo ti, kteří se naopak bojí utéct do online prostředí internetových a mobilních bankovnictví.

Obecně banky z obsluhy postupně vytlačují především zastaralé a nákladné technologie. V první řadě si tak zaplatíte téměř za cokoliv, co od banky dostanete na papíře (výpis, různá potvrzení atd.). V posledních letech už u velké části bank nedostanete zdarma ani zprávy zaslané přes SMS, protože za ně banky musí platit, na rozdíl od modernějšího potvrzení v mobilní aplikaci, které banku naopak nic nestojí.

Relativně nedávno mezi „zastaralé technologie“ banky zařadily i obsluhu na jejich pobočkách (například za změnu limitu ke kartě). Pokud na zmíněných zážitcích typu papír, SMS, nebo návštěva vašeho oblíbeného bankéře za účelem změny nastavení vašeho účtu stále trváte, pak se již dnes řadíte mezi ohrožený druh. A to takový, který v budoucnu bude muset čím dál tím hlouběji sahat do peněženky. Už teď vás totiž může u řady bank kombinace papíru a pobočky vyjít i na více jak 3000 korun ročně v momentě, kdy si necháte na pobočku zasílat výpis a jednou měsíčně si tam zadáte platbu. Cenovku 100 Kč za trvalý příkaz nebo 200 Kč za platbu zadanou na pobočce můžete spatřit u nejedné z bank. To je opravdu hodně drahý špás, ať jsou důvody pro využití těchto služeb jakékoliv.

Utíkáme, ale kam?

Když lidé nechodí na pobočky, tak kam tedy chodí? Zcela nepřekvapivě nechodí nikam. Svou banku jednoduše řídí palcem pohybujícím se po obrazovce chytrého telefonu. České banky se předhání ve statistikách využívanosti svých mobilních bankovnictví, a tak v pandemickém roce 2020 hlásily příklon k obsluze přes telefon i o 40 %.

Pokud byste chtěli nabýt dojmu, že se útěk z poboček do mobilů týká jen mladší části populace, tak jste na velkém omylu. U osob nad 65 let totiž banky hlásily také nárůst až o 40 %. Tato skupina uživatelů na to však překvapivě nepotřebovala celý rok, ale pouhé tři měsíce (duben až červen)!

I v oblasti obsluhy našich účtů nás čeká zajímavý posun, kdy banky nastěhují vše potřebné pro každodenní bankovnictví do našich mobilů a na pobočku zavítáme jen v nejnutnějších případech. Aktuálně za takové případy považujeme sjednání hypotéky, nebo zřízení pravidelných investic. Vzhledem ke zrychlující digitalizaci je pravděpodobné, že i tyto služby půjdou už brzy velmi jednoduše obsloužit z mobilu. Ubude tak několik dalších důvodů, proč se kvůli bance zvedat z pohodlí vlastní pohovky.

Michal Skalický

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Působil v Expobank CZ, kde se vypracoval až na pozici manažera digitální pobočky. V projektu banky, kterou aktuálně staví finanční skupina Partners, má na starosti denní bankovnictví... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

30. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou do konce prosince ušetřit 20 procent z nákupů v řetězci Albert a v internetových obchodech Rohlík a Košík.

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

28. 11. 2022 | Olga Skalková | 2 komentáře

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

Moneta zůstává jednou z mála bank, která má hotovostní pokladny na všech pobočkách, nabízí i směnárnu. Plánuje jejich omezení? Kdy spustí platby na číslo mobilu, společné vkladomaty... celý článek

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

27. 11. 2022 | Olga Skalková

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

Proč potřebuje bankomat tolik elektřiny? Kolik stojí jeho pořízení? Kolik už jich v Česku vlastně je? Projděte si čísla.

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

23. 11. 2022 | Petr Kučera | 8 komentářů

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

Výběr kreditkou z bankomatu je za běžných podmínek nevýhodný. Banky si za něj účtují buď vyšší poplatek, nebo ho hned úročí, někdy i obojí současně. ČSOB teď u všech karet umožní půjčit... celý článek

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

23. 11. 2022 | Petr Kučera

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

Před dvěma lety to byl odvážný průlom na trhu: Kdo nepřejde na potvrzování v mobilní aplikaci, připlatí si. Teď Raiffka připouští, že zbývající klienty už stejně nepřesvědčí. Pro zpřísnění... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.