Ukradli vám platební kartu?

Ukradli vám platební kartu?
Odcizení či ztráta platební karty není bohužel nic neobvyklého. Často následně dochází i k neoprávněnému odčerpání peněžních prostředků z účtu. Víte, jak v takové situaci postupovat, na koho se obrátit a hlavně jak tomu všemu předejít?

Petr Voříšek si pořídil platební kartu a jak se už tak bohužel stává, někdo mu ji ukradl. Obratem zavolal do banky a kartu zablokoval. Asi za týden však zjistil, že na účtu chybí 20 000 Kč. To samozřejmě u peněžní instituce reklamoval, jenže ta mu oznámila, že sumu někdo vybral z bankomatu půl hodiny po ohlášení odcizení. To znamená, že pachatel nejenže částku vybral ve chvíli, kdy banka ještě nepřevzala odpovědnost, ale navíc použil PIN kód. Jednoduše řečeno, pan Voříšek se nedovolal.

Udělal chybu, měl postupovat jinak? Problému odcizení platebních karet jsme se věnovali už v několika článcích, například v Banky změnily podmínky při ztrátě kartyDnes shrneme to, jak se v podobné situaci zachovat, ale i to, co můžeme udělat dopředu.

Neštěstí lze předejít

Recept na to, jak se vyhnout odcizení platební karty a následnému neoprávněnému odčerpání hotovosti z účtu není. Existují rady typu nenoste kartu často u sebe nebo berte si ji jen když víte, že ji použijete. Nepostrádá to ale ono kouzlo bezhotovostních plateb a možnost vybrat hotovost z bankomatu, kdykoli je třeba? Jednu důležitou zásadu by si měl však osvojit každý:

TIP: Nikdy nenoste PIN kód napsaný na papírku s sebou a už vůbec na na stejném místě jako platební kartu.

Více informací o pojištění platebních karet hledejte v článku Konečně plnohodnotné pojištění karty?

Neméně důležitou radou je využít možnost zaplatit si pojištění proti odcizení či ztrátě karty. Dnes ho ve své nabídce má většina bank - Česká spořitelna (profil, názory), ČSOB (profil, názory), HVB Bank (profil, názory), Raiffeisenbank (profil, názory) a Volksbank CZ (profil, názory)eBanka (profil, názory) ho připravuje, Živnostenská banka (profil, názory) pojištění proti zneužití karty nenabízí.

"Klient má možnost si sjednat pojištění ke kartě proti ztrátě či odcizení," říká Věra Čarná z oddělení vnějších vztahů České spořitelny. "Toto pojištění se vztahuje na transakce provedené 72 hodin před koncem dne, kdy byla nahlášena blokace karty a klient nenese žádnou spoluúčast. Cena se pohybuje ročně od 170 Kč u pojistného krytí do 10 000 Kč do 480 Kč u pojistného krytí do 50 000 Kč," dodává.

TIP: Sjednejte si v bance dopředu pojištění proti odcizení či ztrátě platební karty.

Co dělat v případě, kdy klient zjistí, že nemá platební kartu, se u jednotlivých bank příliš neliší. Prvním krokem je vždy zablokování karty. Každá banka má svá telefonní čísla, na kterých lze blokaci provést. "Náš klient musí ztrátu oznámit telefonicky na Call centru eBanky. Telefonní bankéř si vyžádá údaje potřebné k identifikaci platební karty a jejího držitele a ihned provede úkony nezbytné k zamezení zneužití karty. Zákazník je identifikován pomocí elektronického klíče. V případě, že jej nemá u sebe, bankéř mu položí otázku definovanou už při zakládání účtu," vysvětluje tiskový mluvčí eBanky Pavel Makovský.

TIP: Po odcizení či ztrátě karty okamžitě telefonicky kontaktujte banku a platební kartu nechte zablokovat.

Po nahlášení odpovídá klient za transakce provedené embosovanou kartou do půlnoci dne, kdy byla nahlášena blokace u České spořitelny, eBanky, GE Capital Bank (profil, názory) a Živnostenské banky a HVB Bank. Pak přebírají odpovědnost peněžní instituce. Raiffeisenbank přebírá odpovědnost už ve chvíli, kdy klient ohlásí odcizení karty na nonstop hotline lince. V případě, že se jedná o platební kartu elektronickou, GE Capital Bank také přebírá odpovědnost hned po oznámení, eBanka do jedné hodiny. Žádná z bank však nenese odpovědnost za ztrátu z účtu majitele, pokud došlo k použití PIN kódu.

TIP: Při neoprávněném odčerpání peněz z účtu, máte-li pojištění proti odcizení či ztrátě karty, kontaktujte polici a banku, popřípadě pojišťovnu; jestliže pojištění nemáte, kontaktujte policii a neoprávněnou transakci u banky reklamujte.

Co tedy může udělat okradený? Při zcizení peněz v důsledku ztráty platební karty a v případě, že si nesjednal příslušné pojištění, může podat reklamaci. A musí také ohlásit skutečnost policii. Má-li zákazník pojištění sjednané, záleží na individuálním postupu peněžní instituce. V České spořitelně je nutné událost nahlásit pojišťovně a reklamovat transakci na pobočce banky. U ČSOB je zase nutné při ohlášení škodné události předložit kopii policejní zprávy o odcizení platební karty nebo kopii trestního oznámení na neznámého pachatele, v případě ztráty protokol o reklamaci neoprávněných transakcí a kopii výpisu účtu s vyznačením neoprávněné transakce.

Máte zkušenosti s odcizením či ztrátou platební karty? Reklamovali jste někdy u banky neoprávněnou transakci na vašem účtu? Co si myslíte o tom, že banky přebrají zodpovědnost za karetní transakce do půlnoci od ohlážení ztráty, některé od okamžiku ohlášení?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Konečně plnohodnotné pojištění karty?

5. 8. 2003 | Dušan Hradil

Konečně plnohodnotné pojištění karty?

Pojištění ztrát ze zneužití platební karty se doposud vyhýbalo transakcím, při kterých zadáváte PIN, tedy například výběrům z bankomatu. Se svojí troškou do mlýna však přichází HVB... celý článek

Chcete pojistit zneužití vaší karty?

22. 4. 2003 | Dušan Hradil

Chcete pojistit zneužití vaší karty?

Na českém trhu nabízí takovou pojistku ke svým kartám již dvě banky, každá však za jiných cenových podmínek a s odlišnou mírou ochrany. Prozkoumali jsme oba produkty a přinášíme srovnání... celý článek

Banky změnily podmínky při ztrátě karty

2. 4. 2003 | Dušan Hradil

Banky změnily podmínky při ztrátě karty

Od počátku dubna platí v řadě bank nové podmínky pro řešení ztráty platební karty. Z pohledu klienta sice nejsou ideální, posun k lepšímu se však nezapře. Stále však zůstávají mezi... celý článek

Jak to chodí s blokacemi karet

21. 1. 2003 | Dušan Hradil

Jak to chodí s blokacemi karet

Ztráta nebo odcizení platební karty dokáže hodně zkomplikovat život. Pomůže vám v takové situaci vaše banka? Určitě ano, ale ne každá stejně. Víte, jak postupuje váš správce peněz... celý článek

Platební karty budou výrazně bezpečnější

15. 8. 2002 | Tomáš Skřivánek

Platební karty budou výrazně bezpečnější

Ztráta nebo odcizení platební karty už brzy nebude takový průšvih jako dnes. Nepřispěje k tomu bezpečnější technologie, ale obchodní podmínky vyplývající z nového zákona o platebním... celý článek

Partners Financial Services