Cena povinného ručení šla v posledních letech díky tvrdému konkurenčnímu boji strmě dolů a motoristé si tak mohli spokojeně mnout ruce. Pojišťovny ale varují, že s tím je teď konec. Legislativní změny, které poškozeným při nehodě přinášejí rozšířené nároky na odškodnění a které zároveň pojišťovnám ukládají vydávat více peněz na prevenci a odstraňování následků dopravních nehod, se totiž projeví i ve vyšší ceně povinného autopojištění. „Celkové závazky plynoucí z právních změn budou podle analýz České kanceláře pojistitelů a České asociace pojišťoven představovat nárůst nákladů pojišťoven o zhruba tři miliardy korun. Jakým způsobem pojišťovny promítnou cca 20procentní nárůst nákladů do cen, je zcela na jejich rozhodnutí. Pravděpodobně se však neobejdou bez významné úpravy výše pojistného,“ komentuje situaci Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Je tedy dost možné, že si za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (jak zní přesné označení povinného ručení) připlatíme až o jednu pětinu navíc.
Zdražení. Kvůli občanskému zákoníku a příspěvku na hasiče
Pojišťovny, které si už dřív stěžovaly, že je cena povinného ručení v České republice neúnosně nízko, se k výraznějšímu zdražení odhodlávají především kvůli změnám spojeným s novým občanským zákoníkem. Ten by měl být účinný od začátku příštího roku. Poškozeným při dopravních nehodách by měl rozšířit nároky na náhradu újmy a obecně také zvýšit důraz na stanovení individualizované výše náhrady podle konkrétní situace postiženého. V praxi se tak zruší paušální úhrady za škody na zdraví a výše odškodného v podstatě zůstane na dohodě mezi pojišťovnou a poškozeným. V případě, že se nedohodnou, bude věc řešit soud. „Dále se rozšiřuje okruh odpovědnosti za škody a újmy – bude možné vznést nároky i doposud neobvyklé. Také se zvětšuje okruh blízkých osob, které mohou odškodnění vyžadovat. To vše přinese ve svém souhrnu nejen zvýšené nároky na správu a vyřizování škodní agendy, ale také podstatné navýšení nákladů na úhradu škod. Nikdo asi není rád, když rostou ceny, nicméně v zájmu ekonomicky zdravého segmentu povinného ručení je tento vývoj naprosto nevyhnutelný,“ vysvětluje tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.
Dalším důvodem, který pojišťovny uvádějí jako příčinu zdražování, je povinnost odvádět od příštího roku nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod, který bude ve správě České kanceláře pojistitelů. Takto získané prostředky budou rozdělovány mezi hasiče, záchranáře a subjekty, které se podílejí na projektech vedoucích ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Už od letošního září navíc musí pojišťovny hradit hasičům náklady zásahů při dopravních nehodách paušální částkou 5600 korun za každou započatou hodinu zásahu, zatímco doposud hradily „pouze“ skutečně vzniklé materiální náklady.
Jak si vybrat dobré povinné ručení?
Odborníci se shodují na tom, že řidiči výběr povinného ručení stále podceňují. Hodně lidí je považuje za nutné zlo, které kryje náhrady „těch druhých“. Často pak motorista vybírá s ohledem na jediné: na cenu. Že se z povinného ručení platí například i škoda na zdraví osob, které cestují v jeho autě, si už ale neuvědomuje. Mezi jednotlivými pojišťovnami na trhu, jejich přístupem ke klientům a rychlostí, se kterou pojistnou událost řeší, je také velký rozdíl. Jak tedy vybírat? „Základem je vyjít ze zkušeností svých blízkých či známých a referencí o pojišťovnách. Určitě bych dala přednost stabilní, solidní a větší pojišťovně. Dále doporučuji sledovat rozsah pojištění, nabízený limit pojistného plnění a to, co je v rámci povinného ručení nabízeno i jako benefit zdarma, například asistenční služby. Mnoho klientů určitě ocení třeba přímou likvidaci u své pojišťovny,“ radí Šárka Dušková, likvidační specialistka společnosti Partners. Možnost přímé likvidace škod řidičům umožňuje nespoléhat se na pojišťovnu viníka, ale vyřídit pojistnou událost se svojí pojišťovnou i v případě nezaviněné škody hrazené z povinného ručení protistrany. Zástupci pojišťoven ale přiznávají, že za několik let fungování není tato služba motoristy využívána tak, jak očekávali.
Něco navíc
Při sjednávání povinného ručení dnes podstatnou roli hraje taky široká nabídka nejrůznějších připojištění, která si může řidič přikoupit. „Začíná se také stírat rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním, protože pojišťovny začaly do povinného ručení ‚přimíchávat‘ i ochranu vlastního auta – krytí proti živlům, krádeži, totální škodě, apod. U naší pojišťovny tyto obohacené produkty povinného ručení sjednávají především majitelé starších aut, kterým by už klasická havarijní pojistka nedávala smysl, říká Martin Kubišta, produktový manažer autopojištění pojišťovny UNIQA.
Další oblastí, kde mezi sebou pojišťovny neúprosně soutěží, jsou asistenční služby. „Nejčastěji se sjednává pojištění skel, luxusnější asistenční služby s vyššími limity krytí nebo úrazové pojištění osob ve voze. V poslední době mají klienti hodně zájem i o pojištění příspěvku na náhradní vozidlo, což jen ukazuje, jak moc jsme dnes na automobilech závislí. K speciálním produktům patří třeba i pojištění právní ochrany, které je ve vyspělém světě naprosto běžné,“ dodává Martin Kubišta z UNIQA s tím, že každý klient by si měl před podpisem smlouvy pečlivě prostudovat, které služby a s jakými limity mu pojišťovna vlastně nabízí.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 10. 2013 6:43, Roger
Smířit se musí. Jenže když mi pojišťovna vyměřila pojistku přes 20 tisíc, přestože jsem od roku 1988, co mám řidičák, a pravidelně jezdím přes 15 let, jezdil bez nehody, tak to považuji za zlodějnu na těch, co umí jezdit. Celý systém tohoto pojištění je postavený na hlavu - jako je to u nás obvyklé ve prospěch těch špatných, neschopných a zlých.
V tomto případě těch, co často za volantem nemají ani co dělat.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 10. 2013 18:43, Roger
Takže Vám toto připadá v pořádku?
To snad není pravda :-( Systém je postavený na hlavu, člověk jen může vybírat z nejmenšího zla, a Vy budete obviňovat lidi, že jsou líní? Jednak asi nemáte co na práci, protože takto u nás funguje kde co, jednak zrovna u těch pojistek může být problém, pakliže ta pojišťovna není schopná pokrýt pohledávky poškozeného, který s uzavřením povinného ručení nemá nic společného.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.