Otravné telefonáty nekončí. Úřad dal jedinou pokutu

Jana Divinová | rubrika: Když se řekne | 7. 2. 2023
Přísnější pravidla pro nevyžádaná marketingová volání platí od poloviny loňského roku. Telekomunikační úřad dostal tisíc stížností, pokuta zatím padla jediná. Takzvaní telešmejdi si našli nové cestičky.
Otravné telefonáty nekončí. Úřad dal jedinou pokutu

Zdroj: Shutterstock

Zatímco v roce 2021 si na nevyžádané marketingové telefonáty stěžovalo jen 55 lidí, od začátku loňského roku do konce letošního ledna dostal Český telekomunikační úřad přes 970 stížností. Může za to loňské zpřísnění pravidel.

Na obtěžující telefonáty s nabídkou služeb nebo zboží dostali lidé silnější zbraň: Podnikatelé mohou nově volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili, tedy dali najevo svůj zájem ve veřejném seznamu. Předtím platila opačná pravidla: Firmy mohly volat s nabídkami, komu chtěly – kromě lidí, kteří s tím výslovně a veřejně nesouhlasili. Na Peníze.cz jsme o nových pravidlech psali podrobněji: Konec otravných volání. Jak funguje stopka na nevyžádané hovory

Jenže jak se ukazuje, obtěžování po telefonu ještě zdaleka není konec.

Staří psi, nové kousky

Obchodníci si hledají nové způsoby, jak se nám přes telefon vetřít do životů a hlavně peněženek. Jedním z nich je matení stopy s cílem komplikovat pátrání po tom, kdo doopravdy volal. Český telekomunikační úřad při prověřování stížnosti často narazí na to, že telefonní číslo putuje ke konečnému uživateli přes několik poskytovatelů telekomunikačních služeb. Prokazování, kdo telefonoval s nabídkou, je pak poměrně obtížné. „Velmi často nás naznačené řetězení zavádí k zahraničním subjektům,“ říká mluvčí ČTÚ Tereza Meravá.

Nijak výjimečné není ani to, že se marketingový hovor maskuje jako průzkum trhu. Volat kvůli průzkumu zakázané není. Jakmile ale volající přejde z průzkumu do útoku s nabídkou zboží nebo služeb, porušuje zákon. Český telekomunikační úřad už na tento způsob obcházení pravidel hledá metr. „Komunikujeme s odborníky z oblasti průzkumu trhu a budeme společně hledat řešení,“ tvrdí mluvčí.

Telekomunikační úřad opakovaně naráží také na podvodné hovory z anonymních SIMek nebo zahraničních čísel, ojediněle dochází i ke spoofingu. Spoofing se říká tomu, když podvodník dokáže techniku přimět k tomu, aby se volanému na displeji místo čísla, ze kterého se skutečně volá, objevilo oficiální číslo, které patří někomu jinému – typicky nějaké důvěryhodné instituci, jako je třeba banka. Proto je dobré mít na paměti, co po člověku banka nikdy v telefonu nechce. Například aby jí zákazník prozradil svá hesla do elektronického bankovnictví, potvrzoval nezadané platby v aplikaci nebo nadiktoval všechna čísla z platební karty.

Musíme to vyhodnotit

Prošetřování stížnosti na zakázaný telefonní marketing je zdlouhavé. A zdaleka ne vždycky skončí ke spokojenosti spotřebitele. Úřad se hájí tím, že lidé velmi často ke stížnosti nedodají všechno potřebné – a na doplnění stížnosti už s ním prý nechtějí spolupracovat. Jenže jak zjistil web Lupa.cz, úřad po lidech často požaduje, aby doložili něco, co si snadno může ověřit sám. 

„ČTÚ namísto toho, aby podání aktivně řešil, a co může si jednoduše ověřit, si ověřil z dostupných zdrojů nebo u operátora, sepisuje vícestránkové odpovědi stěžovatelům s výzvou, aby oni doplnili vše potřebné,“ shrnuje to Martin Drtina, současný redaktor Lupy, který předtím sedm let pracoval právě na Českém telekomunikačním úřadě jako mluvčí.

V závěru roku došlo aspoň na jednoho z telešmejdů. Za celkem 21 marketingových hovorů udělil ČTÚ jednomu subjektu pokutu ve výši 420 tisíc korun. Protože ale rozhodnutí zatím není pravomocné, úřad nesděluje podrobnosti. Každopádně od maximální pokuty, která může být až 50 milionů nebo 10 procent z ročního obratu (použije se vyšší strop), je to daleko. Firmy přitom můžou dostat i za to, že při prošetřování nespolupracují. „Udělili jsme pokutu podnikateli za nesoučinnost při kontrole,“ říká mluvčí Tereza Meravá.

Osvědčily se tedy nové zákony, nebo je Český telekomunikační úřad vůči obtěžujícím marketérům bezzubý? Bylo by potřeba pravidla ještě přitvrdit nebo třeba upravit po vzoru Slovenska, kde pro telemarketing zavedli speciální předvolbu, díky které se každý může rozhodnout, jestli na telefonu zmáčkne červené nebo zelené tlačítko?

„Půl roku platnosti nových pravidel je – zvláště s přihlédnutím ke složitosti kontrol – ještě stále krátká doba. Musíme nejprve vyhodnotit průběh a efektivitu kontrol, pak by případně byl teprve čas na úvahy o některých změnách,“ odpovídá Meravá.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+27
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

23. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni kontrolovala dohromady 194 stravovacích provozoven. Zjistila, že nepravdivé a zavádějící informace poskytovala zákazníkům čtvrtina z... celý článek

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

23. 2. 2024 | Petr Kučera

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel... celý článek

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

19. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše... celý článek

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

15. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou... celý článek

Partners Financial Services