Zamítnutá reklamace neprodlužuje záruku?
Dobrý den, reklamovala jsem mobilní telefon, bohužel reklamace byla zamítnuta, neboť se reklamovaná závada na telefonu neprojevila.
Mobil byl reklamován v 19. 12. 2018, záruční doba končila 7. 1. 2019. Mobil byl v reklamaci 23 kalendářních dní (po tuto dobu měl mobil v držení prodejce). Asi dva dny po zamítnutí reklamace a převzetí mobilu (cca 16. 1. 2019) jsem zjistila defekt na sklu od foťáku na mobilu, domnívala jsem se, že se jedná o smítko, které se na čočku dostalo, když by mobil na reklamaci rozmontovaný. Podotýkám, že před reklamací se žádná závada na foťáku nevyskytovala, proto jsem ani foťák po první reklamaci nekontrolovala hned. Odnesla jsem tedy telefon na druhou reklamaci. Prodejce si mobil převzal a ještě téhož dne mě vyzval k vyzvednutí opraveného telefonu. Sklo mi vyměnil, neboť bylo poškrábané a upozornil mě, že mobil už není v záruce a že výměna skla byla provedena pouze jako vstřícnost ze strany prodejce. Argumentovala jsem, že záruka na mobilu je prodloužena o výše zmíněných 23 dní, během kterých byla řešena první reklamace, načež mi prodejce řekl, že toto není pravda, že pokud byla první reklamace zamítnuta, neprodlužuje se o tu dobu (o dobu zamítnuté reklamace -23 dní) záruční lhůta. Je tvrzení prodejce, tedy že při zamítnuté reklamaci se neprodlužuje záruční doba, pravdivé? Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 24. 1. 2019 14:42
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Ve Vašem případě není nezbytné posuzovat dobu plynutí záruční doby, jelikož právo na odstranění vady vzniklé v průběhu reklamace Vám vzniká z titulu náhrady škody na převzaté věci podle § 2944 občanského zákoníku. Každopádně ustanovení § 1922 občanského zákoníku stanoví, že lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění neběží po dobu, po kterou kupující spotřebitel nemůže vadný předmět užívat, pokud vytkl vadu, tedy uplatnil reklamaci oprávněně, tj. jednalo-li se skutečně o vadu. Pokud prodávající reklamaci zamítl, bylo by možné argumentovat právem kupujícího spotřebitele kdykoliv v 24měsíční záruční době uplatnit reklamaci a následně doložit vlastním důkazním prostředkem, nejlépe znaleckým posudkem, že věc byla vadná i v okamžiku uplatnění reklamace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
28. 1. 2019 9:47