Neplatné odstoupení od kupní smlouvy + oprávněný pro podání reklamace na přepravované zásilce
Dobrý den, zajímal by mne váš názor na níže uvedený spor: v červenci loňského roku jsem přes obchodní portál Aukro prodala plastové lamely na obklad fasády. Korektně jsem nabízela kupujícímu zaslání detailních fotografií, aby věděl, co kupuje. Měl si objednat dopravu sám, bohužel jsem se však nechala umluvit a objednala jsem přepravu přes fy Radiálka jako soukormá osoba. Lamely přišly poškozené, kupující mi i e-mailem sdělil, že to není moje vina, ale přepravní společnosti. Požadoval 70% slevu nebo vrácení peněz. Posléze to takto vyznělo i při jednání u soudu. Ze zasilatelských podmínek uvedené firmy je zřejmé, že oprávněným pro podání reklamace a žádosti o náhradu škody při částečném poškození po přepravci je příjemce zásilky. Nicméně, kupující na mne podal žalobu o zaplacení celé částky (byly poškozeny částečně). Nyní tedy k dotazu. Jednak si myslím, že kupující neplatně odstupil od kupní smlouvy, sice není stanovená forma, jak odstoupit, nicméně, požadoval buď slevu nebo vrácení peněz, ani dodané zboží nezmiňoval, že obratem zašle atd. Dále, to, že oprávněným pro reklamaci při částečném poškození zásilky je příjemce, není jen v jejich zasilatelských podmínkách, resp. je to výňatek z Vyhlášky Ministerstva dopravy ČR - vyhl. č. 133/1964 Sb., silniční přepravní řád (ust. § 73 odst. 1, 2, a 5), chtěla jsem se zeptat, zda, dle Vašeho mínění, lze touto vyhláškou žalobce platně zavázat, že mohl reklamaci a náhradu škody po přepravní společnosti podat sám a tudíž by bylo odvolání úspěšné (v návaznosti na § 594 Obč.zák.). Žaloba byla postavena na tom, že kupující sám nemohl oprávněně reklamovat u přepravní společnosti, proto žaluje mne, já mám posléze žalovat přepravce.
Otázku poslal/a: , 13. 11. 2012 16:09
Na otázku odpovídá:
GÜRLICH & Co. advokátní kancelář
Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující.
Odstoupení od smlouvy skutečně nemá předepsanou formu, minimálním požadavkem jeho účinnosti ovšem je jeho dostatečná určitost a dojití adresátovi. Z Vámi uvedených skutečnosti vůbec nevyplývá, že by Vám nějaké odstoupení od smlouvy kupujícího došlo?
Skutečně máte pravdu, že z dikce ustanovení § 73 odst. 2 vyhlášky ministerstva dopravy č. 133/1964 Sb. vyplývá, že v případě částečného poškození zásilky v nákladní dopravě je oprávněným pro podání reklamace příjemce.
Podání odvolení je ovšem úkon, který potřebuje vždy hlubší analýzu a zevrubné prostudování celé situace, proto Vám velice doporučujeme se ve Vaší věci obrátit na advokátní kancelář, a to vzhledem k odvolací lhůtě v co nejkratším čase. Uplyne-li lhůta pro podání odvolání marně, nebudete mít již více ve Vaší dispozici žádný prostor pro podání řádného opravného prostředku.
V případě Vašeho zájmu jsme připraveni Vám okamžitě poskytnout naše služby.
16. 11. 2012 13:32