Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

| rubrika: Jak na to | 24. 2. 2010 | 19 komentářů
Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.
Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se vám peníze vrátí.

Pan Stanislav se řídí zásadou, že není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Když si vybíral novou zimní bundu, ignoroval levné i ty ve výprodejích. Až do loňského léta si myslel, že ho tento přístup – stejně štědrý byl k rodině - chrání před koupí nekvalitního zboží, které by pak musel reklamovat.

Jenže na bundě za několik tisíc korun se po čase pokazil zip. Stanislav vadu reklamoval, prodejna mu však zdvořile, ale jednoznačně sdělila, že reklamaci neuznává. Prý jde o vadu způsobenou běžným používáním.

Spotřebitelská organizace, kterou požádal o radu, Stanislavovi poradila, aby se spor pokusil vyřešit smírně, tedy mimosoudní cestou. Nejdříve si ale musel najít znalce, který vadu bundy posoudí. Našel ho v seznamu znalců, který je dostupný na serveru www.justice.cz a dělí znalce podle specializace a regionu, v němž působí. Cena znaleckého posudku závisí na dohodě mezi znalcem a zákazníkem. Vypracování jednoduchých posudků trvá obvykle necelý měsíc a stojí do tisíce korun, složitější posudky jsou dražší a jejich zpracování delší.

Znalecký posudek stál Stanislava téměř tisícovku. Když ho ale předložil v prodejně, kde si bundu zakoupil, reklamaci mu uznali a dostal zpět peníze nejen za bundu, ale i za znalecký posudek. Obchodník zjevně reklamaci zamítl a doufal, že kupující nebude dál ztrácet čas a energii, natož aby si nechal zpracovat znalecký posudek.

Někdy ovšem kupujícímu ani tento krok nepomůže, a pokud trvá na tom, že je reklamace oprávněná , nezbývá mu, než jít k soudu. Může se to vyplatit i u levnějších výrobků. Zákazník například reklamuje zboží za 900 korun, znalecký posudek stojí pět tisíc korun, stejně jako honorář advokáta. Když kupující spor vyhraje, vše hradí prodávající, říká Marie Stejskalová soudní znalkyně oděvních a galanterních výrobků v oblasti textilií, kůží a kožešin.

Nevýhodou soudního procesu je, že zpravidla trvá dlouho. Navíc stěžovatel musí zaplatit soudní poplatek, který činí nejméně 600 korun. „Když se přesto zákazník rozhodne, že se na soud obrátí, měl by mu předložit veškeré dokumenty o koupi zboží, tedy doklad, že ho skutečně koupil, záruční list a zamítavý reklamační protokol,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Votočka.

Znalecký posudek jedné nebo druhé strany, která vede spor (svůj posudek si může samozřejmě nechat na vlastní náklady udělat i prodávající), má jen podpůrný význam. Soud podle Stejskalové zpravidla vychází z posudku znalce, kterého si sám vybral. Přesto je důležité, aby byl znalecký posudek, který má k dispozici kupující, co nejpřesnější. Proto by měl nespokojený zákazník znalci poskytnout veškeré nezbytné doklady, a co nejpřesněji ho informoval o všem, co se k reklamaci vztahuje. Stejně jako advokáta.

„Soudní spory, které se týkají reklamací zboží, se vedou většinou o to, zda jde o vadu, způsobenou špatným materiálem, nebo běžným opotřebením. Typické je to u prošlapané nebo rozlepené obuvi,“ dodává Votočka.

Právě obuv je nejčastějším předmětem reklamací. Často jsou reklamovány také textilní výrobky. Většinou jde, jak říká Stejskalová, o stálost vybarvení, možnosti údržby, pokud výrobek vznikl z několika nesouvisejících komponent, ale také o stálost otěru a oděru.

Existují případy, kdy nebyla reklamace oprávněná. Jestliže tedy znalec kupujícímu naznačí, že zřejmě není v právu a může spor – při mimosoudním řízení, nebo u soudu - prohrát, měl by zvážit, zda ho neukončit, aby zbytečně neplýtval penězi.

Využili jste někdy služeb znalců? Podělte se o zkušenost.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+44
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 5. 2012 22:36, Spiderman

Ty si asi totálně mimo, no a co, že máš boty Alpine Pro, prošlapat boty můžeš jakékoliv, když ojedeš gumy u auta, dřív než je zdrávo, třeba svou technikou jízdy, taky je jdeš reklamovat s tím, že máš Michelinky.
Vy češi jste pěkní paka.....škoda některé z vás nejde reklamovat v porodnici

Reagovat

 

+13
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 03. 03. 2010 20:28)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 8. 2014 15:03, mila

kdo mi poradí koupila jsem si fotoaparát panasonic DMC-LZ40
,jeho snímky jsou rozmazané nekvalitní..koupila jsem to přes Alzu...
reklamaci mně neuznali -prý to jsou vlastnosti aparátu..nyní jsem to poslala z novu na reklamaci a bylo mně řečeno ,že ještě můžu zaplatit ,za to ,že se to znovu posuzuje...
chtěla jsem aby mi vrátili peníze...zatím nevím ,jak to dopadne ,ale poradí mi někdo ...jak mám postupovat ,abych se dopomohla práva..děkuji za každou dobrou radu Míla

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

14. 8. 2015 | 23:08 | Martys

Spiderman má asi problém nejen s čechy ale asi i s timi od kterých utekl že? více

24. 7. 2015 | 9:05 | Igor

Musíte si všichni uvědomit, že snahou servisů je reklamace neuznávat. Jsou na to speciální školení. Protože prodaný díl plus práce je lepší jak vyměněný díl zdarma. A když se díly prodávají a práce účtují, jsou pak bonusy....více

24. 7. 2015 | 9:02 | Igor

Soudní znalec, který sám uvidí Vámi avizované potíže. A nebo nejprve servisu pohrozit soudním znalcem. Možná to pomůže. Já ho mám také v záloze, kdyby mi neuznali moji oprávněnou reklamaci. více

24. 7. 2015 | 8:57 | Igor

Ano, prodávající musí kupujícímu dokázat, že s výrobkem manipuloval v rozporu s návodem k užití. Já nyní reklamuji NTB Asus Zenbook UX303LN s vadou na displeji a taky to na mě zkouší, že jsem to špatně nosil v tašce, neměl...více

7. 3. 2015 | 18:37 | Dalibor

Reklamoval jsem mobilní jednotku od Jablotronu Automanager. Uvedená jednotka stále nekorektně se dělal zápis ujetých kilometrů. To jsem reklamoval ale, Jablotron Vodafonu zamítal mé reklamace, i když jsem jim stále dokazoval,...více

Čtenáři také navštívili

19. 2. 2010 |  | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

31. 7. 2009 |  | 5 komentářů

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

Neuznané reklamace a spotřebitelské spory se v Česku dají už přes rok řešit i mimosoudní cestou. Spory pomáhají urovnávat specialisté, jejichž služby jsou zdarma. V porovnání se soudním řešením spotřebitelských...

15. 5. 2009 |  | 44 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy může zákazník do čtrnácti...

23. 4. 2009 |  | 6 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou zlepšovat.

10. 3. 2008 |  | 6 komentářů

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele, nebo rozhodčího...

Oblíbená témata

reklamace

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Auditor, Marxismus, Racionální očekávání, zaměstnání, zaměstnání, dohoda o zrušení pracovního poměru, kariéra, zákoník práce, plyn, ropy, hana blovská, alexis tsipras, el ladrillo, profit, zahraniční platby, státní zástupci, náboženství, počítačoví piráti

004SKART, 6T00763, 2SP0010, 8B50513, 6C34502

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK