Cashback je způsob, jakým si z účtu vybrat peníze třeba při nákupu jídla cestou z práce. Podmínkou je, aby pokladna v obchodě – terminál – byla uzpůsobena k výběru hotovosti a zákazník pořídil zboží za určitou minimální sumu.
„První rok služby cashback je pozitivní a je vidět stoupající trend v důvěře klientů i v jeho využití,“ komentoval loni v listopadu první narozeniny této služby u ČSOB Pavel Prokop, ředitel přímého prodeje ČSOB. Do té doby vybrali klienti ČSOB na pokladnách obchodů Albert a Hypernova bezmála 100 milionů korun. Novější údaje ČSOB nechce zveřejnit. „Průměrný výběr službou cashback činí 1 100 korun,“ říká Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny, která má dohody s menšími prodejci. Banky očekávají, že se služba postupně rozjede.
Motivy pro zavedení služby cashback jsou různé. „Chceme zpřístupnit cashback tam, kde je horší přístup k bankomatům,“ tvrdí Pavla Plachá. Komerční banka (KB) zavádí cashback v 81 menších obchodech v Česku. „Chceme nabídnout jednoduché a univerzální technické řešení a zpřístupnit službu všem držitelům platebních karet,“ říká Monika Klucová, mluvčí KB. Terminály České spořitelny a Komerční banky mohou využívat i zákazníci jiných bank, pokud jejich peněžní ústavy tuto službu podporují a použití karty v cizích terminálech povolí.
„Budování vlastních terminálů neplánujeme,“ říká Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank, jejíž klienti mohou využívat terminály ČS a KB. Další hráč na tomto poli, ČSOB, zatím svým kartám neumožňuje využívat terminály cizích bank a naopak, zákaznicí jiných bank v terminálech ČSOB nepochodí. „V současné době dokončujeme národní řešení,“ říká mluvčí ČSOB Marek Roll. V rámci tohoto plánu budou terminály zpřístupněny i cizím platebním kartám. „Klienti ČSOB také budou moci využívat terminálů ostatních bank,“ říká Roll a dodává: „Také bychom rádi umožnili cashback v nějaké síti čerpacích stanic.“ Na čerpací stanice by ráda pronikla i KB.
Nejvíce si je možné vybrat při jednom nákupu 1 500 korun. Kromě toho je nutné u cashbacku překročit hranici minimální hodnoty nákupu, která je stanovena na 300 korun. Poplatky si každá banka stanovuje sama. ČSOB a Raiffeisenbank poskytují tyto výběry klientům zdarma, u KB stojí výběr pět korun, u ČS čtyři. „Motivace např. v podobě nulového poplatku by nebyla vůbec na škodu,“ tvrdí Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com.
Vlastní výběr by měl být jednoduchý. „Zákazník nesmí službu promeškat, musí si o cashback říct před koncem nákupu,“ říká Boris Malý, ředitel marketingu Globus ČR, v jehož prodejnách zavádí terminály KB. Samotný proces by pak podle Malého měl zabrat terminálu tři sekundy a obsluze pokladny stisk dvou tlačítek.
Tento typ výběru je již běžný v mnoha státech. „Mimo Českou republiku funguje cashback zhruba 10 až 12 let,“ říká Zdeněk Mojžíšek z KB. Běžný je například v Dánsku, Švédsku, Nizozemsku, Jižní Africe i Singapuru. „Ve Velké Británii je každá čtvrtá platba v obchodě spojena s cashbackem,“ říká Mojžíšek. „Vzhledem k tomu, že služba je standardně využívána v řadě evropských zemí, očekáváme, že si ji klienti postupně oblíbí i v České republice,“ věří Monika Klucová z Komerční banky.
Prosadí se v Česku cashback? Je to užitečná služba? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem