Očima expertů: Jste spokojeni se službami své banky?
25. 3. 2011 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

V dalším pokračování oblíbené ankety Očima expertů jsme se tentokrát zeptali odborníků, jak jsou spokojeni se službami, které jim poskytuje jejich banka.
Mnoho klientů bank se zlobí, že s nimi zaměstnanci na pobočkách nejednají fér. Zvláště v případech, kdy chtějí zrušit svůj běžný účet a přejít ke konkurenci. O několika kuriózních případech jsme vás nedávno informovali v článcích Změna banky? Zážitek na celý život! a Nový prodejní manuál České spořitelny.
Zástupci bankovních institucí se hájí tím, že se snaží jen udržet svého zákazníka a že k agresivnímu nátlaku rozhodně nedochází. Pokud prý dojde k nějakému problému, jedná se o selhání zaměstnance na pobočce, který se snaží být až příliš iniciativní nebo si špatně vyloží pokyny vedení. Existují totiž jakési interní manuály (jeden z nich se naší redakci podařilo získat), podle kterých by se zaměstnanci na pobočce měli chovat, když u nich chce klient zrušit účet.
Populární články k tématu na Peníze.cz:
Když se tuto změnu rozhodla osobně ohlásit na pobočce České spořitelny, netušila, co ji bude čekat. Zaměstnankyně nejprve vše mile odsouhlasila a pak znenadání vypálila zcela odzbrojující otázku: „Umíte holandsky?“ Následoval nechápavý výraz zákaznice doprovázený odmítavým zakroucením hlavy. „Přestupujete přece k holandské bance a v případě, že zkrachuje, se vám tak klidně může stát, že banka vyplatí peníze jen svým holandským klientům.“
Ondřej Tůma: Změna banky? Zážitek na celý život!
„Vy nevíte, že tahle pojišťovna na českém trhu končí?“ Touto a podobnými otázkami děsí zaměstnanci poboček České spořitelny svoje klienty hned poté, co z převodního příkazu poznají, že by klient do své budoucnosti rád investoval u konkurenční společnosti. Sugestivní otázka položená důvěryhodnou osobou v důvěryhodném prostředí jedné z poboček na každém rohu udělá své.
Dagmar Prajzlerová: Nový prodejní manuál České spořitelny
„Žádné výrazné stížnosti jsme zatím nezaznamenali. Klienti se na nás spíše obracejí s doplňujícími dotazy. Ne každému je hned jasné, jakého okruhu účtů se kodex týká. Někdo si zase neuvědomí, že musí mít při odchodu z banky uhrazené všechny závazky. Dosavadní fungování kodexu však zatím hodnotíme pozitivně,“ sdělil serveru Penize.cz Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace pod jejíž patronací kodex vznikl. Ať už je pravda na jakékoli straně, jisté je, že velké množství klientů bank vůbec neví, že Kodex bankovní mobility existuje. Přitom by jim povědomí o něm mohlo nepříjemné chvilky ušetřit. Většina českých bank se totiž zavázala k jeho dodržování a jedno z jeho ustanovení zrovna znamená, že při rušení účtu člověk do své původní banky nemusí ani vkročit. „Jeden ze základních principů kodexu spočívá v tom, že odcházející klient s bankou nemusí vůbec jednat, protože vše může vyřídit nová banka, ke které přechází,“ dodává Matoušek.
Pojďme se podívat, jak může zákazník postupovat při změně banky. Do nové banky, u které si chce otevřít běžný účet, by se měl dostavit s vyplněným formulářem Žádost o změnu banky (text Kodexu mobility i užitečné související formuláře pro vás Peníze.cz připravily ke stažení). V tom žádá původní banku o seznam všech trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem u svého běžného účtu. Ve formuláři se rovněž vypovídá (pokud však klient chce, může si účet u své staré banky ponechat a převést pouze trvalé příkazy a inkaso) příslušná smlouva, na jejímž základě byl veden dosavadní běžný účet klienta. Nová banka zašle formulář původní bance, která je povinna poskytnout všechny požadované informace do pěti bankovních pracovních dnů po obdržení žádosti. Následně dochází ke zrušení trvalých příkazů i souhlasů s inkasem u původního účtu. Nejbližší možný termín je ale po uplynutí patnácti bankovních pracovních dnů od data podání žádosti v nové bance. Pokud měl klient u původní banky běžný účet vedený déle než dvanáct měsíců, nebude za jeho zrušení účtován žádný poplatek. Stejně tak musí původní banka bezplatně poskytnout veškeré informace o všech existujících trvalých příkazech k úhradě a souhlasech s inkasem nové bance.
Kodex bankovní mobility zaručuje:
Změnu banky ale nelze provést vždy tímto způsobem. Pokud jste měli u původní banky zařízenou debetní kartu, budete ji muset nejdříve osobně odevzdat na pobočce. Jinak nebude možné váš běžný účet zrušit. K jeho zrušení nemůže dojít také v případě, že tomu brání dohoda klienta a původní banky – například ve smlouvě, která zavazuje klienta zachovat běžný účet. Zrušení účtu může v určitých případech zamezit i soudní rozhodnutí. Další komplikaci představuje technická nezpůsobilost nové banky při nastavování trvalých příkazů a inkasa.
Co je třeba zvážit při změně banky:
Zdroj: ČBA
Změnu banky si dopředu pečlivě naplánujte, trvá nejméně patnáct bankovních pracovních dnů. V tomto časovém období by neměla probíhat žádná platba trvalým příkazem nebo platba inkasa. Jinak by totiž mohlo dojít k tomu, že k některé platbě nedojde nebo naopak zaplatíte dvakrát. „Určité problémy se mohou objevit i u třetích stran. Některé subjekty reagují na změny u trvalých příkazů se značným zpožděním. To se ovšem netýká kodexu jako takového a ani banky s tím nemohou nic dělat,“ říká zástupce České bankovní asociace Jan Matoušek. V nové bance si proto můžete domluvit konkrétní datum, ke kterému bude ukončena realizace trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem v původní bance a nastavena jejich účinnost v bance nové. Tím můžete jednoduše zabránit případným komplikacím.
Pokud máte pocit, že se banka při rušení účtu nechová v souladu s Kodexem mobility, můžete u jejího vedení podat podnět k vnitřnímu prošetření. Banka je následně povinna se touto stížností zabývat a poskytnout klientovi informaci o výsledcích svého šetření. Jestliže budete mít výhrady i ke způsobu vyřízení vašeho podnětu nebo bude pokračovat chování banky, které bylo podle vašeho názoru v rozporu s Kodexem mobility, tak se neváhejte obrátit na kancelář České bankovní asociace. Tu můžete zkontaktovat na adrese: Česká bankovní asociace, Vodičkova 30, 110 00 Praha 1.
I když bankovní mobilitu za klienta vyřizuje jeho nová banka, může se stát, že ho původní bankovní instituce ještě zkontaktuje. Většinou se tak děje přes telefon a zaměstnanec banky zasypává brzy již bývalého klienta dotazy o tom, proč se rozhodl odejít. Zákazník zpravidla dostane akční nabídku, která by měla jeho rozhodnutí ještě zvrátit. Často se jedná o roční vedení běžného účtu zdarma. V některých případech však banka bombarduje komerčními sděleními svého bývalého klienta ještě několik měsíců po ukončení spolupráce. Dá se tomu ale nějak zabránit?
Souhlas se zpracováním osobních údajů většinou bývá součástí smluvní dokumentace při zakládání běžného účtu. Jelikož zákon o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti hovoří o uložení dat nejméně po dobu deseti let, odpovídá délka zpracování obvykle tomuto požadavku. „Za předem sjednaných podmínek má možnost souhlas se zpracováním osobních údajů odvolat. Učiní tak typicky písemným prohlášením zaslaným bance. V takovém případě sice banka může vaše údaje nadále uchovávat, ale pouze v rozsahu nezbytném k plnění zákonem stanovených povinností,“ popisuje možnosti (ex)klientů bank právník společnosti Partners Ivo Jeník. Jeho článek věnovaný této problematice se jmenuje Změna banky: nenechte se přemlouvat.
Kolik ušetříte s fotovoltaikou?
Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.
Sdílejte článek, než ho smažem