Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 12. 7. 2012 | 116 komentářů
Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci produktům, které lidem vnucují, vůbec nerozumějí.
Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Po poště asi chceme především dvě věci: aby dobře a včas dodávala zásilky a abychom na ni nemuseli doplácet. S ohledem na druhý požadavek by byl hřích, kdyby se podnik nepokoušel obchodně využít potenciál své pobočkové sítě i zaměstnanců. A pokouší se. Mimo jiné už roky prodává finanční produkty pro řadu firem. Má to ovšem háček: pojištění, úvěry, stavební spoření a další finanční produkty jsou zboží, které by se mělo prodávat kvalifikovaně, se znalostí věci. Mají ji pošťáci?

Na naši redakci se obrátila zaměstnankyně České pošty. Z obavy o místo si přála zůstat v anonymitě, redakci je ale její totožnost známá. „Úspěšnost v prodeji finančních produktů ovlivňuje pohyblivou složku naší mzdy, máme to sjednáno v pracovní smlouvě. Nadřízení na nás ale vyvíjejí nátlak, abychom prodávali. Dokonce nám vyhrožují vyhazovem,“ popisuje pošťačka. Pokud nedokážou sehnat dost zájemců, plnění plánu se podle jejích slov zajišťuje dost nestandardně, pošťákům nezbývá než uzavírat různé smlouvy na sebe. „Sama jsem si nedávno musela zřídit životní pojistku u České pojišťovny, kterou jsem vůbec nepotřebovala a nechtěla. Jenže nadřízení mě k tomu přinutili. Byl na mě vyvíjen nátlak formou nekonečných a neodbytných otázek, zda už jsem si pojistku zřídila. Kdybych odmítla, v té atmosféře bych nevydržela, navíc jsem měla strach, že mě opravdu vyhodí. Teď následuje stejný nátlak se stavebním spořením,“ líčí pošťačka. Její zkušenost prý není zdaleka ojedinělá, totéž zažívají její kolegové, kteří si více či méně dobrovolně různá spoření a pojistky průběžně uzavírají. „Říkají, že jinak by na poště už dávno nebyli,“ komentuje mladá žena.

Nevím, co prodávám, přiznává pošťačka

Čí produkty Česká pošta prodává?

Aliančními partnery České pošty jsou Poštovní spořitelna (Era), která navzdory svému lehce zavádějícímu názvu nepatří k České poště, ale je obchodní divizí ČSOB. K dalším partnerům České pošty patří Česká pojišťovna, Českomoravská stavební spořitelna, Raiffeisen stavební spořitelna, Sazka, Home Credit, Western Union a v pojištění cizinců také Všeobecná zdravotní pojišťovna. Ti všichni mají díky České poště zaručenou nejrozsáhlejší možnou prodejní síť po republice. A vzhledem k tomu, že poštu stále považuje spousta (zejména starších) lidí za státní úřad, mají k pošťákům důvěru – pro finanční instituce zboží k nezaplacení. 

Většinu lidí, kteří přicházejí na poštu a žádají poštovní služby, nabídka finančních produktů obtěžuje. A není divu – kdyby o ně měli zájem, můžou oslovit přímo pojišťovnu, spořitelnu, finančního poradce, případně si ledacos sjednat i přes internet. „Někteří jsou i vulgární, když jim na přepážce finanční produkty nabízíme,“ popisuje pošťačka. Sama navíc přiznává, že finančním produktům, které prodává, nerozumí: „Důkladně je neznám, nevím přesně, co vlastně lidem nabízím, a nedokázala bych jim poradit, co je pro ně výhodné. Jenže o to na poště moc nejde. Nejraději mají nadřízení kolegu, který dokáže dobře prodávat, aniž by produktům rozuměl, jen prostě rychle a šikovně strká lidem pero k podpisu smlouvy,“ líčí zaměstnankyně České pošty. Ze židle ji prý zdvihl interní dopis ředitele České pošty, který se vyjadřoval právě k nespokojenosti zaměstnanců s povinností prodávat finanční produkty. „Píše v něm, abychom nešířili blbou (cituji doslova) náladu kvůli prodávání produktů, že prý nejsme k ničemu nuceni a pokud se nám to nelíbí, tak můžeme skončit či změnit pracoviště. Na úřadech práce je prý spousta lidí, kteří budou šťastní, že naše místo získají,“ pokračuje pošťačka.

Vydělávat musíme, brání se pošta

Už před časem vystoupilo s kritikou České pošty kvůli praktikám při prodávání finančních produktů menší nezávislé odborové sdružení pracovníků SOS-21. Vedení České pošty však má jasno – podnik se zkrátka chová jako všechny firmy na trhu. „Už dávno jsme veřejnosti sdělili, že nejsme pouze provozní společností, ale že pošta musí být také společností obchodní. Ubíráme se stejnou cestou jako poštovní operátoři vyspělé Evropy. Pokud totiž není pošta dotovaná (a to Česká pošta není a nikdy nebyla), musí na sebe vydělat,“ říká ředitel oboru komunikace České pošty Ivo Mravinac. Pošta už podle něj není stejná jako před dvaceti lety. „Pokud chce dnes někdo na poště pracovat, ví, že už nebude jen doručovat, ale že na něj budou kladeny i požadavky obchodního charakteru. Má to i v náplni pracovní činnosti, kterou při nástupu podepisuje,“ pokračuje. O hrozbách výpovědí prý nic neví. „Pokud si dovolím fabulovat, tak nadřízený může říci, že má zaměstnanec zvážit, zda tu práci skutečně chce dělat. Pokud zaměstnanec věděl, co ho čeká, ale nakonec mu práce nevyhovuje, je přece věcí jeho svobodné volby, zda se práci naučí, anebo jí dělat nebude. Na druhé straně – jedná se spíš o výjimky. Na každé poště najdete i zaměstnance, kteří dosáhnou velmi zajímavých platů jen proto, že je tato práce baví a jsou v ní velmi zdatní,“ pokračuje.

Jsou pošťáky i finančními poradci, provize však mají směšné

Anketa

Už vám někdy pošťák nabízel finanční produkt?

A jak tedy na poště motivační a provizní systém funguje? „Mzda doručovatele je tarifní a k té se připočítává mzda výkonová (tedy plus 20 procent z tarifní mzdy). Tarifní mzdu dostane zaměstnanec vždy. Plus 20 procent výkonnostní mzdy v sobě obsahuje řadu motivačních kriterií (kvalitu… a také prodej produktů a zboží). Prodej finančních produktů aliančních partnerů ovšem představuje jen pětinu z oněch 20 procent. Částka výkonnostní mzdy se ale nevyplatí jen v případě, kdy zaměstnanec neplní kriteria opakovaně,“ vysvětluje šéf komunikace pošty. Tolik listonoši, u přepážkových pracovnic je motivační část mzdy vyšší – mají totiž prý vyšší obchodní potenciál. Výkonnostní složka u nich podle Mravinace dosahuje zhruba třiceti procent.

Příjmy z prodeje finančních produktů Českou poštu drží nad vodou. „Bez obchodních aktivit tohoto typu by byla pošta v červených číslech. Kromě balíků poptávka po klasických poštovních službách upadá velmi výrazně,“ potvrzuje ředitel komunikace. Řadoví zaměstnanci však na provizích z prodeje finančních produktů nezbohatnou. „K tarifní a výkonnostní mzdě za ten který produkt se ještě připočítávají odměny, které jsou na platu nezávislé – podle náročnosti produktu dosahují od sto padesáti do tisíce korun,“ dodává Ivo Mravinac. Oproti klasickým finančním poradcům, kterým pošťáci musejí fušovat do řemesla, jsou na tom dost bídně. Například provize z prodeje investičního životního pojištění pro poradce totiž může dosahovat i desítek tisíc korun – záleží na výši pojistného. O tom se pošťákům může jenom zdát.

Motivace České pošty v praxi

Plány na počty prodaných finančních produktů jsou stanovené pro každý poštovní region – přibližně o rozsahu kraje. „Je věcí každého manažera (od ředitele regionu až po vedoucí jednotlivých pošt), jakým způsobem zaměstnance úkoluje a motivuje,“ říká ředitel komunikace pošty. Podle našich zdrojů však někteří z nich – sami jsou pochopitelně na plnění plánu prodeje finančně zainteresovaní – využívají poměrně svérázné metody. A jak to vypadá v praxi? Napoví sken dokumentu, který se nám podařilo získat. Poskytla nám ho další bývalá zaměstnankyně České pošty, která dokument nechtěla podepsat a ze státního podniku raději odešla. Zaměstnanci České pošty ho podle jejích slov musejí podepisovat jako doložku k pracovní smlouvě. Jinak by se jim údajně okamžitě krátila výplata a hrozila výpověď.

„Tento scan není v rozporu s tím, co jsem vám popsal. Žádnou hrozbu výpovědi neobsahuje, na základě neplnění stanovené kvóty aliančních partnerů ani výpověď není možná,“ tvrdí šéf komunikace České pošty.

Přirozeně nás zajímalo, kolik životních pojistek České pojišťovny musí zaměstnanec prodat, aby zmiňovaný limit patnácti tisíc korun splnil. A jaké jsou průměrné plány na počet prodaných produktů v jednotlivých regionech. Ředitel komunikace české pošty Ivo Mravinac nám ale tyto otázky zodpovědět nedokázal. Jde podle něj o interní záležitost. „Pro mě je důležitý fakt, že většina lidí zásadní problém s požadavky nemá, regiony finanční plány plní, a i když jsou výjimky, nelze na nich stavět soud, že systém je nastavený špatně. Kdyby byl – nefungovalo by to, anebo bychom už neměli žádné zaměstnance,“ komentuje. Řada zaměstnanců pošty podle něj bere díky odměnám za produkty, které jsou na mzdě nezávislé, téměř dvojnásobný plat. „Vstupuje tam do hry řada faktorů. Určitě nejsou například z malé vsi. Ale pokud vím, výše finančního plánu je rozdílná – protože se s výtěžností místa počítá při jeho sestavování,“ říká Mravinac.

Naši lidé jsou kvalifikovanější než bankéři, myslí si pošta

A že pošťáci finančním produktům nerozumějí? „Všichni jsou pravidelně školeni, mají podrobné metodické návody. Týká se to jak doručovatelů, tak přepážkových pracovníků. Zvlášť na přepážkové jsou velké nároky, ne nadarmo se říká, že mají vyšší kvalifikaci než pracovníci bank. Ale pro každý produkt mají zpracované jednoduché schéma, pokud by zaváhali, postupují podle návodu,“ oponuje Mravinac.

Anketa

Co vám mezi službami nabízenými Českou poštou zatím chybí?

V mnohém je třeba s vedením České pošty souhlasit. O tom, že Česká pošta musí jít s dobou, pochyb není. O tom, že jí nezbývá než se transformovat na běžnou obchodní společnost a že musí vydělávat, také ne. Ostatně mimo jiné příští rok přijde o poslední zbytek poštovní výhrady, tedy průběžně osekávaného monopolu na doručování některých zásilek... A pokud je náplň smlouvy jednoznačně dána v pracovní smlouvě, záleží na každém, zda podmínky přijme a na cestu polopošťáka a poloporadce v oblasti financí se dobrovolně vydá.

I když odhlédneme do nátlakových metod nadřízených, které asi ze svého principu každý podobně nastavený motivační systém v nějaké míře vyplodí, nejméně jeden stín pochybnosti zůstává…

Představte si svou poštovní doručovatelku. Znáte ji možná i deset, dvacet let. Na donášku pošty a poklábosení o novinkách v ulici může být jedinečná. Je to ale ta pravá osoba, které s lehkým srdcem svěříte svou budoucnost? Necháte si od ní poradit, jak se zabezpečit na stáří, jak se pojistit proti rizikům a jak nejvýhodněji spořit? Bůh s vámi i vaším kontem.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+106
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 116 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 3. 2013 19:59, já

Ano, přesně takhle to opravdu u pošty funguje. je to normální šikana na zaměstnance a ve svém okolí mám dvě kolegyně, které skončily na dlouhodobé nemocenské z psychických důvodů a následně od pošty odešly. A já nad tím uažuji také. plat necelých 10.000, mkínus pravidelně krácená výkonná mzda za neplnění aliančních produktů. denně dělám v průměru 2-3 hodiny na víc zadarmo, jelikož na přesčasy není u pošty nárok, to Vám potvrdí každý pošťák. Pokud už se náhodou podaří založit produkt některého z aliančních partnerů, jsou za něj desetikorunové odměny pro toho, kdo produkt založil, ale pokud nezaloží, tak postih je ve výši několika sta korun.A plat je pravidelně krácený každý měsíc, protože plán produktů je postupně vyšší a lidé opravdu na zakládání nových peníze nemají. Dostáváme rady, ať lidem dáme ze svého peníze na první vklad, což jsem udělala, ale stejně mi byl plat pokrácen, jelikož jsem nesplnila plán celý(jako životní pojistku o ročním objemu 7000,- , dvě penzijka, dvě stavebka, další účty, Červené konto, kreditky , úvěry, ročního předplatitele na noviny, prodej zboží, stanovený počet poslaných balíku se službou DO ruky apod. a to je pouze čtvrtletní plán.Nebo také radu jako někom zrušit účet a založit nový, nebo si založit třeba další účet pro sebe. u nás v rodině už jich máme kvůli plnění 5 a bylo mi doporučeno, ať si založím 6. Nevím jak to půjde dál, ale je to Vážně neúnosné.

+355
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 7. 2012 12:11, Petr

Ty věci existují. Ano. Ale že by to bylo až tak drsné, tak to ne. Ono totiž plno pošťáků na to rezignuje s tím, že si radši nechá nabančit. O vyhazovu jsem nikdy neslyšel. To bude nějaká urban legend.

-194
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (116 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Daň z kafkovské hodnoty

22. 4. 2011 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

Daň z kafkovské hodnoty

DPH napařená na balíky ze zahraničních e-shopů měla pomoci rozpočtu. Státu ale nula od nuly pojde, protože na její výběr musí nabírat nové úředníky. S těmi vás mimochodem čeká složitá... celý článek

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

16. 2. 2011 | Michal Höschl | 20 komentářů

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?

Životní pojištění na poště

5. 2. 2004 | Kristýna Havligerová

Životní pojištění na poště

Česká pošta nabízí kromě možnosti investovat prostřednictvím Poštovního investičního programu například i Kapitálové životní pojištění České pojišťovny. Vyzkoušeli jsme, zda pracovníci... celý článek

Investovat už lze i na poště

20. 1. 2004 | Kristýna Havligerová

Investovat už lze i na poště

Poštovní spořitelna přišla před několika dny s novinkou, díky níž můžete investovat do podílových fondů i na poště. Zjistili jsme, co všechno její nabídka obsahuje a také vyzkoušeli,... celý článek

Partners Financial Services