Příspěvek na životní či penzijní pojištění poskytuje stále více firem jako formu motivačního benefitu pro zaměstnance. Pro tuzemské zaměstnavatele jsou oba příspěvky ke mzdě podstatně výhodnější než kdyby svým pracovníkům dávali třeba vyšší odměny. Pro zaměstnance už to ovšem může i nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá. Hromadně sjednávané pojistky firem mívají stejné parametry jako ty, co si sjednávají jednotlivci sami. A v tom může být kámen úrazu. Pokud zaměstnanci nebudou chtít i po ochodu z práce platit pojistné ze svého a pojistka trvá pouze pár let, z nastřádaných peněz kvůli počátečním poplatkům toho moc neuvidí.
Když se podnik či firma rozhodnou přilepšit svým zaměstnancům tím, že jim bude pravidelně přispívat na penzijní či životní připojištění, může to být i pro zaměstnance krok dobrým směrem. Třeba právě díky tomu se dotyčný odhodlá pravidelně si spořit na důchod. Firma si tento příspěvek do určité výše může uplatnit do daňových nákladů. Zaměstnanci příspěvek při splnění určitých podmínek zase na rozdíl od zvýšené mzdy nezdaňují, takže příspěvek na pojištění od zaměstnavatele je pro ně příspěvkem v plné výši.
Co a kde dostávají zaměstnaci k platu
| Penzijní připojištění | Životní pojištění | Velikost vzorku - počet společností |
---|
Automobilový půmysl | 45 % | 36 % | 11 |
Farmaceutický sektor | 75 % | 56 % | 16 |
Finanční služby | 57 % | 57 % | 7 |
FMCG | 67 % | 33 % | 3 |
Higt-tech | 88 % | 63 % | 8 |
Chemický průmysl | 100 % | 25 % | 4 |
Obchod a distribuce | 60 % | 29 % | 25 |
Průmyslová výroba | 76 % | 33 % | 21 |
Zdroj: Studie PricewaterhouseCoopers PayWell 2007 |
Řada firem ovšem umožňuje svým zaměstnancům výhody těchto příspěvků čerpat jedině při splnění podmínek, které samy určí. Ty zpravidla vymezují instituce, se kterými je nutné mít pojistnou smlouvu. Zaměstnanec, který už má vlastní životní či penzijní pojištění a u jiné pojišťovny než definuje zaměstnavatel, má smůlu. Buď musí změnit pojišťovnu, nebo přijde o možnost čerpat příspěvek zaměstnavatele. V případě penzijního připojištění to až tak velký problém není, protože přechod k jinému fondu je administrativně relativně snadný a zaměstnanec změnou o nic nepřijde. U životního pojištění už to je podstatně horší. Přechod pojistky od jedné k druhé instituci možný není. Brání mu podle Dagmar Koutské z České pojišťovny tuzemské zákony.
„Platit si současně několik investičních životních pojištění založených různými zaměstnavateli ale pro většinu zaměstnanců také výhodné není,“ upozorňuje Koutská. Pokud zaměstnanec opustí původní zaměstnání, může v pojištění buď pokračovat s vlastními prostředky, nebo mu na jeho stávající smlouvu může přispívat nový zaměstnavatel. A to není běžné.
Jen s jednou pojišťovnou například spolupracují poradenská společnost Cushman & Wakefield či telekomunikační operátor Vodafone. V obou těchto společnostech zaměstnancům přispívají na pojistné smlouvy sjednané jen u pojišťovny ING. Podle mluvčího Vodafone Filipa Hrubého je ale příspěvek na pojištění součástí systému benefitů, kdy si zaměstnanec sám volí, jaké benefity bude čerpat. Pokud mu nevyhovuje navrhovaná pojišťovna, může se rozhodnout i pro jiné výhody.
V Telefonice O2 mají při výběru pojišťovny jinou strategii. „Využíváme poradce, který ohodnotí podle kritérií dlouhodobou kvalitu fondů a pojišťoven, vybere portfolio 4-5 nejlepších a z těch si zaměstnanci mohou vybrat. Aktualizace a ověřování kvality pak probíhá na roční bázi,“ popisuje Hana Hejsková z oddělení Media Relations v Telefónica O2.
Kritéria firem pro výběr pojišťovny, se kterou sjednají hromadnou pojistku nebo předjednají smlouvy s vlastními zaměstnanci, nejsou prý jednoduchá. Mezi ta významná patří podle Hejskové jednak hospodaření v uplynulých pěti letech, publikované strategické záměry do budoucna a schopnost jejich naplňování v minulosti, jednak i náklady a efektivita fondů. „Jedná se o celý komplex ukazatelů, mimo jiné v tom hrají roli například poplatky, výnosnost a investiční horizont,“ doplňuje ji Hrubý z Vodafone. V Telefonice O2 navíc jednotlivým kritériím přiřazují různou váhu a výsledkem je bodový rating, podle kterého se telefonní operátor rozhoduje.
Některé společnosti chtějí předejít různým komplikacím tím, že nabídku čerpání příspěvku na pojištění neomezují na jednu pojišťovnu. Zaměstnanec může bez problému využívat svou starší pojistku nebo si ji nově založit kdekoli. Tuto politiku razí například i velké podniky jako je ČEZ, Škoda Holding nebo farmaceutická společnost Zentiva. „Osobní pojištění je poskytováno zaměstnancům po skončení jejich zkušební doby. Penzijní pojištění poskytujeme plošně všem našim zaměstnancům s jednotnou částkou pro všechny. Životní pojištění pak jen vybraným skupinám dle interních pravidel naší firmy, výše tohoto příspěvku je odvislá od pozice zaměstnance,“ říká Jaroslava Palánková, která je v Zentivě specialistkou na zaměstnanecké benefity. Zaměstnanci Zentivy přitom nemají povinnost se na příspěvku podílet.
Přispívá i vám zaměstnavatel na životní či penzijní pojištění? Jaké pojistky vám doporučil či nabídl? Jsou pro vás výhodné?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 5. 2008 14:36, Jaromír
„Využíváme poradce, který ohodnotí podle kritérií dlouhodobou kvalitu fondů a pojišťoven, vybere portfolio 4-5 nejlepších a z těch si zaměstnanci mohou vybrat."
A hlavním kritériem je výše provize, která jde zpět podniku, ne :) ? Teda já jsem dnes negativní :).
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.