Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky

Pavla Adamcová | rubrika: Co se děje | 2. 2. 2024 | 5 komentářů
Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.
Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky
Řetězec Tesco, leden 2024. Cenovka budí dojem slevy, ale o slevu se ve skutečnosti nejedná.
Zdroj: Penize.cz

Novela spotřebitelského zákona má od loňského 6. ledna chránit zákazníky před prodejními triky prodejců, jako jsou falešné recenze, předzaškrtávání políček u objednávek zboží nebo matoucí označování slev. Vztahuje se nejen na e-shopy kvůli dřívějším slevám „na oko“ během akcí typu Black Friday, ale také na kamenné prodejny včetně řetězců s potravinami.

Uvádění slevy na cenovce dostalo přísnější, jednotná pravidla. Slovy zákona: Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy. S upřesněním pro případ, kdy slevu zvyšuje postupně (pak má uvést slevu z nejnižší ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy), nebo kdy ho prodává kratší dobu. Výjimka se týká například zboží podléhající rychlé zkáze jako třeba pečivo a chlazené mléčné či masné výrobky.

V označování slev ale obchodníci pořád chybují. Česká obchodní inspekce zjistila jen v prvním pololetí loňského roku porušení právních předpisů u 668 z celkem 1142 kontrol zaměřených na takzvané plnění informačních povinností. Ta sice zahrnuje i další informace o zboží, netýká se jen slev, nicméně právě se slevami jsou největší problémy.

„Mezi nejčastější porušení patřilo opomenutí uvedení nejnižší ceny výrobku, za kterou byl nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, a výpočet slevy z jiné než nejnižší ceny, za kterou byl výrobek v době 30 dnů před poskytnutím slevy nabízen a prodáván,“ upřesňuje mluvčí inspekce František Kotrba.

Za celý loňský rok pak inspekce v souvislosti s kontrolou označování zboží slevami uložila obchodníkům přibližně 80 pokut v celkové výši přesahující tři miliony korun. Maximální sankce, která prodejci za podobné porušení zákona hrozí, přitom dosahuje pěti milionů korun.

Není sleva jako sleva

Místo toho, aby novela o ochraně spotřebitele stanovování slev sjednotila, často se zejména v obchodech s potravinami mluví spíše o chaosu. Cenovky hýří pestrými barvami, procenty a přeškrtanými částkami, případně je zdobí neurčitá označení jako „nižší cena“, „nejnižší“ nebo „ bomba akce“. Zákon totiž mluví jen o slevách, ne podobných označeních. Zorientovat se v tom, zda jde skutečně o regulérní slevu, je pro zákazníka obtížné. 

Redakce Peníze.cz se proto v posledních týdnech vydala do největších řetězců s potravinami, které na slevách dlouhodobě staví svou strategii: Albert, Lidl, Tesco, Kaufland, Penny Market a Billa. Prošli jsme regály s trvanlivým zbožím, jako jsou prací prášky, toaletní papír, omáčky ve skle nebo zrnková káva.

Ukázalo se, že řada obchodníků stále nevychází z nejnižší ceny za poslední měsíc, byť ji na cenovkách podle zákona uvádějí. Výjimkou nebyly ani případy, kdy je nákup „v akci“ ve výsledku dražší, než byla nejnižší cena za posledních 30 dní. 

Zmatky, ale i vylepšení

Nasbírané cenovky za letošní leden jsme nechali ověřit právníky. Podle nich v rozporu s novelou (respektive unijním nařízením) promují slevy u vybraného trvanlivého zboží řetězce Billa, Tesco a Penny Market. Při naší navštěvě lákaly na slevu z jiné částky než z té nejnižší za poslední měsíc. 

Sleva TescoFoto: Peníze.cz

Tesco, leden 2024. „Podle současného výkladu ČOI je tato cenovka přinejmenším matoucí. Je uveden zbytečný údaj 499,90 a zároveň prodejce tvrdí, že došlo ke snížení ceny, když ve skutečnosti nedošlo. Výše slevy se má určovat z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Označení je tak nepravdivé a může být posuzováno jako nekalá obchodní praktika,“ říká advokátka Veronika Odrobinová ze společnosti Grant Thornton.

Sleva BillaFoto: Peníze.cz

Billa, leden 2024. „Sleva by měla být uvedena z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní, tedy tady by se o slevu ani nejednalo. Podle ČOI jde o porušení zákona, ačkoli je tu tato cena uvedena," říká advokátka Odrobinová.

„Údajů je tam hodně a vyznat se v nich je problematické,“ zhodnotila například cenovky Penny Marketu advokátka Veronika Odrobinová, partnerka poradenské společnosti Grant Thornton.

Penny Market slevaFoto: Peníze.cz

Penny Market, leden 2024. Sleva není uvedena z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní, procentuálně neodpovídá. „Matoucích údajů je tam hodně a vyznat se v nich je problematické. Rozhodně závadné dle výkladu ČOI,“ hodnotí to Odrobinová.

Některé řetězce využívají toho, že přímo do znění zákona se dostala jen povinnost, aby na cenovce byla informace o nejnižší ceně za posledních 30 dnů. Zákon už přímo neříká, že procentní sleva musí být vypočítána z nejnižší ceny za 30 dnů. Neříká ani, že přeškrtnutá (původní) cena musí být právě ta nejnižší za 30 dnů.

Jinými slovy: podle řetězců stačí, když je na cenovce mimo jiné – nejmenším písmem někde v rohu – uvedena i nejnižší cena za 30 dnů. Cílem zákona vycházejícího z unijního nařízení přitom bylo právě jednotné, transparentní počítání slev a ukončení podobných triků.

„Na základě novely zákona je potřeba na cenovkách uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dnů a tuto zákonnou povinnost plníme. Procentuální výše slevy se počítá z běžné prodejní ceny,“ reaguje mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Také mluvčí řetězce Tesco Iva Pavlousková tvrdí, že firma „plně respektuje právní úpravu slevových akcí a v souladu s příslušným zákonným ustanovením uvádí při slevových akcích informaci o nejnižší ceně výrobku za posledních 30 dnů před slevou“.

Mluvčí řetězce Billa Dana Bratánková na otázky webu Peníze.cz během celého týdne nereagovala.

V Albertu jsme matoucí označení slev našli v hypermarketu začátkem loňského prosince. Podle mluvčího Jiřího Marečka už řetězec v současnosti poutá slevy jinak. „Naše aktuální cenovky komunikují slevy jiným způsobem. Vyfocená cenovka je tedy neaktuální a pokud byste znovu zavítali do prodejny, již ji nenajdete,“ říká. 

Sleva AlbertFoto: Peníze.cz

Albert, prosinec 2023. Sleva není uvedena z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní. Ve skutečnosti nejde o slevu: nová cena je vyšší, než za jakou obchodník prodával stejné zboží v posledním měsíci. Advokátka Odrobinová připomíná, že kromě původní (nejnižší za 30 dnů) a nové ceny nemusí být na cenovce uvedeny žádné další cenové údaje – tedy ani cena, za kterou byl výrobek prodáván bezprostředně před poskytnutím slevy. Jejich uvedení může být naopak pro spotřebitele matoucí.

Česká obchodní inspekce provedla konkrétně v prodejnách Albert za poslední čtvrtletí loňského roku na dvě desítky kontrol. „Dá se konstatovat, že ve všech případech bylo zjištěno porušení ustanovení §12a o ochraně spotřebitele, týkající se informací o slevě z ceny výrobku,“ říká mluvčí inspekce František Kotrba.

Redakční test na konci ledna potvrdil, že Albert skutečně podobu slevových cenovek změnil. Kromě procentního vyjádření slevy obsahují už jen přeškrtnutou a novou cenu, přičemž přeškrtnutá je zřejmě nejnižší za posledních 30 dnů. „Podle České obchodní inspekce je to takto v pořádku. Je zde pouze jedna cena, tudíž není zavádějící. Procentuálně sleva sedí,“ hodnotí to advokátka Odrobinová. 

Albert slevaFoto: Peníze.cz

Albert, leden 2024. Podle výkladu ČOI v pořádku: je zde pouze jedna cena, tudíž není zavádějící (za předpokladu, že jde skutečně o nejnižší cenu za poslední měsíc). Procentuálně sleva sedí.

Albert tedy nově zvolil podobný přístup, jaký používají například Lidl či Kaufland z německé skupiny Schwarz: na cenovce jsou pouze dvě částky a procento slevy.

Taková informace je podle Odrobinové v pořádku. Podotýká však, že předpokladem je, že uvedené ceny jsou skutečně ty nejnižší za posledních 30 dní. „To samozřejmě nemáme jak zkontrolovat,“ dodává.

Lidl slevaFoto: Peníze.cz

Lidl, leden 2024. Podle výkladu ČOI v pořádku: je zde pouze jedna cena, tudíž není zavádějící (za předpokladu, že jde skutečně o nejnižší cenu za poslední měsíc). Procentuálně sleva sedí.

Kaufland slevaFoto: Peníze.cz

Kaufland, leden 2024. Podle výkladu ČOI v pořádku: je zde pouze jedna cena, tudíž není zavádějící (za předpokladu, že jde skutečně o nejnižší cenu za poslední měsíc). Procentuálně sleva sedí.

ČOI ještě tápe, míní experti

Podle advokátky Petry Dolejšové se praxe kontrol České obchodní inspekce souvisejících s novelou ještě úplně neustálila. „A tak to, co někde projde, jinde už ne,“ říká. „Navíc některé právní názory se stále liší co do vnímání slov, jako je 'akce' 'bomba cena' a tak dále. Doufáme tedy, že inspekce zavede nějaká vodítka, jak zákon vykládá,“ míní.

Obchodní inspekce podle ní navíc za pochybení obchodníkům nerozdává nijak dramatické pokuty. Motivace důsledněji dodržovat pravidla proto chybí.

Podle Dolejšové hraje roli také to, že hodně společností novelu o ochraně spotřebitele správně nepochopilo, případně ji nestačilo správně aplikovat.

Nad dopadem novely se pozastavuje i advokát Daniel Macek ze společnosti Macek.Legal. „Jsem toho názoru, že změna zákona nebyla zcela účinná, jak se zřejmě očekávalo a je třeba zintenzivnit dohled nad jejím dodržováním, aby byly právní normy naplňovány ve svém zamýšleném duchu a účelu. Obchodní řetězce si budou bez uložených sankcí nadále dělat, co chtějí, a používat takovéto nekalé obchodní praktiky,“ říká. 

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+45
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Sleva jen pro někoho. Komu teď řetězce nabízejí levnější nákup

2. 5. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Sleva jen pro někoho. Komu teď řetězce nabízejí levnější nákup

Zboží v akci nebo sleva ve věrnostním programu – to už je pro české zákazníky samozřejmost. Relativní novinkou jsou ale slevy jen pro určité skupiny zákazníků. Třeba pro studenty, seniory... celý článek

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

19. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

Zákazníci Penny Marketu si ode dneška mohou přímo na prodejnách řetězce zakoupit balíčky zboží s blížící se dobou spotřeby za poloviční cenu. Dosud to bylo možné jen přes mobilní aplikaci. celý článek

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

19. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce.... celý článek

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Odeslání přes Balíkovnu jen za 30 Kč. Pošta láká na slevu

3. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Odeslání přes Balíkovnu jen za 30 Kč. Pošta láká na slevu

Po celý duben mohou lidé odesílat zásilky přes službu „Balíkovna na adresu“ jen za 30 korun. Standardní cena je 109 korun pro registrované a 119 korun pro neregistrované uživatele.Speciální... celý článek

Partners Financial Services