Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Česká spořitelna ždímá! Přinesou jí vyšší poplatky vyšší tržby?

| rubrika: Co se děje | 18. 8. 2014 | 39 komentářů
Zatímco většina bank se snaží nalákat klienty nízkými či nulovými poplatky, největší česká banka přitlačila na pilu. Co ji k tomu vedlo? Nechají si její zákazníci zdražování líbit, nebo utečou ke konkurenci? A jaké další bitvy nás čekají ve válce o bankovního klienta?
Česká spořitelna ždímá! Přinesou jí vyšší poplatky vyšší tržby?

V České spořitelně začal v pátek platit nový sazebník. Její klienti z něj asi nebudou příliš nadšeni. Největší česká banka, která plánované změny oznámila už na začátku června, řadu služeb zdražila. Kromě poplatku za zasílání papírového výpisu či za výběr hotovosti na pobočce překvapivě podražily i transakce v internetovém bankovnictví. Například elektronicky zadaná odchozí platba do jiné banky bude nyní stát sedm korun místo předchozích čtyř. Pokud platba směřuje na jiný účet v České spořitelně, zaplatíte za ni pět korun, tedy o tři koruny víc než dřív. Určitou náplastí může být pro klienty alespoň to, že o korunu zlevní výběry z bankomatů.

Lepší služby, nebo maximalizace zisku?

Zástupci banky odmítají, že by se jednalo o plošné zdražování. „Pro klienty, kteří využívají výhodné transakční balíčky, se nic nemění. V jejich rámci mohou provádět transakce zdarma či například dostávat výpisy z účtu, změna jednotlivých cen se jich tedy nedotkne,“ brání se Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny a pokračuje ve vysvětlování důvodů změny sazebníku: „V cenách zohledňujeme výši nákladů na transakci a také zvolený způsob komunikace klienta s bankou. Upravujeme tedy ceny u položek, které se zpracovávají manuálně, především se jedná o transakce na přepážce. Každoročně také investujeme nemalé finanční prostředky do rozvoje našeho internetového bankovnictví. Klientům chceme nabízet nejnovější trendy (např. v poslední době aplikace Lístkomat ČS pro objednávání do pobočky pomocí mobilu, pro firmy máme nově jako jediní v ČR speciální aplikaci pro mobilní bankovnictví, první v Evropě máme také unikátní videokiosek) a zlepšovat kvalitu našich služeb a zároveň také klademe velký důraz na zajištění bezpečnosti internetového bankovnictví, což přináší stále větší náklady.“

Rozdíly mezi starým a novým sazebníkem České spořitelny

Služba

Dosavadní cena

Nová cena

Odchozí platba mimo ČS přes internet a mobilní bankovnictví

4 Kč

7 Kč

Odchozí platba mimo ČS zadaná přes sběrný box a telefonní bankovnictví

17 Kč

22 Kč

Odchozí platba mimo ĆS zadaná přes bankomat

6 Kč

7 Kč

Odchozí inkaso a trvalá platba mimo ČS

7 Kč

7 Kč

Příchozí platba z jiné banky

7 Kč

7 Kč

Výběr z bankomatu ČS v Česku

6 Kč

5 Kč

Výběr hotovosti na přepážce

65 Kč

80 Kč

Papírový výpis

9,50 Kč

25 Kč

Přihlašovací, informační a zůstatková SMS

1,50 Kč

2 Kč

Na kolik přijdou tyhle služby vás ve vaší bance? Zdají se vám ceny ve Spořce přiměřené? Jste klienti České spořitelny? Utečete? Napište nám do diskuze...

Odborníci ale za změnami vidí především snahu maximalizovat zisk. Finanční výsledky České spořitelny se totiž v posledních letech zhoršují, naopak tlak mateřské Erste Bank na vyšší zisk stále roste. „Podle mě je příčina jednoduchá. Česká spořitelna chce vydělat více peněz na poplatcích, protože jí klesá zisk (viz srovnání pololetního výsledku letos a loni) a na úrocích dnes není snadné více vydělat. Navíc transakce přes internetové bankovnictví jsou nejfrekventovanější operací v každé bance a nelze je ze strany klienta nahradit ničím jiným, co by bylo levnější,“ myslí si šéfredaktor portálu Finparáda Zdeněk Bubák. A Dagmar Prajzlerová, manažerka projektu Partners bankovní služby k tomu dodává: „Tím, že Česká spořitelna zdraží některé služby, spojené například nutností přijít na pobočku a využívat služeb skutečného živého bankovního poradce, a jiné naopak ponechá zdarma, může lépe stanovovat svoji strategii. Moc dobře si totiž uvědomuje, že když účet zabalí do balíčku společně s dalšími produkty, jako je platební karta a nějaký produkt přímého bankovnictví náramně tím ušetří. Klient si svoje peníze obhospodaří sám doma přes internet a vybírat a vkládat může přes bankomat. Banka pak nebude potřebovat tolik poboček ani tolik zaměstnanců.“

Banky lákají na účty zdarma

Před pár lety bojovaly banky o klienty pomocí vysoce úročených spořicích účtů. Časy se ale mění a úrokové sazby postupně padají (nejen u spořicích účtů) ke dnu. Boj mezi bankami ale stále pokračuje, tentokrát na poli běžných účtů zdarma. Ty jsou však často úplně zadarmo jen v případě, pokud je klient aktivně využívá, platí kartou, zadává platby v internetovém bankovnictví a na účet si každý měsíc posílá výplatu (nebo alespoň její část). 

Menší banky se radují

Zatímco menší banky dnes lákají klienty na běžné účty zdarma a nízké ceny transakcí, Česká spořitelna se rozhodla jít proti proudu. To vyhovuje především zástupcům nových bank, které na český trh nastoupily v posledních čtyřech letech. Fio, Equa, Zuno i Air bank totiž cílí především na nespokojené klienty velkých bankovních domů, kterým se už nechce platit poplatky a kteří jsou schopni svůj účet spravovat především přes internet.

Jistě teď napjatě očekávají, jestli ještě přibude nových zákazníků, proudit prý začali hned, jak Česká spořitelna oznámila, jaký nový sazebník bude. „Lidé k nám chodí hlavně z velkých bank. Ze tří největších (Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka) to letos bylo 85 procent našich nových klientů. Z České spořitelny k nám lidé dlouhodobě přecházejí s využitím kodexu mobility, po červnovém oznámení chystaných změn se tento příliv ještě zdvojnásobil,“ připomíná tiskový mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Zvýšený zájem o sjednání běžného účtu od bývalých klientů České spořitelny nám potvrdila i tisková mluvčí Equa Bank Markéta Dvořáčková.

Exodus klientů České spořitelny ale asi nebude takový, jak byste snad čekali. Mnoho lidí totiž výši bankovních poplatků příliš neřeší a nechce se jim navíc odcházet z banky, u které jsou už dlouhá léta. Konzervativnost mnoha Čechů se tak zřejmě projeví i tentokrát. „Předpokládám, že banka zaznamená menší odliv klientů, pro které může být i mírné zdražení tou pomyslnou poslední kapkou. Spíš ale očekávám snahu banky přesvědčovat klienty ke změně stávajících účtů na  takzvaně výhodné balíčky,“ odhaduje Dagmar Prajzlerová a Zdeněk Bubák ji doplňuje: „Hromadný odliv klientů od České spořitelny určitě nehrozí, na dražší služby jsou přece už zvyklí. Nevylučuji sice, že na určitý počet klientů zdražení negativně zapůsobí a odejdou k jiné bance, předpokládám ale, že s tím Spořitelna dopředu počítá.“

Zlatá žíla vysychá

Poplatky za produkty a služby představovaly pro banky v České republice vždycky skvělý byznys. V posledních době se ale začíná zlatá žíla ztrácet v hlušině a příjmy z poplatků se rok od roku tenčí. Příkladem je i Česká spořitelna, která si na poplatcích v roce 2011 přišla na 12,38 miliardy korun. O rok později to bylo o takřka 600 milionů méně. Vloni pak příjem z poplatků největší bance v Česku dokonce klesl na 11,24 miliardy korun. „Pokles příjmů z poplatků a provizí je ovlivněn především klesajícími cenami finančních služeb s tím, jak klienti stále více využívají internetové bankovnictví a zvýhodněné programy a produkty,“ vysvětluje Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

Co vlastně klienti chtějí?

Velké banky shodně tvrdí, že je klienti neopustí ani kvůli dražším službám, protože se jim nové a menší banky nemůžou vyrovnat v servisu na pobočkách, v počtu bankomatů a v široké paletě služeb. S takovou argumentací ale nesouhlasí Markéta Dvořáčková z Equa Bank: „Troufáme si říct, že nabízíme lepší servis než velké banky. Naši klienti na pobočky vůbec nemusí, vše lze vyřídit přes internet. Pokud ovšem na pobočku zajdou, nabízíme jim rychlé vyřízení jejich požadavků, a to i bez objednání, příjemné prostředí, dlouhé otevírací doby, žádné polední pauzy, kávu pro každého, dětské koutky, a tak dále. Co se týče bankomatů, tak jich máme v podstatě nejvíc ze všech, protože při splnění jednoduchých podmínek vedení účtu jsou u nás výběry ze všech bankomatů v Česku zdarma.“

Vladimír Komjati z Air Bank zase připomíná nedávný průzkum společnosti STEM/MARK. Ten ukázal, že pokud by si dnes Češi znovu vybírali, kde si založí svůj běžný účet, pro pětapadesát procent z nich by byla první volbou některá z nových bank. Naopak do některé ze tří největších bank by šlo jen šestadvacet procent respondentů. „Velký počet poboček nebo některé specifické produkty tak zřejmě nejsou tak důležité. Současně to ukazuje, že víc než milion a půl klientů nových bank může být teprve začátek ještě větších odlivů klientů z velkých bank v budoucnu,“ doufá Vladimír Komjati.

Anketa

Kvůli čemu jste měnili banku?

Válka o klienty bude pokračovat

Můžeme předpokládat, že se banky budou v nejbližší době o klienty rvát se stejnou vervou, jako tomu bylo v posledních letech. Postupně však budou měnit své strategie. Zákazníkům budou vymýšlet produkty na míru, ale zároveň se je budou snažit k sobě „připoutat“ propojenými produkty, respektive zvýhodněnými cenami za využívání služeb, které se vzájemně doplňují. „Skončilo období, kdy se bojovalo pouze výší sazeb u spořicích produktů. Nyní je boj sofistikovanější. Banky vymýšlejí stále nové služby a produkty. Také končí období boje o klienty tím, že se stále snižovaly poplatky za služby, zejména za ty elektronické. Velké banky se budou snažit bojovat zaváděním technologických novinek, které jsou náročné na investice (GE Money Bank – biometrické podpisy na pobočkách, Česká spořitelna a ČSOB – nové uspořádání poboček s automatickou obsluhou či s videobankéři). Menší banky se zase budou snažit být pružné s co nejjednoduššími službami přístupnými pro široké masy zejména přes internet,“ předpovídá další vývoj na českém bankovním trhu Zdeněk Bubák z portálu Finparáda.

Dagmar Prajzlerová z Partners navíc připomíná, že větší konkurenční prostředí se může pozitivně promítnout v lepší finanční gramotnosti bankovních klientův České republice: „Je pozitivní, že se dnes klienti mnohem víc zajímají o to, kolik na poplatcích utratí. Stále častěji se ptají, proč by měli platit ze služby, které jsou v jiných bankách zdarma. Ale zajímá je i to, co všechno vlastně daný finanční produkt zahrnuje. Další skupina klientů, kteří nedají svou kůži zadarmo, se bude formovat z těch, kteří se vrátili ze zahraničních studií a pracovních pobytů a mohli v praxi poznat, jak to chodí jinde a že se tam základní bankovní služby neplatí.“

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+67
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 8. 2014 8:10, Hellebrand

Už roky jsem u mBank a nějaké zdražování České spořitelny mi může být ukradené.

Reagovat

 

+53
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 8. 2014 10:14, Martin

Rád bych opravil laciné novinářské klišé, že to je konzervativnost, pod jejímž vlivem setrváváme u společností s dražšími službami. Auto taky nepojistím u Halali nebo Triglavu, i když jsou levnější. Vědomě platím za jistotu, že mám službu, na kterou se můžu spolehnout. Tak je to s pojišťovnami, bankami, se vším. Pokud o lidech, kteří z rozumného důvodu zůstávají u své instituce, bude pořád někdo psát, že jsou konzervativní, tak sám je obyčejný poplatkový turista.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (39 komentářů)

5. 5. 2016 | 22:17 | Kamila01

Hurááá jsme taky pryč. více

7. 5. 2015 | 17:03 | Milan

Je to nehorázná sprostota , co si Spořitelna dovoluje . Většina lidí už na pobočky ani nechodí , všechno řeší přes Servis 24 , tak kde mají chudáci brát na tu spoustu úředníků , kteří se tam dnes už nepředřou . Tak šup ,...více

19. 1. 2015 | 13:56 | Jarda

Jinak než poplatkovou turistikou banky nedonutíte, aby své klienty přestaly ždímat jako zlatonosné hadry. Co jiného než krádež za bílého dne je 13 miliard ročního zisku České spořitelny? více

22. 11. 2014 | 12:32 | Vera Mlnarikova

Jsou školení hlavně v tom, jak z klienta vyzískat co nejvíce peněz, pokud myslíte tohle pod pojmem kvalifikace, pak naprosto souhlasím... více

22. 11. 2014 | 12:27 | Vera Mlnarikova

Přechodem od Spořitelny k Air Bank s přeúvěrováním půjčky jsem ušetřila při zachování stejné doby splácení přes tisíc korun měsíčně...jen za účet a kartu byly poplatky 300 korun, přitom jsem si všechno dělala přes internet....více

Čtenáři také navštívili

17. 7. 2014 |  | 9 komentářů

Srovnání spořicích účtů: Kde vám ještě aspoň trochu zhodnotí sto tisíc a milion

Mezi slepými je jednooký králem…Úroky spořicích účtů jdou dolů a lepší to jen tak nebude. Přečtěte si, kdo vám dnes nejlíp „zhodnotí“ sto tisíc korun a kdo milion.

10. 4. 2014 |  | 9 komentářů

Banky lákají na běžné účty: Kdo dá zadarmo víc?

Stále větší počet bank nabízí vedení běžného účtu zdarma. Nově se do boje o klienty, který se na našem trhu v posledních letech rozhořel, přihlásila UniCredit Bank. Lákat chce na služby zdarma, včetně...

8. 1. 2014 |  | 11 komentářů

Krásná válka: Banky zápasí o to, kdo vám bude smět půjčit

Nová zbraň: patnáct stovek jako dárek. Banky svádějí boj o to, kdo vám bude smět půjčit. Radost mají nejen ti, kdo si teprv půjčit chtějí, ale i ti, kteří už zadlužení jsou. Na ty opět cílí Equa bank:...

30. 1. 2013 |  | 33 komentářů

Malá a velká banka: moderní a zatuchlé

Taky se při televizních spotech propagujících jednu z nových bank culíte při pohledu na otylého bankovního úředníka, ze kterého čiší jeho vlastní nenažranost, zatímco mu mladý, dynamický a bezesporu sympatičtější...

7. 4. 2011 |  | 4 komentáře

Chcete udělat bance pápá? Je to snazší, než si myslíte!

Díky Kodexu mobility klientů může být změna banky snadnou záležitostí. O existenci tohoto dokumentu, kterým se banky zavazují k součinnosti při vyřizování všech náležitostí, však spousta jejich zákazníků...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

nákupy, auto, životní styl, mzdy, pracovní portály, OnLive, hospodářský výsledek, prodejce pojištění, Alžběta Weintfurtová, americká centrální banka Fed, Pikora, tarifomat.cz, pojistitel, 2007, Raiffeisenbank - Rychlá půjčka, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, cestovní pojištění, povinné ručení, půjčky

3A41734, 8T88887, 1BA3882, 8T88898, 1A51900

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK