Životní pojistka je druh pojistné smlouvy. Poskytuje finanční ochranu v případě úmrtí pojištěné osoby. Uzavírá se na určený obnos peněz, které příbuzní případně jiné určené osoby po smrti pojištěnce dostanou. Cílem je zajistit životní standard svému okolí i po smrti. Také banky často od svých klientů vyžadují životní pojištění, pokud jim půjčují větší množství peněz, typicky když poskytují hypotéku. Chrání tak svoji investici pro případ úmrtí zákazníka.
Životní pojistka může být uzavřena na různou dobu, od pár let po celý život. Rozsah a podmínky životního pojištění se můžou lišit v závislosti na pojišťovně a na smluvených podmínkách. Součástí životní pojistky bývají také nejrůznější podpojištění: pojištění pro případ pracovní neschopnosti, úrazové pojištění, pojištění trvalých následků nemocí a podobně.
Pokud životní pojistka pouze chrání pojištěnce a jeho blízké (nebo věřitele) pro případ ztráty života nebo příjmů, mluvíme o rizikovém životním pojištění. Často ale bývá životní pojištění kombinované s nějakou formou investování (nesprávně spoření), pak mluvíme o investičním životním pojištění. To má svoje rizika (a většinou bývá méně výhodné a výnosné než obdobné investování do podílových fondů), ale i jisté výhody, například daňové úlevy: taková životní pojistka se dá odepsat ze základu daně z příjmů.
Hypotéky | Kateřina Boušová | 8. 2. 2007 | 1 komentář
Ze všech stran slyšíme, že nejlepším řešením bytové situace je koupit si nemovitost do osobního vlastnictví. Hypotečnímu boomu nahrávají nízké úrokové sazby, deregulace či hrozba zvýšení DPH na novostavby. Ovšem hypotéka je dlouhodobý finanční závazek. Během dvaceti let splácení může kdykoli nastat situace, kdy na splátky najednou prostě nemáte. Připravili jsme pro vás přehled možných řešení takové situace.
Jak na to | Věra Tůmová | 9. 1. 2008 | 16 komentářů
Klientka, která nemá o životním pojištění ani potuchy a přesto si chce nějaké sjednat, by ve čtyřech ze sedmi námi vybraných pražských poboček pojišťoven moc dobře nenakoupila. Vypovídá o tom sedm příběhů, jak lze koupit a na druhé straně prodat něco, čemu klient nerozumí.
Jak na to | Věra Tůmová | 21. 2. 2008 | 14 komentářů
Při nákupu životního pojištění se řada klientů nesetká s příliš vstřícným pojišťovacím agentem. Zjistili jsme to i v našem prosincovém testu. Většina pojišťoven přitom otevřeně říká, jak by měl správný postup prodeje vypadat. Některé ho tají jako své know-how.
Jak na to | Věra Tůmová | 22. 5. 2008 | 9 komentářů
Čím dál více firem svým zaměstnancům přispívá na penzijní připojištění nebo investiční životní pojištění. Bez těchto příspěvků by si mnoho lidí tyto produkty často nepořídilo. Proto většinou neví, že třeba u investičního pojištění jim může odchod z práce přinést dost starostí a někdy i zklamání.
Jak na to | Věra Tůmová | 8. 1. 2008 | 18 komentářů
Kdo uvažuje o sjednání životní pojistky, měl by si koupi pořádně promyslet a prostudovat co nejvíce informací. Spoléhat se na to, že v pojišťovnách se vše potřebné dozví od jejich zaměstnanců, totiž většinou nemůže. Ukázal to náš test, v němž jsme se pokusili sjednat životní pojištění v sedmi pražských pobočkách vybraných pojišťoven.