Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod
25. 12. 2022 | Petr Kučera | 5 komentářů
I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, jak potupovat v mém případě, kdy jsem si zakoupil před rokem novou ledničku a nyní jsem s hrůzou zjistil za poslední měsíc a půl obrovský nárůst spotřebované elektřiny - cca 5x větší než za poslední 2 roky. Po testování jsem zjistil, že příčinou je právě zmiňovaná lednice. Samozřejmě, že budu podávat reklamaci, ale přijde mi logické, že bych měl mít nárok i na úhradu zvýšené spotřeby elektřiny, protože částka bude navýšena v řádu tisíců (odhaduji to tak na 6-7 tis. Kč, což je skoro cena lednice. Poraďte mi prosím, jak mám nyní postupovat, zda požádat např. o znalecký posudek ještě před reklamací a na koho se obrátit. Předem za Vaši radu velice děkuji. S pozdravem Ladislav
Otázku poslal/a: , 27. 10. 2013 12:41
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na penize.cz. Samozřejmě můžete zkusit reklamovat tuto vadu i bez znaleckého posudku, pokud ovšem jste schopen doložit zvýšenou spotřebu elektrické energie lednicí.
Je také otázkou, zda jde o vadu, nebo obdobná lednice obdobných parametrů má takovouto spotřebu jako průměrnou. Pokud by však prodejce reklamaci zamítl, tak jedinou možností je opravdu bránit se znaleckým posudkem, případně rovnou soudní cestou. Bylo by to totiž tvrzení proti tvrzení v případě zamítnuté reklamace, a proto doporučujeme obrátit se na soudního znalce, který jako nezávislá nestranná třetí osoba danou vadu posoudí objektivně. Jeho posudek tak má jistě vyšší argumentační sílu. Znalecké posudky si nechávají vypracovat od soudních znalců i soudy samotné. V případě, že by Vám soudní znalec dal za pravdu, tak náklady na něj je povinen uhradit prodejce v rámci řešené reklamace dle § 598 občanského zákoníku jako nutné náklady reklamace. V takovém případě by bylo také možné odstoupit od kupní smlouvy, jelikož soudní znalec zpětně prokáže, že vada zde objektivně existovala, a prodejce ji nevyřešil řádně a včas do 30 dnů.
Tedy prodejce zmeškal 30 denní lhůtu na vyřízení reklamace a Vy byste pak mohl odstoupit od kupní smlouvy. Seznam znalců naleznete na www.justice.cz v sekci Ostatní- Znalci a tlumočníci. Co se týká těch nákladů na zvýšenou spotřebu elektrické energie, dalo by se to případně uplatnit jako náhrada škody.
Je však potřeba si uvědomit, že škodu byste tvrdil Vy a v takovém případě nesete důkazní břemeno. Musíte tak prokázat škodu, její vznik a příčinnou souvislost. Až tehdy je pak škoda oprávněná a lze ji uplatnit dle § 420 občanského zákoníku. K prokázání vzniku a výše škody i příčinné souvislosti by právě mohl pomoci nějaký odborník nebo tedy soudní znalec. Samozřejmě náhradu škody uplatněte písemně doporučeně u daného prodejce, pokud Vám však nebude chtít vyhovět a škodu nahradit, tak není jiné cesty než svůj nárok uplatnit u soudu. Nikdo jiný Vám nárok poté nevymůže. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
29. 10. 2013 12:26
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Hračičkové rozbili bitcoin. Jeho cenu halving nechal v klidu. Týden v kryptu
Halving cenu bitcoinu nezvedl, ale jak zdražily transakce! Autoři peněženky Samourai Wallet...více
První zbraň proti volání z falešného čísla. Úřad zpřísní pravidla
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v červnu a červenci spustí nová opatření v boji proti...více
Nedoplatek? Pozor na podvodné SMS z finančního úřadu
Nová vlna falešných SMS se snaží vylákat z lidí jejich přihlašovací údaje k bankovní identitě....více
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více