Spotřebitelská soutěž, nebo hazard? Fortuna prohrála soud

Není cashback jako cashback, rozhodl Nejvyšší správní soud. A potvrdil pokutu 100 tisíc korun za nepovolenou hazardní hru.
Spotřebitelská soutěž, nebo hazard? Fortuna prohrála soud

Zdroj: Shutterstock

Když se výhra ve „spotřebitelské soutěži“ odvíjí od předem neznámé okolnosti, například výsledku sportovního zápasu, jde ve skutečnosti o hazardní hru. Zvlášť když se do ní spotřebitel může zapojit jedině tak, že si nejdřív klasicky vsadí. Konstatoval to Nejvyšší správní soud, když rozhodl mnohaletý spor mezi sázkovou společností Fortuna a ministerstvem financí.

Hazardní hra – na rozdíl od spotřebitelské soutěže – podléhá přísné regulaci, její pravidla předem schvaluje ministerstvo financí, platí se z ní také speciální daň z hazardních her.

Fortuna v roce 2017 rozjela marketingovou akci s názvem „10 % cashback za prohrané tikety“. Její podstatou bylo vyplacení 10 % z prohraných sázek všem klientům, a to až do výše 500 korun denně. Jinak řečeno: klient si vsadil třeba 5000 korun na sportovní utkání, výsledek netrefil, ale dostal 500 korun zpátky. Na další sázky, pochopitelně.

Kontroloři z ministerstva financí si tehdy vsadili 100 korun na ženské basketbalové utkání. Odvážná sázka v kurzu 11:1 jim nevyšla, ale v souladu s pravidly této „marketingové akce“ dostali od Fortuny 10 korun zpět. A na oplátku sázkové kanceláři dali pokutu 100 tisíc korun, protože podle ministerstva jde o takový druh hazardní hry, na kterou Fortuna neměla povolení – respektive s ní nepočítal schválený herní plán.

Fortuna namítala, že se nejednalo o hazard, ale o marketingovou akci. Spotřebitelskou soutěž, která se konala odděleně od samotného kurzového sázení. Vsazenou částku sice kontroloři prohráli, ale „cashback“ dostali nezávisle na výsledku své sázky, stejně jako všichni ostatní zákazníci, kteří si vsadili a taky prohráli.

Co na to řekl soud? Uvedl, že prvek náhody, který je součástí spotřebitelské soutěže, třeba slosování všech milovníků jogurtů určité značky, je něco jiného než přímá souvislost vyplacené částky s výsledkem sportovního utkání. „Představa, že se účastník hazardní hry v případě vrácení části vsazeného obnosu stává výhercem ‚peněžité ceny‘ ve spotřebitelské soutěži, je v daném kontextu zcela nelogická až absurdní,“ konstatoval Nejvyšší správní soud.

Slovníček

  • CashbackMožnost získat zpět část utracených peněz. Například „Plaťte našé kreditní kartou na internetu a vrátíme vám až 5 % ze všech nákupů.“
  • Spotřebitelská soutěž: Slib podnikatele, že klientům při splnění určitých podmínek, typicky nákupu jeho zboží v určité minimální částce nebo množství, něco možná dá. Například: „Kupte si sto jogurtů a budete zařazeni do slosování o zájezd do Chorvatska.“
  • Hazardní hra: Je definována jako hra, sázka nebo los, u které o vítězi rozhoduje náhoda nebo zatím neznámá okolnost. To zahrnuje stírací losy, rulety, výherní automaty, ale i kurzové sázky na sport. Každá hazardní hra podléhá schválení ministerstva financí.

Souhlasil tak s předchozím rozhodnutím Městského soudu v Praze, který dal za pravdu ministerstvu financí. „Schválený herní plán neumožňuje vyplatit výhru, respektive částečné vrácení vkladu v případě, že sázka nebyla vyhodnocena jako výherní. Herní plán připouští vracení sázky jen tehdy, jde-li o neplatnou sázku. O marketingový bonus by se jednalo pouze v případě, pokud by jeho poskytnutí nebylo vázáno na výsledek primární hazardní hry, nýbrž na další s konkrétní hazardní hrou nesouvisející skutečností,“ argumentovalo ministerstvo.

Fortuna se bránila tím, že prakticky všechny bonusové akce, které provozovatelé hazardních her legálně nabízejí, jsou založeny na totožném principu jako marketingová akce. To znamená, že zpravidla vždy existuje určitá provázanost mezi bonusovým programem a hazardní hrou, neboť opačná situace by totiž zcela postrádala obchodní smysl. Podle Fortuny šlo o dvě na sobě nezávislé části. Akci s cashbackem chyběl zásadní prvek hazardní hry podle zákona o hazardních hrách, a to úhrada sázky za účast.

Soudy s tím však nesouhlasily. „Bez uzavření kurzové sázky a vyhodnocení kurzové sázky jako proherní nebylo možno se marketingové akce účastnit. Zároveň cashback, tj. 10 % z výše sázky na proherní tiket, bylo peněžité plnění, jež se přímo odvíjelo od vyhodnocení kurzové sázky,“ zdůraznily. Byly tak naplněny všechny podmínky hazardní hry.

„Jde o dočasnou modifikaci podmínek schváleného herního plánu hazardní hry, kdy v omezeném časovém období jsou účastníci lákáni na příznivější herní podmínky spočívající v tom, že za určitých podmínek mohou i při prohře docílit určitého finančního prospěchu – vrácení 10 % vložené sázky do maximální částky 500 Kč denně. Výše navrácených prostředků je tedy přímo determinována výší sázky,“ konstatoval soud.

Co si z toho odnést pro praxi? Třeba to, že „kupovat“ si klienty přímo penězi může být nejen drahé, ale někdy také protiprávní. Stačí výhru zájezdu navázat na něco nezávislého na vůli a jednání daného podnikatele. Jinými slovy: pokud o výherci zájezdu nebude rozhodovat los provedený osobně panem ředitelem, ale třeba počet gólů vstřelených českým týmem na mistrovství světa v hokeji, jedná se o hazardní hru. A s tou si není radno jen tak zahrávat. 

Vyhráli jste další článek!

Zdroj: Shutterstock

Výhercům zůstane míň peněz – mnohem častěji narazí na limit pro daňové osvobození. Některým zato přibude práce s daňovým přiznáním. Co přináší vládní balíček?

Špatná zpráva pro výherce. Daň z loterií a sázek stoupne

František Nonnemann

Autor článku František  Nonnemann

Právník, který se zabývá především pravidly pro ochranu informací, compliance, finanční regulací a řízením rizik. Působil na Úřadu pro ochranu osobních údajů, od roku 2016 pracuje ve finančním sektoru, v současnosti jako... Další články autora.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Odeslání přes Balíkovnu jen za 30 Kč. Pošta láká na slevu

3. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Odeslání přes Balíkovnu jen za 30 Kč. Pošta láká na slevu

Po celý duben mohou lidé odesílat zásilky přes službu „Balíkovna na adresu“ jen za 30 korun. Standardní cena je 109 korun pro registrované a 119 korun pro neregistrované uživatele.Speciální... celý článek

Banky lákají na nové bonusy. Tisíce získáte snadno

4. 3. 2024 | Petr Kučera | 4 komentáře

Banky lákají na nové bonusy. Tisíce získáte snadno

Za vyzkoušení účtu nabízejí peníze zdarma. A kromě toho třeba poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Kam se teď podívat,... celý článek

Rekordní pokuta pro Elektrolux. Diktoval prodejcům ceny

13. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Rekordní pokuta pro Elektrolux. Diktoval prodejcům ceny

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyměřil výrobci elektroniky Electrolux rekordní pokutu 125 milionů korun za dlouholeté protisoutěžní jednání. Firma pochybení přiznala a nepodala... celý článek

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

8. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika... celý článek

Partners Financial Services