Německé pojišťovny chtějí limity na provize za prodej životního pojištění

Německé pojišťovny chtějí zavést strop u provizí produktů životního pojištění. Obávají se, že jinak je stát zakáže úplně. Mělo by to zajímat i nás.
Německé pojišťovny chtějí limity na provize za prodej životního pojištění

Německé pojišťovnictví by rádo spolkovou vládu přesvědčilo, že zavede horní hranici provizí u životních a důchodových pojištění. Uvedl to deník Süddeutsche Zeitung s odvoláním na dopis Sdružení německých pojišťoven (Gesamtverbandes der Deutschen Versicherungswirtschaft). Sdružení za tímto účelem vyzval své členy, aby vyjádřili své stanovisko.

Süddeutsche Zeitung spatřuje základ této iniciativy ve dvou vývojových liniích na pojišťovacím trhu. Za prvé jsou v Nizozemsku, Velké Británii a v řadě severských zemí provize ze životního pojištění a dalších produktů určených k zajištění na stáří zakázány, takže klienti musejí platit honorář za poradenství. Německé pojišťovnictví se tak dle Süddeutsche Zeitung musí obávat, že se nová německá vláda vydá podobným směrem, proto se pokouší samo stanovit horní hranici.

Proč tento článek?

Mohlo by se zdát, že debata o provizích, jaké berou prodejci a zprostředkovatelé životního pojištění v Německu, s námi nemá mnoho společného. Omyl. Současný systém provizí mnozí obviňují z toho, že pětina životních pojištění zaniká do dvou let, a průměrná životnost pojištění, které by člověku ideálně mělo vydržet celý produktivní život, je někde kolem pěti roků. I na českém trhu roste napětí, co s provizemi za prodej pojištění bude. Ne Peníze.cz se třeba debatovalo o postupně vyplácených provizích, které by snad mohly přinést vyšší kvalitu prodeje…

Vysoké provozní náklady

Za další prožívá odvětví velký propad nových obchodů. Klasická životní pojištění se neprodávají dobře, protože se klienti pod vlivem finanční krize strachují dlouhodobých závazků. K tomu se přidávají úrokové garance, které momentálně leží u nových smluv nejvýše na 1,75 procenta a které jsou pevně zakotveny spolkovou vládou.

Vzhledem k trvajícímu odlivu úrokových zisků by bylo možné další snížení na 1,25 procenta nebo dokonce na jediné procento. Tím by se vysoké provozní náklady v garantovaných výnosech životních pojištění velmi negativně projevily.

Dnes uzavřená smlouva musí běžet více než 20 let, než se garantované úroky zaplaceným pojistným alespoň zaplatí, protože je negativně zatěžují vysoké provozní náklady. Ve Sdružení německých pojišťoven jsou zajedno v tom, že smlouvy nad deset let musí peněžního příjmu (výnosu) dosáhnout i při jednoprocentním garantovaném úroku.

Anketa

Máte životní pojištění?

Zatím (jen) diskuze

„Jedná se o interní diskuzi v rámci společnosti pojišťoven, která se z důvodů přetrvávajícího nízkoúrokového prostředí a kritiky ochrany spotřebitelů a politiky zabývá výší nákladů rezervotvorných produktů,“ potvrdilo Sdružení německých pojišťoven on-line magazínu FONDS professionell. „Slouží přípravě vlastního stanoviska společnosti pojišťoven v případné politické debatě na toto téma.“ Sdružení německých pojišťoven přitom poukazuje na to, že již v minulosti existovalo kontrolní omezení koncových nákladů v životním pojištění. Příslušný předpis byl však kontrolním úřadem BaFin v roce 2008 zrušen i přes výslovný nesouhlas pojišťoven.

Pracovní skupina Sdružení německých pojišťoven, jejímž členem je i Markus Faulhaber z životní pojišťovny Allianz, nyní podle informací Süddeutsche Zeitung vypracovala dvě možnosti pro zastropování provizí.

  • První možnost: Omezení výplaty zprostředkovateli na 3,5 až 4 procenta zaplaceného pojistného s dvouletým stornoručením na deset let místo dosavadních pěti let.
  • Možnost druhá: Omezení na 2 až 2,5 procenta zaplaceného pojistného s ručením na pět let, navíc dvě procenta během celého trvání smlouvy. Částka nesmí přesahovat výši ročního příspěvku.

Jiný kraj, jiné počty

V Německu se používá propočet provizí nikoli jako procento ročního pojistného, ale jako procenta vztahující se na celkovou sumu pojistného (roční pojistné × pojistná doba). Po přepočtu na roční pojistné pak německé provize odpovídají 120, resp. 75 procentům ročního pojistného. U nás to bývá 180 procent ročního pojistného.

Překlad textu, který původně vyšel v magazínu FONDS professionell, přebíráme z odborného titulu PROFI poradenství & finance.

V březnovém čísle si mimojiné můžete přečíst také:

  • Já to vždycky říkal…: Rozvíjející se trhy budou zase atraktivní. Většina investorů totiž právě prochází fází „já to vždycky říkal“.
  • Malá investiční akademie: Co poradit přátelům: I finanční poradce se dostane do situace, kdy ho požádá o radu kamarád.
  • Soukromá penze: kolik vlastně stojí? Poplatky. Provize. Poplatky. Spoření na penzi není legrace ani ve Spojených státech

Velké firmy získávají přes pět procent

Aktuálně obdrží nezávislí pojišťovací makléři kolem 4,8 procenta zaplaceného pojistného jako provizi. Pojišťovací zástupci, kteří pro pojišťovnu pracují jako obchodní zástupci, si přijdou na zhruba 2,6 procenta. Agenti, kteří zastupují několik podniků, dosáhnou kolem 3,5 procenta. Pro ně provizní zastřešení změní jen málo, uvádí Süddeutsche Zeitung.

Zcela jiná je naproti tomu situace ve velkých zprostředkovatelských firmách. Ty získávají pravidelně přes pět procent, na vrcholu struktury jsou žádány, a také vypláceny provize ve výši sedmi procent. Pro vlastníky a akcionáře DVAG, MLP, Swiss Life Select nebo OVB by zavedení návrhů Sdružení německých pojišťoven proto bylo katastrofou. Beztak už strádají značným propadem obratu a provizním stropem v nemocenském pojištění. „Považujeme za chybné takovýmto způsobem zasahovat do trhů,“ řekl mluvčí MLP Jan Berg, „kvalita poradenství nezávisí na výši provizí.“ Také další společnosti zprostředkovatelů reagovaly na návrh Sdružení německých pojišťoven kriticky.

A jde to!

Před dvěma lety podnikly soukromé nemocenské pojišťovny podobnou akci. Tlačily na zákonodárce, aby zastropoval provize, protože se jiným způsobem nedokázaly vypořádat s černými ovcemi ve vlastních řadách, které vyplácely provize ve výši až 18 měsíčních plateb.

Od roku 2012 jsou provize v nemocenském pojištění zastropované na devíti měsíčních platbách. V životním pojištění se však provize nebudou počítat v měsíčních platbách, ale v procentech ze souhrnných příspěvků zaplacených klientem.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 4. 2014 9:42, Pavel

Víte kolik lidí v okolí mi za ta léta řeklo, že chtějí rychle zbohatnout a proto se dali na sjednávání IŽP ? Mraky a jsou čím dál mladší. Zajděte si na jakýkoliv motivační nebo náborový seminář MLM poradenských firem, uvidíte tam promítat drahá auta, luxusní vily, soukromé vrtulníky, krásné ženy a neomezené pasivní příjmy x set tisíc měsíčně. Co je k tomu zapotřebí ? Sjednávat na co nejvyšší měsíční úložky běžně placené IŽP a znáborovat pod sebe do pyramidové MLM struktury co nejvíce podobně smýšlejících a konajících lidí, nejlépe těch, co moc nepřemýšlejí, tedy náctiletých.
Nebuďte naivní, MLM firmy tuto činnost nevykonávají z nějaké charity, ale proto, že chtějí vydělávat, chtějí generovat zisk, o nějakého klienta potažmo jeho blaho jim vůbec nejde. Zeptejte se deseti různých lidí na finanční poradce, devět z nich vám potvrdí, že s nimi mají historicky špatnou zkušenost, mnohým lidem tito finanční poradci ukradli prostřednictvím IŽP statisícové finanční prostředky. Takže svoji pověst zlodějů, šmejdů a podvodníků mají zcela právem. A ČNB ? Naprosto bezzubá, nějaká pokuta pojišťovně ve výši 5 mega je jak 5 korun...
Problém je v pojišťovnách, které berou jakoukoliv produkci a od kohokoliv. Tady je zakopaný pes. Až dostane pojišťovna od ČNB pokutu 5 mio několikrát za rok za každou jednotlivou zprasenou smlouvu, tak pak se možná něco změní. Pojišťováci a MLM firmy se nikdy nedomluví, už jste někdy viděli, aby se v jednom rybníce všichni kapři domluvili, že si vypustí rybník ? Ha ha, na to zapomeňte.

+13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

20. 12. 2013 | Ondřej Tůma | 39 komentářů

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

Sepsat pojistku na celý život, shrábnout provizi a nikdy už nezavolat. Tak asi partnerství finančního poradce a jeho klienta nemá vypadat. Někdy ale vypadá. Až příliš často. Pomohly... celý článek

Očima expertů: Placené finanční poradenství. Blízká budoucnost, nebo utopie?

4. 10. 2013 | Ondřej Tůma | 13 komentářů

Očima expertů: Placené finanční poradenství. Blízká budoucnost, nebo utopie?

Může v Česku fungovat placené finanční poradenství, které nebude založené na provizích? Zeptali jsme se Lukáše Kovandy, Tomáše Prouzy, Víta Samka a dalších odborníků ze světa financí. celý článek

Dočkáme se férovějšího pojištění? Petr Fejtek: „Finanční instituce krotnou“

2. 5. 2013 | Martin Vlnas | 15 komentářů

Dočkáme se férovějšího pojištění? Petr Fejtek: „Finanční instituce krotnou“

První ze dvou dílů rozhovoru s ekonomickým novinářem Petrem Fejtkem vzbudil na Peníze.cz pozdvižení. Týkal se nového důchodového spoření. Dnes bude řeč o pojišťovnách, o finančním poradenství... celý článek

Důchodové pojištění: pozor, co vlastně kupujete!

15. 1. 2013 | Dušan Šídlo | 59 komentářů

Důchodové pojištění: pozor, co vlastně kupujete!

Víte, jaký je rozdíl mezi důchodovým spořením a důchodovým pojištěním? Dost zásadní – v jednom z těchto produktů budete mít v důchodu o stovky tisíc méně.

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

12. 7. 2012 | Petra Dlouhá | 116 komentářů

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci... celý článek

Partners Financial Services