Smlouvu nebo dokument ve formátu PDF budete moct podepsat online stejně jednoduše a rychle, jako se přihlašujete do elektronického bankovnictví. Novinka zvaná BankID Sign umožňuje digitální potvrzení totožnosti díky identifikaci prostřednictvím bankovní identity.
Jako první nabídne tuto službu Česká spořitelna. Všem svým klientům ji zpřístupní v horizontu dní, potvrdil webu Peníze.cz Martin Medek, šéf otevřeného bankovnictví v České spořitelně. „BankID Sign představuje výrazné zjednodušení podepisování elektronických dokumentů. Klient se jednoduše ověří přes bankovní identitu svými přihlašovacími údaji do svého internetového bankovnictví a jedním kliknutím stvrdí podpis dokumentu,“ říká.
Spořitelna dokončuje pilotní projekt s první firmou. Její jméno zatím nechce zveřejnit. Rozšiřování služby BankID Sign pak bude záviset na zájmu dalších společností. Podmínkou je, že službu umožňuje jak klientova banka, tak společnost, s kterou klient podepisuje konkrétní smlouvu nebo dokument.
Na straně poskytovatelů by se ještě během podzimu měly přidat další velké banky. Nejdříve půjde o ty, které už nabízejí ověřování přes bankovní identitu vůči veřejné správě a přes BankID vůči soukromým společnostem.
„Službu BankID Sign plánujeme zpřístupnit našim klientům do konce října,“ potvrzuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.
„Na naší straně bychom službu Sign rádi spustili do konce října. Následovat bude testování a pilotování na straně BankID (společného podniku bank, který službu zastřešuje – pozn. red.),“ říká mluvčí ČSOB Patrik Madle. „V dalších měsících pak službu obohatíme o možnost podpisu prohlášení – například pro odsouhlasení podmínek, potvrzení věku klienta a podobně,“ dodává.
„Technicky budeme připraveni v listopadu, následně to bude otázka vzájemného otestování a pilotu se společností Bankovní identita,“ odpovídá mluvčí Monety Zuzana Filipová.
BankID Sign přináší novou formu zaručeného digitálního podpisu, která v Česku zatím chybí. „Uživatel ho bude moci využívat v naprosté většině případů, kdy se podepisuje,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita – společného podniku deseti bank, který zajišťuje propojování bank s firmami pomocí platformy BankID.
Sign má lidem stačit na většinu záležitostí při jednání se soukromými firmami. Nevyrovná se však nejvyšší formě elektronického podpisu, takzvanému kvalifikovanému, který je zapotřebí hlavně při komunikaci se státem.
BankID Sign je jednodušší a levnější varianta než klasický digitální podpis, má ambici stát se se všeobecně rozšířenou. Klasický digitální podpis si lze pořídit u České pošty (PostSignum) za 348 korun za rok (komerční certifikát) nebo 396 korun na rok (kvalifikovaný certifikát), nabízí je také společnost První certifikační autorita (I.CA). Certifikáty je potřeba si nainstalovat do počítače.
Naopak ověření přes BankID, tedy i pro novou službu Sign, je pro spotřebitele zdarma. Platit za něj mají platit firmy, které ji ve vztahu s klienty využijí. Podle ceníku společnosti Bankovní identita jde o volitelný doplněk k její základní službě BankID. Pokud ji firma využívá, připlatí si pak za podpis Sign dvacet korun ročně za každého uživatele nebo dvacet korun za každé použití. Zda jim na to bude nějakým poplatkem přispívat i uživatel, bude záležet na rozhodnutí firmy.
Bankovní identita funguje od začátku letošního roku pro komunikaci se státem – typicky při přihlašování do Portálu občana, na portál Moje daně, k eReceptu, k ePortálu České správy sociálního zabezpečení, při vyplnění elektronického dotazníku při sčítání lidu, při žádosti o výměnu řidičského průkazu nebo využití důchodové kalkulačky ČSSZ. Jako první ji v lednu spustily Česká spořitelna a ČSOB, postupně se přidaly Moneta, Air Bank, Komerční banka a Raiffeisenbank. Službu má nyní aktivovanou přes pět milionů klientů.
Od letošního jara rozšiřují banky využití identity (pod názvem Bank ID) pro online komunikaci s některými soukromými společnostmi – aktuálně jde o skoro čtyřicet společností, včetně největšího dodavatele elektřiny, skupiny ČEZ, dodavatele plynu a energií Pražská plynárenská nebo největšího poskytovatele pojištění Generali Českou pojišťovnu. Tímto způsobem zatím mohou svou „digitální občanku“ používat klienti s identitou od České spořitelny, ČSOB, Monety a Komerční banky. Chystají ji také Air Bank, Fio, mBank, Raiffeisenbank (včetně převzaté Equa bank) a UniCredit Bank.
Olga Skalková
O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem