Konkurence na bankovním trhu houstne. A banky se předbíhají ve vymýšlení způsobů, jak ostatním vyfouknout klienty. Ti už nejsou tak konzervativní jako dřív a kvůli výhodnějším podmínkám banku klidně vymění. A tak mimo jiné přibývá bankovních účtů, které jsou skutečně bez poplatků – neplatíte ani za jejich vedení, ani za další obvyklé služby, jako jsou například odchozí platby nebo výběry z bankomatů. Po GE Money Bank, která běžný účet tohoto typu představila minulý měsíc, přichází se zbraní pořádného kalibru další velký hráč.
UniCredit Bank do své nabídky zařazuje nový běžný účet s názvem U konto. Je zcela zdarma – pokud vám na něj měsíčně přijde alespoň dvanáct tisíc korun. Vedení banky novinku představilo na dnešní tiskové konferenci. „V uplynulých měsících jsme analyzovali názory a požadavky klientů. Provedli jsme sérii výzkumů a na jejich základě připravili komplexní řešení pro všechny. Chtěli jsme zjistit, co by české klienty opravdu přimělo změnit svou primární banku. Nechtěli jsme přijít na trh s další akční nabídkou, ale uvést mobilitu klientů mezi bankami z teoretické roviny do praxe,“ vysvětluje záměry UniCredit Bank místopředseda představenstva a obchodní ředitel Paolo Iannone.
V jednoduchosti je síla
Bankovní klienti v České republice se pomalu ale jistě mění, bankovní poplatky jim už nejsou po chuti. Stejně tak většinu z nich otravuje, když jim banka k účtu nabízí nepřehledné balíčky služeb, u kterých ani není jisté, jestli jim skutečně k něčemu jsou. Všechno tak postupně směřuje k jednoduchosti nabídky a pokud možno nulovým poplatkům za služby, které jsou dnes už brány jako samozřejmost – tedy vedení účtu, příchozí a odchozí platby na internetu a tak podobně. „Podle mého názoru největší část klientů zajímá výše poplatků a to, zda stejné služby, které jim poskytuje stávající banka, nejsou jinde výrazně levnější. Pak je tu i otázka, zda mi banka poskytuje služby, které bych rád využil – například bezkontaktní karty a nálepky, mobilní bankovnictví pro můj telefon. Nicméně zmíněné služby už poskytuje stále více bank, takže nyní začíná jít spíš o jejich konkrétní parametry, jako jsou jednoduchost, rychlost, přehlednost a přívětivost,“ domnívá se Zdeněk Bubák, šéfredaktor finančního webu Finparáda.cz.
Všechny bankomaty světa. Zdarma
O výhodném a srozumitelném nastavení poplatků dnes hovořili také zástupci UniCredit Bank, kteří se prý snažili sestavit nový produkt tak, aby byl přitažlivý pro co nejširší cílovou skupinu. Protože je ale na našem trhu bezplatných běžných účtů hned několik, bylo potřeba přidat něco, co nenabízí nikdo druhý. Onou třešinkou na dortu je výběr peněz z bankomatů po celém světě zdarma. Banka se navíc vymezuje proti tomu, že by snad mohlo jít jen o krátkodobé marketingové lákadlo, jako byly výhodné úrokové sazby při poměrně nedávných dostizích spořicích účtů; můžete ostatně na obrázku vpravo sledovat sešup spořáků – je to rok, kdy nebyl výjimkou úrok skoro ke třem procentům, dnes se úrok pod procento a půl inzeruje jako vysoký! Zachování podmínek na účtu proto UniCredit garantuje po dobu deseti let. Na otázku, zda se banka nebojí, že by na trhu mohlo dojít k něčemu nepředvídanému a podobná garance by pak mohla přinést nepříjemné komplikace, jsme dostali od tiskového mluvčího UniCredit Bank Petra Plocka stručnou odpověď: „Je to náš závazek vůči klientům, který dodržíme.“
UniCredit Bank k U kontu dále nabízí jednu embosovanou platební kartu, tuzemské trvalé příkazy, souhlasy s inkasem a SIPO platby, tuzemské příchozí a odchozí platby či vklad hotovosti na pobočce – to vše zdarma při splnění již uvedené podmínky měsíčních příchozích plateb v minimální výši dvanáct tisíc korun. Pokud by však klienti podmínku nesplnili, tak se jim účet pořádně prodraží. Za jeho vedení by v daném měsíci platili 199 korun, za výběr z bankomatu UniCredit Bank pět a za výběr z cizích bankomatů 30 korun, elektronické odchozí platby v rámci banky by pak stály tři koruny a mimo banku dokonce šest korun.
Zvláštní zákaznickou skupinou jsou studenti a mladí do 26 let. Ti mají U konto zdarma, i když jim na účet jinak „povinných“ dvanáct tisíc korun pravidelně přicházet nebude.
Na bodáky!
Donedávna připomínal konkurenční boj mezi bankami spíš vyčkávání v zákopech. Dvakrát do války vtrhli nováčci, jednou pod zástavou mBank, pak pod vlajkou Fio – ty si v bleskové válce dobyly část území a zas zavládl klid. Ovšem v druhé polovině roku 2011 zavelely k útoku na bodáky hned tři nové banky: Equa bank, Zuno bank a Air Bank. Jejich cílem bylo získat co nejrychleji co nejvíc klientů zejména velkých bank...
Viděno s odstupem, nejprv se banky trumfovaly ve výši úroků u vkladů, nyní se zase štengrují, kdo bude mít levnější půjčku. Obecně ale začíná čím dál víc platit, že hrubá síla procent nebude stačit a banky klienty začínají lákat na speciality, na konkrétní výhodné a/nebo uživatelsky příjemné produkty. Někdo se tak chlubí vysoce úročeným spořicím účtem, dobře provázeným s účtem běžným, jiný nabízí výběry ze všech bankomatů v Česku zdarma nebo jednoduché a přehledné internetové bankovnictví včetně běžného účtu bez zbytečných poplatků.
Řada klientů si ale nové účty zakládala spíš jen na zkoušku nebo jako „účet B“, hlavní účet, na který jim chodila výplata, měli dál u své staré banky. Dnes už to ale neplatí. I nové banky totiž nabízejí komplexní portfolio služeb a jejich cílem je klienty získat natrvalo. „Malé banky už mají období, kdy jim šlo jen o počet klientů, za sebou. Všemi možnými způsoby se snaží klienty k sobě připoutat tak, aby přes jejich účet prováděli bezhotovostní transakce, aby si na účet posílali výplatu a podobně; takové chování zvýhodňují nižším zpoplatněním účtu. Myslím si, že aktuálně přicházející klienti už chtějí v nových bankách zakotvit a nepřesunují se jen na zkoušku,“ vysvětluje Zdeněk Bubák.
Běžný účet jako dveře ke klientům
Bankám jde nejvíc o klienty, kteří si u nich budou brát spotřebitelské půjčky a hypotéky. Nejsnadnější i nejlevnější cesta k takovým zákazníkům vede právě přes běžné účty. Když už se totiž klient pro nějakou banku rozhodne, tak u ní většinou využije víc produktů. Levné běžné účty tedy budou stále větší samozřejmostí, avšak klienti musí počítat s podmínkami typu minimální příchozí platby, minimální zůstatek na účtu či určitý počet plateb prostřednictvím karet.
Pak už bude záležet na tom, jak své služby dokážou banky prodat. Ty velké banky budou muset dokazovat, že už nejsou vypasení kapři na dně rybníka a že se nabídkou dokážou vyrovnat dravým štikám. Nové banky se naopak musí pokusit přesvědčit své klienty, kterým dříve tvrdily, že se vyplatí přejít k levnější bance, aby jim samým teď zůstali loajální.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 4. 2014 21:43, Gabriel P.
Milá češtinářská hlídko, je to takhle: „Dvakrát do války vtrhli nováčci, jednou pod zástavou mBank, pak pod vlajkou Fio – ty si v bleskové válce dobyly část území a zas zavládl klid. Ovšem v druhé polovině roku 2011 zavelely k útoku na bodáky hned tři nové banky.“ Nováčci vtrhli... pod zástavou mBank a pod vlajkou Fio. Ty (tedy mBank a Fio) dobyly. Tři nové banky zavelely. Všecko je richtik, víme?
A specielně pro tebe: před třemi tečkami se nepíše mezera. A pro fajnšmekry – pomlčka (–) je něco jiného než spojovník (-). O diakritikách nemluvě.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 11. 2014 23:29, David Jakubec
To, že se před troj tečkou nemá dělat mezera, jsi našel nebo slyšel kde? Pochybuju, že v Českém pravopisu. .. Chytrolíne ..
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.