Rating cestovek: Počkejte si až do příštího roku

František Mašek | rubrika: Co se děje | 22. 2. 2010
Rating cestovek: Počkejte si až do příštího roku
Klienti cestovních kanceláří se budou muset při jejich výběru dál spoléhat na vlastní úsudek. Hodnocení kvality cestovních kanceláří, po kterém volá veřejnost kvůli krachu či potížím některých cestovek, bude připraveno až v roce 2011.

Když zveřejnila loni v létě Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) jedenáct kritérií důvěryhodnosti cestovní kanceláře (viz článek Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovkua box), zdálo se, že Češi budou mít brzy k dispozici systém, který jim výrazně usnadní výběr cestovky Zatím však nic takového světlo světa nespatřilo.

Mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Martin Ayrer tvrdí, že se hodnotící systém připravuje a vše probíhá podle harmonogramu. V letošní turistické sezóně se ale klienti systému certifikace cestovních kanceláří a agentur nedočkají.

Certifikace cestovních kanceláří a agentur, která je součástí projektu MMR Zavádění národních systémů kvality ve vybraných sektorech cestovního ruchu, financovaného ze strukturálních fondů EU, podle Ayrera začít v roce 2011. Kromě AČCKApožádalo ministerstvo o připomínky i druhou profesní organizaci, tedy Asociaci cestovních kanceláří. Nyní MMR získané informace analyzuje, aby mohlo připravit podmínky pro zavedení nového standardu kvality služeb pro cestovní kanceláře a agentury. Nový standard kvality chce zavádět ve spolupráci s profesními sdruženími.

„Příprava nových standardů začne v polovině letošního roku. Samotná certifikace cestovních kanceláří a agentur by měla začít v příštím roce. Stát bude tento standard jako jediný oficiální garantovat,“ sdělil dále serveru Peníze Ayrer.

Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur se zdá postup ministerstva pomalý. Loňské krachy Tomi Tour a několika dalších cestovních agentur, stejně jako letošní potíže CK Sunny Days, cestovkám v očích veřejnosti škodí. Mluvčí AČCKA Tomio Okamuraupozorňuje, že podle letáku MMR měla certifikace cestovek začít loni prvního července.

Ayrer tvrdí, že se o certifikaci cestovních kanceláří a agentur od července 2009 nikdy nehovořilo. Ministerstvo asociaci informovalo, že jde jen o termín zahájení projektu.

Ministerstvo také podle Ayrerových slov AČCKA nežádalo o žádné připomínky či podněty. Jde tedy čistě o iniciativu této asociace, která nemá nic společného s realizovaným projektem.

„ Ministerstvo lže. Byli jsme požádáni o spolupráci, a proto jsme připravili konkrétní náměty, jak hodnotit kvalitu cestovních kanceláří. O věci jednala loni na jaře tehdejší ředitelka odboru cestovního ruchu MMR Blažena Křížová s první viceprezidentkou AČCKA Soňou Brandejsovou. Problémem bychom se ale kvůli potížím některých cestovek zabývali sami, i kdyby nás ministerstvo neoslovilo. Nemůžeme čekat, až se ministerstvo rozhoupe. Je v našem zájmu, aby klient věděl, na čem je,“ dodává Okamura.

Okamurovi vadí, že ministerstvo znovu oslovilo AČCKA v této záležitosti téměř po roce. Mezitím nastoupila nová ředitelka odboru cestovního ruchu. Zhruba před čtrnácti dny přišlo MMR s návrhem na společnou certifikaci cestovních kanceláří a agentur.

Klienti cestovních kanceláříby samozřejmě uvítali, kdyby byl systém jejich hodnocení k dispozici co nejdřív. Léto, na které připadá hlavní turistická sezóna a nejvíce prodaných zájezdů, je ještě daleko. Někdo ale kupuje tyto zájezdy již teď. Bude se proto muset spolehnout na vlastní úsudek.

V prvé řadě by si měl zjistit – a to na serveru dvou největších asociací – www.accka.cznebo www.ackcr.cz, zda a do kdy je cestovní kancelář, jejíž zájezd si chce koupit, pojištěna proti úpadku. Ani toto pojištění stoprocentně nezaručí, že cestovní kancelář nezkrachuje, pojišťovna ale klientům vrátí peníze, za které si zájezdkoupili.

Řada cestovatelů využívá služeb prověřené cestovní kanceláře nebo referencí příbuzných, přátel či známých. To ovšem nestačí. Kromě ujištění, zda je cestovka pojištěna proti úpadku, je při výběru zájezdu možné vzít v úvahu příznaky, které podle AČCKA znamenají, že cestovní kancelář může mít problémy. Týkají se hlavně stížností na cestovní kancelář v médiích, informací o zpožděných letech či potížích s ubytováním.

Příznaky, které může klient sám zjistit o problémech cestovní kanceláře

  1. CK je v médiích opakovaně pranýřována, protože její klienty odmítají ubytovat, nebo je opakovaně stěhují do jiných hotelů (může jít o nezaplacené ubytování).
  2. Klienti opakovaně dlouho čekají na letišti na letadlo, které má značné zpoždění, nebo je původní let zrušen (letadlo nemusí být zaplaceno).
  3. CK řídí nebo propagují lidé, kteří již přivedli do tristní finanční situace nebo úpadku jiné cestovní kanceláře či firmy.
  4. CK prodává zájezdy s velkým, třeba ročním předstihem a zároveň chce od klientů vysoké zálohy (může jí chybět hotovost).
  5. CK často a ve velké míře mění plánované odlety a trasy v hlavní sezóně (nemusela prodat dostatek zájezdů).
  6. CK dlouhodobě prodává zájezdy za příliš nízké ceny (klient by si měl porovnat ceny více cestovek a nevybírat vždy tu nejlevnější).
  7. Stížnosti klientů na CK na internetu výrazně převyšují vyjádření těch spokojených.

Interní příznaky, sledované AČCKA, které nemá klient možnost zjistit

  1. Vysoký poměr počtu oprávněných stížnosti na CK vůči počtu prodaných zájezdů.
  2. Nevyplácení, zadržování nebo odkládání platby provizí (CK mohou chybět peníze).
  3. CK neumožní jednat obchodním partnerům o problémech v obchodních vztazích, např. u vyplácení provizí, neplacení dodavatelům, její vedení se zapírá nebo není dostupné (CK nemusí mít dost peněz).
  4. CK posílá cestovním kancelářím, které prodávají její zájezdy za provizi denně mnoho last minute nabídek v několika mailech za nesmyslně nízké ceny (Nemusí mít prodán dostatečný počet zájezdů).
  5. Majitelé se snaží CK neúspěšně prodat (může být ve špatné ekonomické situaci).

Pramen: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Kombinace tří až čtyř zmiňovaných problémů znamená podle AČCKA jasné problémy cestovní kanceláře, na kterou si je proto třeba dávat velký pozor.

Na co kladete při výběru cestovní kanceláře důraz vy? Podělte se s námi o svůj názor.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Oblíbená témata

cestovní kancelář

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Plánujete nákup letní dovolené? Cestovku si pořádně prověřte.

5. 2. 2010 | František Mašek | 3 komentáře

Plánujete nákup letní dovolené? Cestovku si pořádně prověřte.

Potíže cestovní kanceláře Sunny Days s povinným pojištěním proti úpadku veřejnosti připomněly, že si je při koupi zájezdů třeba dát pozor i na velké hráče na trhu. Pojištění přitom... celý článek

Před čím vás pojištění storna zájezdu neochrání

11. 6. 2009 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Před čím vás pojištění storna zájezdu neochrání

Pojištění stornovacích poplatků zájezdu vám může vynahradit ztrátu kvůli tomu, že před odjezdem onemocníte. Jenže ve výlukách u tohoto pojištění je řada případů, které tuto pojistku... celý článek

Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli

4. 6. 2009 | Eva Sovová

Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli

Za dovolenou koupenou na poslední chvíli mohou i letos rodiny poměrně dost ušetřit. Katalogové ceny zahraničních zájezdů nyní cestovky zlevňují o 10 i 20 procent. Vyplatí se ale obezřetnost. celý článek

Dá se v Česku snadno reklamovat zájezd?

13. 11. 2008 | redakce Peníze.CZ | 4 komentáře

Dá se v Česku snadno reklamovat zájezd?

Reklamovat v Česku zájezd bývá obtížné a získat za nekvalitní služby náhradu bývá ještě složitější. Pomoci by mělo dodržování mezinárodního kodexu, který v Evropě platí už dvacet let.... celý článek

Partners Financial Services