Příspěvky nepojištěných motoristů se v Česku vybírají od roku 2009. Směřují do takzvaného garančního fondu, ze kterého se vyplácejí peníze za nehody způsobené motoristou bez povinného ručení. Česká kancelář pojistitelů ročně rozesílá statisíce výzev k úhradě příspěvku – nezřídka ale neoprávněně. Mluvčí kanceláře dříve serveru Peníze.cz potvrdil, že jen v roce 2012 odeslala neoprávněných výzev sto třicet tisíc!
Poplatek v minulosti vymáhala i po vlastnících vraků, kteří své auto včas neodhlásili z registru a neodevzdali registrační značky. Do problémů se dostávali také lidé, na které auto kvůli liknavosti nového majitele zůstává napsané i po prodeji. Nebo majitelé veteránů, které na silnici vůbec nevyjíždějí. Jak před časem pro Peníze.cz uvedl Tomáš Angreška z Českého konzultačního portálu, Česká kancelář pojistitelů obesílala s výzvou k uhrazení příspěvku dokonce i lidi, kteří auto nikdy nevlastnili a nemají řidičák. Nejde přitom zrovna o zanedbatelnou částku. I u menšího osobního auta se poplatek snadno vyšplhá k dvaceti tisícům za rok, u velkého náklaďáku klidně i o řád výš.
Denní sazby příspěvku nepojištěných
motocykl s objemem válců motoru do 350 cm³ | 20 Kč |
motocykl s objemem válců motoru nad 350 cm³ | 30 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 cm³ | 50 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 cm³ | 70 Kč |
autobus | 160 Kč |
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3500 kg do 10 000 kg | 130 Kč |
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg | 300 Kč |
speciální vozidlo | 80 Kč |
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kg | 30 Kč |
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo | 40 Kč |
ostatní vozidla | 60 Kč |
Na tom, kdy musíte (a kdy nemusíte) platit povinné ručení, se dlouho nemohli shodnout ani soudci. Na Peníze.cz jsme o sporu podrobně informovali loni:
Jisté světlo do věci vnesl až letos Ústavní soud, který rozhodl, že řidič, který auto načas odstavil a přestal platit pojistné, aniž odevzdal registrační značky do depozitu, poplatky nepojištěných platit nemusí. Celý nález Ústavního soudu k nahlédnutí zde [pdf].
Řešení? Problematický poplatek se ruší
Poslanci našli na celý problém zajímavou medicínu: kontroverzně vymáhaný poplatek se úplně zruší. Sněmovna už příslušný zákon schválila, nyní čeká na posouzení v Senátu.
Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, budou náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka také bude vyřazeno z registru vozidel.
Podle kritiků nového zákona na zrušení poplatku vydělají především nepojištění řidiči. Počet nepojištěných aut na silnicích by navíc podle nich mohl narůst.
Vedlejším, a ne příliš příjemným efektem opatření, prý může být i další zdražování povinného ručení. Zdražovalo se ostatně už letos:
To ovšem bylo z jiných příčin: pojišťovny vedly v předešlých letech (za vydatné asistence internetových srovnávačů) malou cenovou válku. Ceny se dostaly na takovou úroveň, že pojišťovny na povinném ručení tratí. A podle zpráv z České kanceláře pojistitelů letos dosáhne jejich ztráta – navzdory zdražování – nového rekordu. Takže ceny porostou dál. „Zdražování bude postupné a korekci cen směrem nahoru kvůli růstu nákladů povinného ručení lze očekávat i v dalších letech,“ ohlásila už profesní organizace pojišťoven. Ceny povinného ručení letos oproti loňsku povyskočily zhruba o sedm procent. Pojišťovnám mim o jiné vzrostly náklady kvůli novému občanskému zákoníku. A zrušení poplatku pro nepojištěné motoristy – tedy výpadek části plateb do garančního fondu, který by musely zatáhnout pojišťovny, pokud by bylo třeba – prý může být příčinou pro ještě vyšší růst. „Tato změna může mít vliv i na budoucí cenotvorbu povinného ručení, ale do jaké míry to bude, je v tuhle chvíli ještě předčasné předjímat,“ připouští pro Peníze.cz Pavel Prokš, ředitel pojištění vozidel a flotil Allianz.
Platí poctiví za nepoctivce?
Česká kancelář pojistitelů tvrdí, že už dnes každý, kdo platí povinné ručení, platí za řidiče, kteří si ho nesjednali. Pojišťovny svůj povinný příspěvek do garančního fondu pochopitelně berou z peněz, které vyberou na povinném pojištění. „Čím více je těch, kteří povinné ručení nemají sjednané, tím více peněz i za ně musí poctiví plátci investovat. Každý poctivý řidič zaplatí do fondu za neplatiče cca padesát až dvě stě korun ročně,“ píše se na webu České kanceláře pojistitelů. Nyní prý tedy poctivci zaplatí víc.
Není to ale ve skutečnosti jinak? Za škody způsobené dopravní nehodou se peníze vyplatí tak jako tak, ať už z pojišťovny, nebo z garančního fondu. Pokud je průměrná škoda na majetku někde v desítkách tisíc, průměrná škoda za újmu na zdraví někde kolem půl milionu, pak prostě platí, že ti, kteří si koupili povinné ručení, se skládají na ty, kteří bourali. Bez ohledu na to, jestli to byli řidiči pojištění nebo ne. A pozor: škod způsobených řidiči bez povinného ručení nejsou ani dvě procenta, ať už to berete podle počtu nehod nebo podle sumy vyplacených peněz. Poctivý nebourající řidič tedy přispívá jen ze dvou procent na nepoctivé bourající řidiče – a z osmadevadesáti na poctivé, leč bourající.
Co si o tom myslíte vy? Je ideálním řešením toho, že Česká kancelář pojistitelů často vymáhá poplatek nepojištěných neoprávněně, zrušení poplatku? Nejde se na to trochu moc zhurta? Nevylije se s vaničkou i dítě? Nebo je naopak fér vymáhat peníze teprve po tom nepojištěném řidiči, který skutečně způsobil nehodu a škodu (i když na (mnoha)milionové odškodné za těžká ublížení nebo smrt asi bude mít málokdo)? Od čeho je pak povinné ručení povinné?
Na vaše názory a komentáře se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám na sebe nezapomeňte nechat mail.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno