Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ukradli vám platební kartu?

Ukradli vám platební kartu?
Odcizení či ztráta platební karty není bohužel nic neobvyklého. Často následně dochází i k neoprávněnému odčerpání peněžních prostředků z účtu. Víte, jak v takové situaci postupovat, na koho se obrátit a hlavně jak tomu všemu předejít?

Petr Voříšek si pořídil platební kartu a jak se už tak bohužel stává, někdo mu ji ukradl. Obratem zavolal do banky a kartu zablokoval. Asi za týden však zjistil, že na účtu chybí 20 000 Kč. To samozřejmě u peněžní instituce reklamoval, jenže ta mu oznámila, že sumu někdo vybral z bankomatu půl hodiny po ohlášení odcizení. To znamená, že pachatel nejenže částku vybral ve chvíli, kdy banka ještě nepřevzala odpovědnost, ale navíc použil PIN kód. Jednoduše řečeno, pan Voříšek se nedovolal.

Udělal chybu, měl postupovat jinak? Problému odcizení platebních karet jsme se věnovali už v několika článcích, například v Banky změnily podmínky při ztrátě kartyDnes shrneme to, jak se v podobné situaci zachovat, ale i to, co můžeme udělat dopředu.

Neštěstí lze předejít

Recept na to, jak se vyhnout odcizení platební karty a následnému neoprávněnému odčerpání hotovosti z účtu není. Existují rady typu nenoste kartu často u sebe nebo berte si ji jen když víte, že ji použijete. Nepostrádá to ale ono kouzlo bezhotovostních plateb a možnost vybrat hotovost z bankomatu, kdykoli je třeba? Jednu důležitou zásadu by si měl však osvojit každý:

TIP: Nikdy nenoste PIN kód napsaný na papírku s sebou a už vůbec na na stejném místě jako platební kartu.

Více informací o pojištění platebních karet hledejte v článku Konečně plnohodnotné pojištění karty?

Neméně důležitou radou je využít možnost zaplatit si pojištění proti odcizení či ztrátě karty. Dnes ho ve své nabídce má většina bank - Česká spořitelna (profil, názory), ČSOB (profil, názory), HVB Bank (profil, názory), Raiffeisenbank (profil, názory) a Volksbank CZ (profil, názory)eBanka (profil, názory) ho připravuje, Živnostenská banka (profil, názory) pojištění proti zneužití karty nenabízí.

"Klient má možnost si sjednat pojištění ke kartě proti ztrátě či odcizení," říká Věra Čarná z oddělení vnějších vztahů České spořitelny. "Toto pojištění se vztahuje na transakce provedené 72 hodin před koncem dne, kdy byla nahlášena blokace karty a klient nenese žádnou spoluúčast. Cena se pohybuje ročně od 170 Kč u pojistného krytí do 10 000 Kč do 480 Kč u pojistného krytí do 50 000 Kč," dodává.

TIP: Sjednejte si v bance dopředu pojištění proti odcizení či ztrátě platební karty.

Co dělat v případě, kdy klient zjistí, že nemá platební kartu, se u jednotlivých bank příliš neliší. Prvním krokem je vždy zablokování karty. Každá banka má svá telefonní čísla, na kterých lze blokaci provést. "Náš klient musí ztrátu oznámit telefonicky na Call centru eBanky. Telefonní bankéř si vyžádá údaje potřebné k identifikaci platební karty a jejího držitele a ihned provede úkony nezbytné k zamezení zneužití karty. Zákazník je identifikován pomocí elektronického klíče. V případě, že jej nemá u sebe, bankéř mu položí otázku definovanou už při zakládání účtu," vysvětluje tiskový mluvčí eBanky Pavel Makovský.

TIP: Po odcizení či ztrátě karty okamžitě telefonicky kontaktujte banku a platební kartu nechte zablokovat.

Po nahlášení odpovídá klient za transakce provedené embosovanou kartou do půlnoci dne, kdy byla nahlášena blokace u České spořitelny, eBanky, GE Capital Bank (profil, názory) a Živnostenské banky a HVB Bank. Pak přebírají odpovědnost peněžní instituce. Raiffeisenbank přebírá odpovědnost už ve chvíli, kdy klient ohlásí odcizení karty na nonstop hotline lince. V případě, že se jedná o platební kartu elektronickou, GE Capital Bank také přebírá odpovědnost hned po oznámení, eBanka do jedné hodiny. Žádná z bank však nenese odpovědnost za ztrátu z účtu majitele, pokud došlo k použití PIN kódu.

TIP: Při neoprávněném odčerpání peněz z účtu, máte-li pojištění proti odcizení či ztrátě karty, kontaktujte polici a banku, popřípadě pojišťovnu; jestliže pojištění nemáte, kontaktujte policii a neoprávněnou transakci u banky reklamujte.

Co tedy může udělat okradený? Při zcizení peněz v důsledku ztráty platební karty a v případě, že si nesjednal příslušné pojištění, může podat reklamaci. A musí také ohlásit skutečnost policii. Má-li zákazník pojištění sjednané, záleží na individuálním postupu peněžní instituce. V České spořitelně je nutné událost nahlásit pojišťovně a reklamovat transakci na pobočce banky. U ČSOB je zase nutné při ohlášení škodné události předložit kopii policejní zprávy o odcizení platební karty nebo kopii trestního oznámení na neznámého pachatele, v případě ztráty protokol o reklamaci neoprávněných transakcí a kopii výpisu účtu s vyznačením neoprávněné transakce.

Máte zkušenosti s odcizením či ztrátou platební karty? Reklamovali jste někdy u banky neoprávněnou transakci na vašem účtu? Co si myslíte o tom, že banky přebrají zodpovědnost za karetní transakce do půlnoci od ohlážení ztráty, některé od okamžiku ohlášení?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+4
Ano
Ne

Diskuze

3. 11. 2003 | 13:00 | Jelcin

Jo a v té UB to byla transakce typu výběz ATM nebo platba v obchodě? pokud by to nebyl výběr tak je samozřejmé, že to trvá déle, protože je to třba řešit přes asociaci, které kartu provozuje. (VISA nebo Mastercard) více

2. 11. 2003 | 23:45 | TGP

Nejhorší v případě krádeže je, že vás banka neinformuje o ceně stoplistace, která je obvykle zbytečná a často přijde na víc než kolik vám mohou z karty ukrást... více

1. 11. 2003 | 17:59

Já mám obdobnou zkušenost s eBankou. Snažil jsem se vybrat 1500 Kč z bankomatu, bankomat hlásil, že částku nelze vydat, pokusil jsem se ještě jednou a bankomat nic. Doma jsem na inetu zjistil, že mi bylo odečteno dvakrát...více

1. 11. 2003 | 1:00 | Tomas

Jednou se mi na uctu objevily podivne polozky, ktere tam musel evidentne nauctovat nekdo jiny, kdo se zrejme dopatral cisla me karty. Zavolal jsem do banky, tam mi rekli ze tu castku zatim nemusim platit, dokud se nevysteri...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Krátkodobé závazky, Cizí zdroje, Kontinuální režim, nta, eet, evropská unie, daň z příjmů, e-shopy, margin, Euro>26, Operativní leasing, autoritativní režim, Maledivy, závažné choroby, Burzovní indexy, Swap, Nový normál, Státní fond rozvoje bydlení

1111111, 4B13333, 1111111, 2E49762, 1Z16002

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK