Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.
Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Zdroj: Shutterstock

Ulov si košík

Příruční košíky na menší nákup jsou obvykle naskládané přímo u vstupu do prodejny. Často se ale stane, že zůstanou odložené až u pokladen – hlavně u větších obchodů to znamená, že si pro ně musíte docela daleko dojít. 

Od použití košíků vás dokáže spolehlivě odradit i jejich stav. Držáky nebo dno jsou mnohdy znečištěné například neidentifikovatelnou lepkavou hmotou, pytlíky či papírky po předchozích návštěvnících. 

Odkládání košíků u pokladen má ještě jednu komplikaci. Ve chvíli, kdy vyskládáte zboží na nákupní pás, za vámi už se stejným záměrem netrpělivě čekají další zákazníci. A protože nesmíte košík odložit za pokladnou, ale ještě před ní, musíte se s vyprázdněným košíkem protlačit frontou tam a zase zpátky.

Osahané pečivo

Nabídku nebaleného pečiva provází řada historek o pokýchaných rohlících anebo houskách, které zájemce po pečlivém osahání holou rukou vrací zase zpátky do boxu. 

Největší pokrok v tomto směru přišel v roce 2020 během pandemie koronaviru. Tehdy se prodejci rozhodli kvůli riziku nákazy pečivo pečlivěji zakrývat – buď ho sami balili do igelitových sáčků, nebo ho umístili za plexisklo.

Některé řetězce se pak rozhodli u těchto plexikrytů už zůstat, mezi prvními například Kaufland. Tím se sice podařilo do určité míry omezit přenos možných kapénkových infekcí, ale vybíravé zákazníky bohužel ne.

Bloudění po prodejně

Pravidelné přemísťování zboží po prodejně je jednou z nejběžnějších marketingových taktik prodejců. Cílem je, aby i stálý zákazník musel projít celý prodejní prostor a během hledání si koupil také neplánované položky. 

Lidé z toho podle naší redakční ankety nadšení nejsou. „Jdu na místo, kde poslední půlrok měli cukr – a najdu tam čaj. To pak rozhořčeně dusám uličkami a drtím mezi zuby temné kletby,“ popisuje s nadsázkou paní Veronika z Brna.

Chaos na cenovkách

Jako častý problém lidé zmiňují cenovky, které nepatří k vystavenému zboží. „Nedávno jsem kupovala maliny v akci. Jenže sleva se vztahovala pouze na ty těsně před datem spotřeby. Ty už ovšem zákazníci stihli rozebrat a na jejich místo obsluha prodejny rozprostřela maliny čerstvé. Rozčílilo mě to, protože na pokladně se pak při placení divíte,“ stěžuje si zákaznice Aneta z Prahy.

Když už cenovka ke zboží patří, může být nesrozumitelná nebo matoucí. Třeba když díky výraznému barevnému odlišení a velkým písmenům působí jako sleva, přitom chce jen zaujmout. 

Falešné slevy

Uvádění slev na cenovce dostalo od loňského roku přísnější, jednotná pravidla. Přinejmenším tři velké řetězce je ovšem podle našeho letošního průzkumu stále nedodržují a jako slevu často uvádějí cenu, která ve skutečnosti slevou není.

Řetězce, které vás matou

Foto: Crestyl

Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců.

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky


Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky, říká právnička.

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

Některé řetězce na cenovkách uvádějí veškeré možné údaje o výrobku. Argumentují tím, že tak lidem poskytují kompletní informace.

Spotřebitel se v nich ale málokdy zorientuje. Výsledkem je změť původních i současných cen, drobných písmen, cen přepočítaných na kila, procent, dat i dalších čísel, přeškrtaných či vytučněných.  

V naší anketě jste zmínili také haléřové slevy, kterých v obchodech ve velkém přibylo s letošním snížením daně z přidané hodnoty u potravin z 15 na 12 procent. „Akce se slevou jedna nebo dvě koruny. Spíš se tomu tedy směju, ale trochu mi nad tím zůstává rozum stát. Červená cenovka, vedle nápis AKCE se třemi vykřičníky a zjistíte, že z původní ceny 52,90 je akční cena 51,50,“ dává příklad paní Zuzana z Brna.

Pro zboží na kolena

Tento nešvar komplikuje nákup hlavně starším zákazníkům: některé zboží totiž bývá uloženo v regálech až těsně u země.

„Když se vykoupí první kousky, tak je problém dostat se k těm zadním a většinou nemůžu sehnat nikoho z personálu. Zvládnout se to dá jen vkleče, což je dost potupné. Totéž platí o cenovkách těsně nad zemí, které prostě vestoje nepřečtu,“ vysvětluje čtenářka Helena z Brna. 

Fronty u pokladen

Fronty u pokladen vadí asi každému. Zvlášť když vidí, že z pěti pokladen fungují třeba jenom dvě.

Někteří prodejci přišli s akcemi, které mají čekání před podkladnou omezit nebo za ně zákazníka aspoň odškodnit. Například koncem loňského roku zavedl řetězec Lidl slevu 50 korun na nákup pro každého, kdo před placením pokladní ohlásí, že čekal ve frontě víc než pět minut. Podmínkou je, že nejsou v provozu všechny pokladny (samoobslužné pokladny se nepočítají). Podobnou akci už dřív zavedl také Kaufland. S různými obdobami je vyzkoušela i konkurence jako Albert (papírová taška zdarma), Globus či Billa (sleva na nákup). Aktuálně je už ale nenabízejí.

A kartičku máte?

„A naši kartičku máte? A nechcete si ji založit?“ „Bodíky sbíráte?“ „Chcete k tomu tašku za deset korun/prodlouženou záruku?“ Tlak, který má zákazníky dotlačit do věrnostních programů a k placeným doplňkovým službám, sílí. Tím jsme se před časem zabývali třeba právě u nabídek dopojištění zboží.

Z naší ankety jednoznačně vyplývá, že zákazníci nemají chuť obsluze odpovídat na neustále se opakující dotazy, které je podle jejich názoru spíš zdržují nebo jsou jim nepříjemné. V takových situacích panuje obecná shoda, že pokud zákazník něco potřebuje, řekne si o to ve většině případů sám. Třeba i „díky“ tomu, že podmínkou u některých slev je právě používání aplikace.

Platíte hodně za elektřinu?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

Mimochodem, podle ředitele Sdružení českých spotřebitelů Viktora Vodičky je jedním z nejčastějších důvodů zákaznické nespokojenosti také arogantní a neochotný personál.

Příliš rychlé pokladní

A ještě jedno téma od pokladen – a tím jsou příliš horliví pokladní. „I když za mnou nikdo nestojí, pokladní bleskurychle všechno namarkují a hrnou stranou bez ohledu na to, že předchozí zákazník si svůj nákup ještě nestihl uložit do tašek,“ popisuje paní Helena z Prahy.

Záseky samoobslužných pokladen

Vyhráno nemusíte mít ani u samoobslužných pokladen. Těm podle lednového průzkumu agentury Stem/Mark nejčastěji fandí mladí ve věku 18 až 29 let. Naopak se jich straní starší lidé, kteří vyhledávají pokladny s fyzickou obsluhou. Samoobslužnou pokladnu zákazníci podle analýzy volí v případě, že je u ní menší fronta, mají menší nákup a dá se předpokládat, že odbavení proběhne rychleji.

Rychlost odbavení ale není vždy zaručena. Z redakční ankety vyplynulo, že se lidé často zaseknou zejména při markování pečiva, ovoce či zeleniny, kde musejí položky sami dohledávat na obrazovce (nelze je jednoduše načíst z čárového kódu). Značně ubrat na rychlosti markování může nákup alkoholu – k němu je nutné přivolat obsluhu.

Samoobslužná pokladna se navíc často „sekne“ i neplánovaně – stává se to třeba ve chvíli, kdy špatně odložíte zboží do zóny vyhrazené na nákupní tašku, případně ho zvednete dřív, než systém uzná za vhodné. I v takových chvílích je potřeba volat obsluhu, která není vždy po ruce, aby pokladnu odblokovala.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+34
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

21. 3. 2024 22:39 | Jenda_

Ještě mě napadá: samoobslužné pokladny bez fulltextu. Tesco (alespoň ten Express na Pražského Povstání) má velmi levný HW samoobslužných pokladen, ale má tam (dotykovou) klávesnici, takže když si pamatuju, jak se typ pečiva jmenoval, tak stačí napsat pár písmenek a vybrat.

V Albertu místo toho musím listovat obrázkovým menu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2024 22:37 | Jenda_

Pokladny s malou kapacitou na výstupu - některé obchody se rozhodly, že místo pásu a skluzavky budou mít jenom stoleček, přes který se to bude přendavat. Některá Penny jsou v tomto úplně tragické a už nákup za 500Kč se nevejde. Albert samoobslužné pokladny pojmou nákup tak za litr, pak se to začne sesypávat a pokladna prohlásí že je neočekávané zboží. Bonus je pokud máte něco, na co se nesmí položit nic dalšího (koláč se šlehačkou, maso ve vaničce s fólií co se snadno protrhne), nebo potřebujete separovat teplé a studené. A to nakupuju jenom pro sebe - nechápu jak to dělají čtyřčlenné rodiny.

Čekal bych, že obchody budou podporovat psychologii co největších nákupů - tj. ohromné košíky, ohromné pokladny atd. Nechápu proč je to takhle.

Dále bych chtěl něco, abych si nákup mohl v klidu zabalit a nezdržoval lidi za sebou. Někde alespoň mají „skluzavku“ s „výhybkou“, takže se to shrne na stranu a už může jet nákup dalšího člověka. Ale nejlepší by bylo to posunout do nějaké balící zóny…
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2024 7:33 | Tarzan

Nic jiného než drahota mi nevadí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeny všechny 3 komentáře

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

26. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

Rozmočené brčko v pití nebo víčko připevněné k lahvi, které se nepříjemně odírá o obličej. Vychytávky, které mají na rozdíl od plastů šetřit přírodu, už stihly rozčílit nejednoho z... celý článek

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Partners Financial Services