Vrácení zboží
6. 4. 2014 | redakce Peníze.CZ
Vaši reklamaci nelze uznat. Za všechno může jistě nesprávné používání!
Každý rok je to stejné – otevřete obálku s vyúčtováním elektřiny a plynu za posledních dvanáct měsíců, podivíte se nad nedoplatkem, který vám však nepřipadá nikterak drastický, případně se zaradujete z přeplatku. Jenže co když je to tentokrát jiné? Z faktury se na vás šklebí nedoplatek v řádech tisíců, nebo dokonce desetitisíců korun! A účtovaná spotřeba vám nedává smysl. Co s tím? Jak reklamovat vyúčtování, případně si nechat ověřit funkčnost měřidla?
Pokud se vám nezdá vyúčtovaná spotřeba adekvátní tomu, kolik jste skutečně za rok mohli odebrat, obraťte se co nejdřív s reklamací na svého dodavatele. Dodávky elektřiny a plynu můžete reklamovat jako jakékoliv jiné zboží.
Klíčovým faktorem pro vaše roční vyúčtování je spotřeba pro dané období. Vaši celkovou roční fakturovanou spotřebu v megawatthodinách (MWh), popř. kilowatthodinách (kWh), u plynu též v m³, jasně vidíte v historii spotřeby v detailu vyúčtování (zpravidla na druhé nebo třetí straně faktury). Pokud se oproti předchozímu období významně zvýšila, a přitom jste domů nekoupili žádný nový energeticky náročný spotřebič ani nebyla příliš tuhá a dlouhá zima, pak mohla pravděpodobně někde vzniknout chyba.
Chybovat je lidské, a tak se může stát, že se pracovník provádějící odečet zkrátka přepíše. K chybnému odečtu také může dojít při samoodečtu, kdy stav měřidla nahlašujete sami, nebo při odečtu odhadem. Ten se provede v případě, že nejste při provádění odečtů doma a stav měřidla poté zapomenete nahlásit. Odečet odhadem se pak počítá na základě historie vaší spotřeby – jenže ta se mezitím mohla spotřeba úplně změnit (například jste si pořídili krbová kamna a výrazně snížili spotřebu plynu na vytápění).
Porovnali jste fakturovanou spotřebu s aktuálním stavem měřidla a zjistili, že se čísla výrazně liší? V tom případě žádejte dodavatele o opravu faktury, přiložte kopii vyúčtování a ideálně také důkaz o aktuálním stavu měřidla (stačí vyfotit). Následně by k vám měl přijít technik, prozkoumat stav měřidla a provést kontrolní odečet. Je-li zjištěno pochybení, dodavatel vám vystaví opravnou fakturu.
Zdají se vám vaše účty za elektřinu a plyn podezřele vysoké, ale nechce se vám do srovnávání nabídek? Odrazuje vás od změny dodavatele nekonečné papírování? Máme řešení: porovnáme distribuční sazby za elektřinu i plyn a vybereme tu pro vás nejvýhodnější. A pokud budete chtít, zařídíme za vás i změnu dodavatele.
Průměrně šetříme 2320 korun ročně na elektřině a 2560 korun na plynu.
Ještě než zažádáte o kontrolu měřidla technikem, zkuste jednoduchý trik, jak zjistit, zda se protáčí. Odpojte na chvilku všechny spotřebiče v domácnosti a jděte se podívat na elektroměr/plynoměr. Pokud čísla v kolonkách kWh nebo m³ stále naskakují, i když momentálně nespotřebováváte vůbec žádnou energii, pak je něco v nepořádku. Přivolaný technik by pak na místě měl zjistit poruchu a vadné měřidlo vám vyměnit.
Reklamovat můžete telefonicky, osobně, poštou nebo e-mailem; doporučujeme zvolit nejlépe písemný způsob (pokud poštou, pak rozhodně doporučeně), neboť tak budete mít o vaší reklamaci hmatatelný a prokazatelný záznam. Při reklamaci vyúčtování vždycky uvádějte své údaje (jméno a příjmení, adresa), informace o reklamované faktuře (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa, popř. EAN či EIC kód) a konkrétně popište, co reklamujete.
S vyřízením reklamace samozřejmě nejsou spojené žádné dodatečné poplatky. Dodavatel je podle zákonných vyhlášek povinen vyřídit reklamaci a zaslat vám odpověď písemně nejpozději do patnácti kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
Pokud došlo k nesprávnému vyúčtování distribuce nebo měření dodávek, a vaše reklamace je tedy uznána jako oprávněná, dodavatel musí vyrovnat rozdíl v platbách do třiceti kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
Vyhláška Energetického regulačního úřadu (ERÚ) pak pamatuje i na nároky za nevyřízení reklamace. Například při reklamaci na vyúčtování dodávky plynu platí, že pokud neobdržíte písemné vyřízení reklamace ani případný rozdíl v platbách, máte nárok za náhradu za každý i započatý den; v tomto případě se jedná o dva nároky na náhradu. Výše náhrady se pro kategorii domácnost a maloodběratel pohybuje v rozmezí od 750 do 7500 korun.
Podněty a stížnosti na vyřizování reklamací lze podat na
V případě, že máte podezření na poruchu či poškození měřidla a reklamujete-li vady měření, uveďte do reklamace číslo měřidla a zjištěné stavy, opět nejlépe s důkazem ve formě fotografií, a vše pokud možno co nejpřesněji popište. Požadujete-li zároveň přezkoušení měřícího zařízení, je dodavatel povinný reklamaci v souladu s takovým požadavkem vyřídit.
Na to běží lhůta 90 kalendářních dnů ode dne podání reklamace. Je-li reklamace vyřízena jako oprávněná, musí být vyrovnány rozdíly v platbách do desíti kalendářních dnů. Uvedeme-li příklad reklamace měření dodávky plynu, pak pokud dojde k porušení tohoto standardu, mohou vzniknout až tři nároky na náhradu. Její výše se pro domácnosti a maloodběr pohybuje v rozmezí od 750 Kč do 7500 korun.
Poslali jste reklamaci na svého dodavatele ABC, ale měřidlo vám přišel prověřit pracovník z firmy DEF? Zde opět narážíme na rozdíl mezi dodavatelem a distributorem. Reklamaci sice pošlete svému dodavateli, nicméně stavy měřidla a odečty bude prověřovat místně příslušný distributor, jehož pracovníci, popřípadě zaměstnanci partnerské firmy, také odečty každoročně provádí.
Náklady spojené s prověřením měřícího zařízení vás pak buďto nebudou stát vůbec nic, nebo je budete muset zaplatit. „Platí, že pokud byla na měřícím zařízení shledána závada, vzniklé náklady na přezkoumání měřidla ponese provozovatel distribuční soustavy, pokud však měřící zařízení závadu nevykazovalo, vzniklé náklady na přezkoušení plynoměru nezávislým metrologickým střediskem uhradí konečný zákazník. Ceník tohoto přezkoušení měřidla je uveden v obchodních podmínkách provozovatelů distribučních soustav,“ vysvětluje Jiří Chvojka z Energetického regulačního úřadu.
Totéž sdělil i Vladimír Vácha ze společnosti E.ON. Uvádí, že v případě potvrzení vadnosti měřidla je zákazníkovi bezplatně vyměněno a vrací se mu poměrná část plateb za elektřinu/plyn. V případě, že se při reklamaci prokáže nezávadnost měřidla, hradí odběratel náklady na toto úřední ověření.
Také Petr Holubec z PRE potvrzuje stejný postup: „Pokud je předmětem reklamace údajně chybný elektroměr, zařídí naše společnost jeho přeměření a kontrolu na cejchované zkušebně. Pokud se ukáže, že je opravdu chybný, dojde k opravě vyúčtování a zákazník nic navíc neplatí. Pokud se ukáže, že je elektroměr v pořádku, zaplatí zákazník úkony spojené s tímto měřením.“
I Miroslav Vránek z Pražské plynárenské uvádí, že při ověření chyby plynoměru hradí náklady na přezkoušení distributor, a pokud se chyba neprokáže, náklady jdou za zákazníkem.
„V případě poruchy měřidla jej vymění provozovatel distribuční soustavy, do jehož kompetence ‚měření‘ spadá,“ dodává Miroslav Vránek. Jiří Chvojka pak doplňuje, že při výměně měřidla za nové (vždy bývají uvedena jejich výrobní čísla) na vašem odběrném místě (vždy bývá uvedeno číslo odběrného místa zákazníka) je z důvodu cejchování vždy sepsán protokol o výměně a oběma stranami podepsán stav měřidla.
Analýzám cen elektřiny a zemního plynu se intenzivně věnuje víc než dva roky, mj. pracovala jako hlavní analytička a odborná redaktorka specializovaného magazínu CenyEnergie.cz. V současné době je hlavní analytičkou nezávislého projektu www.energetickaporadna.cz.
Kontaktovat ji můžete na info@energetickaporadna.cz.
ČEZ:
E.ON:
PRE:
Pražská plynárenská:
RWE:
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem