Kartou až od 50 Kč. Může obchod omezit platby nebo chtít příplatek?

Olga Skalková | rubrika: Když se řekne | 28. 3. 2023 05:00 aktualizováno 28. 3. 2023 12:00 | 1 komentář
Smí obchodník stanovit minimální limit pro platbu kartou? Může zavést příplatek za bezhotovostní platbu, nebo naopak odměnu za úhradu v hotovosti? Vysvětlíme to.
Kartou až od 50 Kč. Může obchod omezit platby nebo chtít příplatek?

Zdroj: Shutterstock

Může obchodník stanovit minimální limit pro platbu kartou?

Žádný zákon obchodníkovi nenařizuje, že musí brát karty. To je čistě jeho rozhodnutí. Záleží jenom na něm, jestli umožní i jiné platby než v hotovosti.

Občas se ale setkáme se situací, že obchodník umožní bezhotovostní platbu kartou až od určité částky – třeba od dvaceti, padesáti nebo sta korun. Menší nákupy – pod tento limit – je potřeba zaplatit hotově. Častým argumentem obchodníků je, že při tak malém nákupu by jeho výdaje za platební terminál byly vyšší než čistý zisk z prodeje.

„Pokud je o tom zákazník řádně vyrozuměn, zákon o platebním styku obchodníkovi nezakazuje stanovit si minimální částku pro přijetí platby kartou,“ říká ministerstvo financí.

Jenže: i když takový limit není protizákonný, neznamená to ještě, že je v pořádku. Obchodník totiž zřejmě narazí na podmínky, k nimž se zavázal ve smlouvě s provozovatelem terminálu (nejčastěji bankou). 

Například Komerční banka, Česká spořitelna (Global Payments) nebo Comgate v podmínkách pro platební terminály či brány stanoví, že obchodník se zavazuje přijímat karty bez omezení výše částky transakce. „Na platby kartou se nesmí vztahovat žádná minimální ani maximální výše transakce,“ píše se například v podmínkách Global Payments. Vycházejí přitom z pravidel karetních asociací Visa a Mastercard.

Obchodníkovi, který si stanoví vlastní minimální limit, tak nehrozí pokuta od úřadu, ale sankce od provozovatele terminálu či kartové asociace – pokud se ovšem o takovém jednání dozví.

„Pravidla kartových asociací taková omezení nepovolují. Obchodnik, který minimální plarbu požaduje, porušuje smlouvu a může od karetní společnosti dostat pokutu. V krajním případě s ním může kartová asociace rozvázat smlouvu. Pokud se zákazník s takovým požadavkem setká, může informovat karetní asociaci podle druhu své karty, a ta sjedná nápravu,“ říká Ondřej Holoubek, mluvčí Global Payments.

„Sankce přímo ve smlouvě definovaná není, ale můžeme s takovým obchodníkem zahájit jednání o nápravě a v krajním případě můžeme vypovědět smlouvu. Pokud by chování obchodníka například zapříčinilo udělení sankce ze strany karetních schémat bance, můžeme takovou sankci uplatňovat po daném obchodníkovi,“ dodává za ČSOB její mluvčí Patrik Madle.

Může obchodník zvýhodnit platbu v hotovosti před kartou, třeba dát slevu?

Ano. Evropské ani české právo obchodníkovi výslovně nezakazuje zvýhodnění platby v hotovosti – přestože jde často o způsob, jak obcházet zákaz příplatku za platbu kartou.

„O poskytnutí slevy při platbě v hotovosti musí být zákazník řádně informován,“ říká Gabriela Krušinová z tiskového oddělení ministerstva financí.

„Za obcházení zákona by mohlo být považováno, pokud by obchodník například zveřejňoval dvě odlišné ceny, nebo by cenu zboží či služby při platbě platební kartou navyšoval,“ dodává.

Může obchodník chtít poplatek (příplatek) při placení kartou?

Poplatky a příplatky při použití karty zakázal od ledna 2018 zákon o platebním styku. Týká se to plateb spotřebitelskou kartou, která je vydaná finanční společností v Česku či v zemích Evropského hospodářského prostoru v rámci takzvaných čtyřstranných schémat – typicky jde o karty Mastercard a Visa.

Obchodník může vyžadovat poplatek jedině tehdy, když zákazník použije firemní kartu (jinou než pro spotřebitele – fyzické osoby) nebo kartu vydanou v rámci třístranných schémat (například Dinners Club nebo American Express).

„Obchodník není oprávněn účtovat si za platbu běžně vydávanou spotřebitelskou kartou jakýkoliv poplatek či přirážku, jinak mu hrozí pokuta až do výše 500 000 korun,“ potvrzuje Gabriela Krušinová z tiskového oddělení ministerstva financí.

Revoluce!

Zdroj: Shutterstock

Letos je to dvacet let, co v Česku začal přechod platebních karet na čipovou technologii EMV. Ta byla bezpečnější i rychlejší než karty s magnetickým proužkem. Projděte si retro fotky a vzpomínky pamětníků!

„Chytrá karta“ slaví narozeniny. Přinesla novou éru placení

Podle ní naprostá většina obchodníků v Česku mezi spotřebitelskými a podnikatelskými platebními kartami nerozlišuje a poplatek si neúčtuje. K poplatkům při použití firemní kartou sáhly některé e-shopy jako například Alza – před úhradou však podnikatele informuje, že poplatku se dá vyhnout, když využije jiný typ platby jako bankovní převod (včetně okamžité platby), dobírka či platba v hotovosti na prodejně.

O zákaz účtování poplatků u spotřebitelských karet se postarala Evropské unie a je i součástí českého zákona o platebním styku. Rozšíření bezhotovostních plateb podpořila EU už před tím regulací mezibankovního poplatku, který obchodníci odvádějí bance, jejíž kartou zákazník platí. Ten sice tvoří jen část celkového poplatku, kterou podnikatelé za přijímání karet hradí, ale regulace ho výrazně snížila.

Dříve se mezibankovní poplatek u spotřebitelských karet pohyboval na úrovni jednoho procenta, zatímco po zastropování může dosahovat nanejvýš 0,2 procenta z hodnoty transakce pro debetní a 0,3 procenta pro kreditní karty. Finální poplatek, který obchodník za přijímání plateb kartou platí, zahrnuje i poplatek společnosti, která mu transakce zajišťuje, a také poplatek mezinárodním karetním asociacím.

Může si obchodník účtovat náklady za platbu kartou?

U některých malých obchodníků se přesto můžeme s požadavkem na poplatek za použití běžné karty setkat – například ve výši jednoho procenta z ceny nákupu.

Většinou se odkazují na zákon o ochraně spotřebitele – konkrétně § 3, odstavec 2: „Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující přímé náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.“

Jinými slovy: Obchodníci věří, že si můžou účtovat poplatek za způsob placení, pokud nepřevyšuje přímé náklady, které jim vznikají.

Podle ministerstva financí je však takové účtování poplatku spotřebitelům v naprosté většině případů nezákonné. A vysvětluje, že mezi zákonem o ochraně spotřebitele a zákonem o platebním styku nevzniká kolize.

„Zákon o ochraně spotřebitele obsahuje obecné pravidlo (možnost účtovat poplatek maximálně ve výši odpovídající nákladům), které dopadá obecně na všechny způsoby placení. Zákon o platebním styku však obsahuje speciální pravidlo – zákaz účtovat poplatek za přijetí platby spotřebitelské karty takzvaných čtyřstranných schémat. V takové situaci má přednost speciální pravidlo a obchodník musí postupovat podle zákona o platebním styku,“ vysvětluje Filip Běhal z tiskového oddělení ministerstva financí.

Podněty ohledně porušení zákona lze podávat České obchodní inspekci.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Rychlé řešení škod na majetku

@SubmitCaption

Zvládněte nečekané situace v klidu. Více než 30 % škod na majetku vyřešíme již v den jejich nahlášení.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+96
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Raiffeisenbank dočasně odpustí poplatek za online směnárnu

1. 6. 2023 | Petr Kučera

Raiffeisenbank dočasně odpustí poplatek za online směnárnu

Služba Směnárna, která je součástí mobilního bankovnictví Raiffeisenbank, bude během června zdarma. Standardně za ni banka účtuje paušální poplatek 39 korun měsíčně.

Air Bank vrátí procento z plateb v cizině. Někomu i dvě

1. 6. 2023 | Petr Kučera

Air Bank vrátí procento z plateb v cizině. Někomu i dvě

Air Bank vrátí klientům až dvě procenta z plateb kartou v cizině. Akce startuje dnes, tedy 1. června, a potrvá do 30. září. 

Lidl prodlouží otevírací dobu. Kde si nakoupíte déle?

31. 5. 2023 | redakce Peníze.CZ

Lidl prodlouží otevírací dobu. Kde si nakoupíte déle?

Od 1. června prodlouží obchodní řetězec Lidl otevírací dobu u více než 250 z celkem 316 prodejen. Zdůvodňuje to tím, že zájem o nakupování v pozdějších denních až nočních hodinách roste.  celý článek

Kdo doplatí na zrušení kolků? Ten, kdo žije v hotovosti

31. 5. 2023 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Kdo doplatí na zrušení kolků? Ten, kdo žije v hotovosti

Kolkové známky, kterými se dají hradit správní poplatky, mají skončit. Je to sice obstarožní, velmi nedigitální nástroj, ale dobře s ním můžou úřadům platit i lidi, co nechtějí používat... celý článek

Co ještě dokáže vaše karta? Blíží se další inovace

30. 5. 2023 | Olga Skalková

Co ještě dokáže vaše karta? Blíží se další inovace

V placení mobilem v kamenných obchodech jsou Češi jedničkou v Evropě. Teď se Visa chce zaměřit na platby v e-shopech. Velkým tématem v bankách je i přechod na virtuální karty. „Řekl... celý článek

Partners Financial Services