Bejvávalo, bejvávalo, v Živnobance levno
6. 10. 2003 | Kristýna Havligerová

Na českém bankovním trhu dochází k překvapenému střídání stráží. Zatímco eBanka s pověstí dražší peněžní instituce zlevňuje, tak doposud levná Živnobanka ceny zvedá.
"Ráda nakupuji oblečení v outdoorových obchodech," říká studentka University Karlovy Martina Benešová. "Máte-li mládežnickou kartu ISIC, získáte při placení slevu tak 5 %. Jenže když jsem nedávno chtěla v jednom z takových míst zaplatiti platební kartou, řekli mi, že u nich sleva platí pouze při platbě v hotovosti," dodává. Překvapená Martina se dozvěděla, že když nakupující platí v tomto obchodě kartou, je to pro obchod moc drahé, proto dávají přednost hotovým penězům. Jak je to tedy s poplatky za platbu kartou, vyplatí se vůbec firmám bezhotovostní styk?
Závisí na velikosti podniku
Chcete vědět víc informací o podnicích? Najdete je ve speciální sekci.
Pracovník jednoho z velkých supermarketů, který si nepřál být jmenován, uvedl: "Částky odváděné bankám se pohybují mezi 2 až 5 % z provedené platby. Platí také, že procento záleží na velikosti podniku." Firmy, jako jsou například obchodní domy nebo supermarkety, které mají hodně obchodních míst s více platebními terminály, odvádí méně než malý obchod s jedním zařízením. Ředitel MasterCardu Ján Čarný zase uvádí, že se procento pohybuje mezi 0,5 až 5.
procento | roční karetní tržba (v Kč) |
poplatek (v Kč) | |
obchod se značkovým sklem |
3,3 % z platby na elektronickém terminálu, 3,5 % z platby na žehličce |
240 000 |
8 160 |
obchod s oblečením | 2,9 % |
2 000 000 |
58 000 |
obchod s hutními materiály |
závisí na druhu karty a výši zakázky, průměrně 3,15 % |
701 593 |
22 100 |
Zdroj: obchody/Peníze.CZ |
Společnost prodávající české značkové sklo na severu Čech má dvě obchodní místa. V jednom obchodě mají mechanickou žehličku pro embosované karty a v druhém elektronický terminál. Celkový roční obrat karetních plateb činí asi 240 tisíc Kč. Bance odvádí 3,3 % z platby na elektronickém terminále a 3,5 % z platby na imprinteru. Předpokládejme, že 50 % zákazníků nakupuje v jednom obchodním místě a 50 % v druhém. Ročně tak podnik odvede bance 8 160 Kč (3 960 Kč za platby z elektronického terminálu a 4 200 Kč z mechanického zařízení). Výhodnější je elektronické zařízení - obchodník nemusí do banky a platbu na účet obdrží do tří dnů. U mechanické čtečky musí nejdřív zajít se stvrzenkami do banky a následně mu jsou peníze zaslány. Částku mu na účet připíší zhruba za deset dní. Pražská firma, která prodává oblečení, má roční karetní obrat 2 milióny Kč a bance z něj odvádí 2,9 %. Ročně tak peněžní instituci odvede 58 tisíc Kč.
Vedoucí obchodní skupiny Payment System společnosti Bull Pavel Juřík uvádí, že střední Evropa 2,5 krát zaostává oproti západnímu světu v počtu obchodníků s platebními terminály. Česká republika je společně s Maďarskem na 3. až 4. místě, předběhlo ji Slovinsko a Chorvatsko.
"V Čechách však došlo k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu transakcí platební kartou," doplňuje ho ředitel divize Net Infrastructue & Systems firmy Bull Dan Ševčík.
"Musíme jít s dobou, dnes už chce většina zákazníků platit kartou. Navíc jsme blízko hranic a mezinárodní silnice. Nakupují u nás i ti, kdo v České republice utrácet nechtěli. Vyplatí se to, i když je to drahé." To jsou důvody proč platební terminály zavedla firma prodávající české značkové sklo.
I když není bezhotovostní styk pro malé firmy nejlevnější, přesto si podniky terminály pořizují. Vycházejí totiž vstříc zákazníkům, kteří dnes platbu kartou vyžadují.
Co si o bezhotovostním styku myslíte vy? Vyplatí se obchodníkům platební terminály? Jsou poplatky vysoké? Připojte svůj názor!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 11. 2003 22:27, Domogurec
dovolte mi jeden názor k diskuzi. Kartou platím pravidelně, má to svoje nezpochybnitelné výhody - nemusím si hlídat peníze v peněžence (když mám hotovost, tak mi zpravidla dlouho nevydrží), mám stále k dispozici dostatečnou "hotovost", ... Benzín nakupuji zásadně kartou. ALE : setkal jste se někdy někdo z Vás s tím, že si obchodník "stáhnul" platbu dvakrát? - mě se to stalo a vězte, že při dokazování chybné transakce jsem byl já ten největší podvodník a kdybych neměl náhodou kopii účtenky (kterou si obyčejně neschovávám), tak jsem přišel o 3.300,-Kč !!!!! Zákazník musí prokázat, že byl poškozen, banka s vámi odmítá komunikovat, prý, že to řeší MUZO a stále kolem dokola. Věřte, že v tu chvíli jsem chtěl všechny platební karty zrušit. Kdybych nebyl na kartě závislý, tak je dávno pryč.
A ještě jeden příklad : Při koupi Notebooku za 33.000,- mi obchodník nabídnul slevu -850,-kč při platbě v hotovosti, přestože nabízel možnost platit kartou. Původně jsem chtěl platit kartou, ale za těch 200m k bankomatu se mi těch 850,- rozhodně vyplatilo. A obchodníkovi zřejmně taky - jinak, předpokládám, by to asi nedělal!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 10. 2003 19:29, Jan Kolda von Žampach
Ano, ano, ano, přesně pro takové, jako jste Vy, pane Petr, a s Vašimi rozumy, by obchodníci měli solidárně nemravné podmínky bank ( patří tam Česká spořitelna )zabojkotovat a smlouvy jim vypovědět. A potom si klidně, pane Petr, založte se sobě podobnými vlastní sdružení, kde si postavíte a budete provozovat svý vlastní obchody, kde budete platit svými platebními kartami, které jste si u svých bank zaplatili.
Vaše zastírací manipulace s předmětem problému by se hodila na snaživého eléva tiskové mluvčí České spořitelny.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (40 komentářů) příspěvků.