Většinu trhu představují velké obchody
27. 6. 2003 | Petr Vykoukal
Pořizování nemovitostí na leasing je v českých podmínkách spíše výjimečné. Proč tomu tak je a jak vlastně vypadá tento specifický trh si můžete přečíst v našem článku.
Český trh operativního leasingu je zatím stále spíše v plenkách, loni představoval jen 4,25 procenta všech obchodů (celkový objem leasingu byl v roce 2002 asi 100 miliard korun), zatímco v Evropě jde o desítky procent a v USA dokonce o většinu leasingových transakcí. U tohoto typu financování předmět leasingu nepřechází na nájemce, což s sebou přináší řadu výhod - nezvyšuje objem aktiv a také dluhů v bilanci (podle mezinárodních účetních standardů patří finanční leasing do rozvahy). Zároveň je díky vyšší flexibilitě a řadě doprovodných služeb umožňujících zvýšení efektivity více na místě mluvit o outsourcingu než o financování. U nás jsou zatím vedoucí komoditou v této oblasti automobily, které dnes představují naprostou většinu trhu.
Přicházejí "noví" hráči
Víte, jak funguje leasing? A jaký je rozdíl mezi jeho finanční a operativní formou? Vše vám vysvětlíme ve speciální sekci. |
"Ač to může znít překvapivě, konkurenci na trhu vítáme, neboť nově vstupující zahraniční hráči pomohou rychlejšímu rozvoji českého trhu operativního leasingu," říká k tomu Philip Aarsman, Managing Director české pobočky Business Lease a vysvětluje: "velkou část našeho času a úsilí totiž strávíme tím, že českým firmám vysvětlujeme výhody operativního pronájmu aut." Výhody operativního leasingu se totiž zatím do povědomí manažerů českých firem příliš nedostaly. Přesto se však v tomto směru za několik posledních let určitě hodně změnilo. Probíhající změny jsou podle Radka Lišky, generálního manažera ŠkoLEASu, jedním z důvodů pro loňský vstup firmy na trh. Říká k tomu: "dříve spousta firem vnímala auto jako investici a chtěla ho vlastnit, dnes naopak začínají vidět výhodu v možnosti přenechání veškerých starostí s vozovým parkem specializované firmě." Právě taková změna, kdy si firmy více uvědomují nutnost soustředit se na svou hlavní podnikatelskou činnost a ostatní starosti (například autopark, ale třeba i výpočetní techniku či jiné) svěří specializované firmě, je důležitá pro rozvoj operativního leasingu. Tento posun bude ještě více stimulován po vstupu České republiky do EU, kde je využívání operativního leasingu mnohem častější především proto, že jednak umožňuje dosáhnout úspor, dále pak dovoluje firmě maximálně se soustředit na svůj hlavní předmět podnikání a to ostatní přenechat specialistům.
Máme co dohánět
Ač z pohledu podílu (4,25 %) na celkových leasingových objemech v ČR nevypadá operativní leasing až tak atraktivně, je třeba podotknout, že před dvěma lety byl tento podíl pouhých 3,5 procenta, což znamená každoroční růst trhu o deset procent. O tom, jaký prostor má operativní leasing v zahraničí, svědčí slova Jaromíra Hájka, ředitele české pobočky LeasePlanu: "V Anglii či Nizozemí je polovina všech firemních vozidel pořizována prostřednictvím operativního leasingu, u nás jde zatím o pouhá procenta." Celý trh operativního leasingu automobilů v ČR v současnosti čítá asi 19 tisíc vozidel, přitom polovinu z toho spravuje LeasePlan, zbytek představují ostatní hráči. Podobně jako Philip Aarsman se Jaromír Hájek konkurence na trhu nebojí, za velkou výhodu své firmy považuje sedmiletou zkušenost a také již vybudovanou silnou pozici na trhu.
Využívá vaše firma (vás zaměstnavatel) operativní leasing? Proč? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.
Psáno pro časopis The Prague Tribune
Více informací o leasingu můžete najít v příslušných sekcích - Leasing pro občany, pro podniky a v nově spuštěné sekci operativní leasing.
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem