Magických sto tisíc

Magických sto tisíc
Dvanáct bylo synů Jákobových, tři oříšky pro Popelku, sedm trpaslíků, pět je olympijských kruhů a sto tisíc klientů si občas slibují čeští bankéři, když představují nový produkt. Většinou se časem ukáže, že jsou vedle jak ta jedle. Ale o tom už tak hlasitě nemluví.

Představování nových produktů bývá většinou okamžikem velkého optimismu, velkých slov a plánů. Čas pak je v tomto případě nejobjektivnějším (a pro ony bankovní vizionáře často i tím nejtvrdším) hodnotitelem - většina takových vizí totiž končí krachem. Připomeňme si několik případů, které svědčí o občasné posedlosti českých bankéřů číslovkou 100 000.

Velké plány českých bankéřů

V lednu 2001 představovala eBanka (tehdy Expandia banka) své nové jméno a při té příležitosti zazněly i nové cíle banky do budoucna. Jedním z nich bylo 100 tisíc klientů do konce roku 2003. Více můžete najít v článku Expandia banka mění název.

O pár měsíců později, v zimě 2001, uvedla dosud spíše korporátní ING (profil, názory) produkt určený pro čistě retailové klienty – spořící účet Oranžové konto (profil, názory). Na něj měla navázat řada dalších produktů. Jen ke konci roku 2001 si ING slibovalo 10 tisíc klientů konta a závěrem roku 2002 jich už mělo být podle předpovědi tehdejšího generálního ředitele banky Jana Struže 100 tisíc. Podrobnější informace najdete ve starších článcích Pozor, jde po vás pomeranč a Jdeme si pro tebe, český kliente.

V březnu 2002 se objevil v peněženkách některých (v tomto případě znamená toto slovo, jak pochopíte dále, spíše eufemismus pro nikoho) z nás nový produkt – kreditní karta MasterCard Electronic. Při jejím představování na tiskové konferenci buďto někdo (dnes se již k výroku nikdo nehlásí, dále pochopíte proč) z představitelů Interbanky (profil, názory) (která vydává jedinou kartu tohoto typu u nás – CCS Kredo), či karetní asociace MasterCard uvedl, že v roce 2002 jich bude vydáno 100 tisíc.

Na podzim 2002 přišla eBanka (profil, názory) spolu s internetovým portálem Seznam se zajímavou myšlenkou propojení bankovního účtu a freemailu. Velké nadšení otců zakladatelů doprovodila i silná slova o tom, kolik bude mít produkt v dohledné době klientů. Ivo Lukačovič, ředitel portálu Seznam, řekl, že vidí potenciál SeznamBanky na 100 tisíc uživatelů.

A jak to dopadlo?

Úplně nejblíže svému cíli je eBanka. Koncem letošního července měla osmdesát tisíc klientů a vzhledem k tomu, že ještě není konec roku 2003, může jej ještě navíc splnit. Ti, kdo před dvěma lety oněch sto tisíc slibovali už v bance nejsou, a tak za toto menší nesplnění plánu nemůže být nikdo povolán k zodpovědnosti. V tomto případě ovšem nešlo o jeden specifický produkt (jako u ostatních příkladů v tomto článku), ale o hlavní činnost firmy. eBance tak ani nic jiného než získat desetitisíce dalších klientů nezbývalo, neboť neúspěch by měl pro ni fatální následky.

O dost více se netrefil ve své předpovědi šéf ING Jan Struž. Jak jsme zjistili letos na jaře, Oranžovému kontu se podařilo získat do konce roku 2002 pouhých 12 tisíc klientů. Důvodem nenaplnění optimistických očekávání je asi mimo jiné i skutečnost, že se nepodařilo dobře zvládnout systém distribuce. Ta měla probíhat prostřednictvím dealerské sítě sesterské pojišťovny a penzijního fondu. Proč by ale dealeři prodávali produkt, z kterého byla téměř nulová provize? Banka se rozhodla distribuci pomoci tím, že provize dealerům nahradila soutěží o ceny. Je ale otázkou, jestli je možné aktuálních 16 tisíc Oražnových kont považovat za významné zlepšení. Neúspěch spořícího účtu s sebou pravděpodobně přinesl i dočasné (či trvalé) moratorium na ostatní produkty retailového bankovnictví (viz výše zmíněný článek z letošního jara). Zlí jazykové dokonce tvrdí, že ING ovládla pojišťovácká klika a bankovní produkty se opět scvrknou jen na služby firemním klientům. Sám Jan Struž (jinak vynikající bankéř) banku loni na podzim opustil.

Je pak otázkou, který ze zbývajících dvou produktů označit za největší "blamáž". V březnu letošního roku bylo v českých peněženkách 2 950 karet CCS Kredo (profil, názory), což znamená splnění plánu na necelá 3 %. Za starých časů by ten, kdo slíbil určitě přišel alespoň o prémie, možná by byl zkritizován na stranickém sjezdu... Vzhledem k tomu, že neznáme autora výroku, nemůžeme zjistit, jak takoví neplniči plánu dopadají v současnosti. Aktuální počet karet je asi čtyři tisíce.
Samotné kartě MasterCard Electronic se ale velké cíle splnit podařilo, jen o pár set kilometrů dál na východ, na Slovensku jich skutečně dokázali "prodat" více než 100 tisíc. Nejspíše to ale bude tím, že si k jejímu vydávání vybrali někoho jiného než jednu z nejmenších lokálních bank.

Úplně největším propadákem je ve světle někdejších vizí SeznamBanka (profil, názory). Současný počet uživatelů se pohybuje pod dvěma tisíci a vzhledem k tomu, že produkt není nadále vylepšován a doplňován o další funkce, lze spíše očekávat, že uživatelů ubude než přibude. O tom, jak SeznamBanka asi dopadne, jsme psali nedávno.

Proč sto tisíc?

Dalo by se říct: sto tisíc je procento obyvatel České republiky, každý rok u nás přibude sto tisíc dětí, sto tisíc... další paralely se hledají těžko, číslo v sobě přesto má jistou magii. Je takříkajíc "kulaté", zní dostatečně optimisticky, ale ne nereálně. Po sto tisících je dalším číslem s podobnou "kulatostí" už jen milion, což by jako očekávaný počet nových klientů působilo už docela nabubřele. Jak jsme se ale přesvědčili v našich příkladech, pro české bankéře je často i těch 100 000 nereálných.

Vzpomínáte na nějaké další velké plány s magickými sto tisíci? Napadá vás další důvod, proč zrovna "sto tisíc"? Proč podle vás instituce zmiňované v popsaných příkladech neuspěly? Podělte se o své názory s ostatními!

Související informace najdete v sekci Banky.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 8. 2003 20:22, CSrypatschek

Pane už hodně zatvrdlý Anonyme, zde se bavíme, diskutujeme či přátelsky do krve hádáme o téma článku, nikoli(!) o entitě jednoho z diskutujících. Jjjjjje nnnnutno Vám to stále pppppřipomínat ? Vaše agilní loajalita k Český spořitelně by měla mít své meze úměrnosti, alespoň tento peněžní ústav se mi, když čtu názor Erica, hned vybavuje a nemůžu si v tomto směru jinak pomoci : s názorem a la Eric tedy souhlasím, akorát on je více obecný, za to já již zcela konkrétní.

Zobrazit celé vlákno

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 8. 2003 10:53, Eric

Vždyť to říkám - český pseudobankéř je jen náfuka se schopnostmi obecního blba. Pojem marketing je pro něj nadávkou a sám ví všechno nejlépe. Ať jdou raději prodávat hajzlpapír, ale bojím se, že brzy by ho byl v zemích Českých nedostatek... Na druhé straně, když jim někdo skvěle platí a oni mohou na nějaké opulentní žranici vyhlašovat smělé plány, nic jim v případě neúspěchu nehrozí, tak se jim zas až tolik nedivím - je to snadné bydlo. Je to banda neschopných navoněných a vyčůraných parazitů.

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.
Daňové přiznání online

A tohle už jste četli?

Účet 'skoro' zadarmo

12. 9. 2002 | Petr Vykoukal

Účet 'skoro' zadarmo

Nově představená služba eBanky integrující bankovní služby do freemailu Seznamu má některé "šokující" parametry - vedení účtu je zdarma, výpis je za tři devadesát. Bližší pohled do... celý článek

Svět karet kreditních

14. 3. 2002 | Dušan Hradil

Svět karet kreditních

Týden utekl jako voda a už je tu druhá část našeho seriálu o kreditních kartách. Tentokrát se podíváme na nabídku českých bank a poradíme vám, jak se v ní zorientovat. Navíc pro vás... celý článek

Pozor, jde po vás pomeranč!

17. 10. 2001 | Petr Vykoukal

Pozor, jde po vás pomeranč!

Nová oranžová strategie nizozemské banky ING by jí měla pomoci proniknout na český retailový bankovní trh. Její spořící Oranžové konto může svými parametry (bez výpovědní lhůty, bez... celý článek

Expandia banka mění název

3. 1. 2001 | Tomáš Skřivánek

Expandia banka mění název

Nové jméno představí v druhém lednovém týdnu Expandia banka. Její majitel - Česká pojišťovna - tím chce završit odpoutání banky od jejích zakladatelů - skupiny Expandia.

Partners Financial Services