A roste a roste a roste...

Petr Vykoukal | 16. 6. 2003
A roste a roste a roste...
Ačkoliv je českému leasingovému trhu již dlouho předpovídáno nasycení, stále se k němu ne a ne přiblížit. A letošní první čtvrtletí naznačuje, že loňský malý růst se zatím nestal pravidlem.

Malý loňský růst s sebou ovšem přinesl nečekaný výsledek – český leasingový trh je devátý největší v Evropě. Byť toto umístění, které znamená, že náš trh je větší než Portugalský, Řecký či Dánský vypadá docela hezky, je nutno přiznat, že za ním částečně skrývá i silná koruna. Hlavní příčina tohoto výsledku je ale někde jinde. "Většinu porevolučních let si malí a střední podnikatelé stěžují, že jim banky nechtějí poskytovat úvěry, nezbývá jim tedy než hledat jiné cesty financování," říká Vratislav Válek, předseda představenstva Asociace leasingových společností ČR, s tím, "že často je to právě leasing, který nahrazuje roli bank v segmentu malých a středních firem. Díky skutečnosti, že leasingová společnost předmět leasingu vlastní, je pro ni taková transakce bezpečnější než pro banku." O nízkém riziku leasingu svědčí i skutečnost, že z celkově profinancovaných 400 miliard korun za celou dobu existence leasingu v ČR se podle Vratislava Válka ukázaly jako pochybné řádově promile z toho objemu.

Obrovské nárůsty objemů obchodů o deset i více procent ročně, na které jsme byli zvyklí koncem devadesátých let, se už v posledních letech nekonají. Loňský růst leasingu movitých věcí byl ve výši přibližně jednoho procenta a jak k tomu poznamenává Vratislav Válek, po odečtení inflace je možné říci, že trh stagnuje. Náznakem změny trendu může být i skutečnost, že klesají počty leasingových smluv při mírně rostoucí financované částce. Loňské zpomalení, které postihlo především největší společnosti na trhu, ale mělo i své specifické příčiny, které se letos nemusí zcela opakovat. Podle Vladimíra Hábra, zástupce výkonného ředitele pro obchod v společnosti ČSOB Leasing (profil, názory), největšího hráče na trhu, v něm totiž svou roli sehrály povodně, a pak také stagnace automobilového trhu (který je pro leasing velmi významný).
Letošní rok má nastartováno na poněkud lepší výsledek. Podle Vratislava Válka došlo k mírnému meziročnímu růstu obchodů za první čtvrtletí. Některé firmy ale vykazují významně lepší meziroční výsledky, Vladimír Hábr k tomu uvádí, že za první letošní čtvrtletí objemy obchodů uskutečněné ČSOB Leasingem dosáhly výše 3,39 miliardy korun, což je o 15 procent více než loni. Pokud by se takto dařilo i ostatním a po celý rok, opět by se mohla vrátit léta rychlého růstu.

Půlku tvoří auta

Pohled do struktury leasovaných předmětů ukazuje na specifický český trend – polovinu všech obchodů tvoří osobní auta. Ve vyspělém světě jde většinou o číslo do čtyřiceti procent. Další velký kus - 28 procent - tvoří nákladní a užitkové automobily (přitom je otázkou u kolika z nich jde o běžné osobní automobily upravené tak, aby patřily do kategorie užitkových a umožnily kupujícímu nechat si vrátit daň z přidané hodnoty), poslední významnou komoditou jsou stroje a zařízení (17 procent). Ostatní předměty, jako je výpočetní technika či lodě, vlaky a letadla, se krčí někde v dáli s podílem v řádu jednotek procent.

Svůj podíl na vysokém objemu financování aut má i skutečnost, že se leasing prosadil jako způsob jejich nákupu i pro soukromou potřebu. Zatímco ve světě je nákup nových (či ojetých) vozidel občany většinou financován prostřednictvím bankovních půjček, u nás se pro tento typ transakcí prosadil právě leasing. Důvodem je (stejně jako u financování strojů či aut pro malé firmy) menší riziko pro leasingovou společnost než pro banku. Loni si čeští občané tímto způsobem koupili 30 tisíc nových a 34 tisíc ojetých vozidel. Právě financování ojetin začíná získávat na významu (loni 12 procent veškerého leasingu movitých věcí), narozdíl od stagnujícího prodeje nových aut vykázal tento segment významný růst - objem vzrostl meziročně o přibližně 35 procent na 11,8 miliardy korun. Podrobnější analýza ale ukazuje, že i zde dochází ke stagnaci, počet smluv uzavřených loni je totiž téměř stejný jako v roce 2001, a tak jediné, co přispělo k růstu je vyšší hodnota financovaných ojetin.

Mezery na trhu ještě jsou

Celý leasingový trh se již do jisté míry stabilizoval, a tak by se mohlo zdát, že již téměř nemá kam růst. Ovšem některé jeho segmenty jsou teprve na své cestě na vrchol. Stále ještě nedostatečný, třetinový, podíl v porovnání s okolními zeměmi mají na leasingových transakcích nemovitosti, které loni vykázaly růst o asi čtyřicet procent. Podobně zaostává za vyspělým světem i operativní leasing. Ten loni představoval 4,25 procenta všech obchodů, zatímco v Evropě jde o desítky procent a v USA dokonce o většinu všech obchodů. U tohoto typu financování předmět leasingu nepřechází na nájemce, což s sebou přináší řadu výhod - nezvyšuje objem aktiv a také dluhů v bilanci (podle mezinárodních účetních standardů patří finanční leasing do rozvahy). Zároveň je díky vyšší flexibilitě a řadě doprovodných služeb umožňujících zvýšení efektivity více na místě mluvit o outsourcingu než o financování. U nás jsou zatím vedoucí komoditou v této oblasti automobily, které dnes představují naprostou většinu trhu, rostoucí zájem firem o tuto službu však operativní leasing přináší i do jiných oblastí. ČSOB Leasing (profil, názory) loni zaznamenal v oblasti operativního leasingu meziroční nárůst objemu obchodů o 111 %. "Největší objemy jsme realizovali v oblasti výpočetní techniky, u kompletních služeb leasingu převažovala dopravní technika," uvádí Vladimír Hábr a dodává: "se vstupem do EU lze očekávat, že poroste zájem i o operativní leasing strojů a zařízení."

Posledními oblastmi, před kterými se otvírá ještě dostatečný prostor k růstu, je splátkový prodej a spotřebitelské úvěry. Splátkový prodej vyvinuly leasingové společnosti především proto, aby mohly nabídnout financování subjektům využívajícím státních dotací či příspěvků (obce a podobně). U řady infrastrukturních projektů (například čističky odpadních vod či jiné) mohou obce požádat stát o dotaci, podmínkou však je, aby jejich příjemce byl vlastníkem pořizovaného předmětu. Tím se ale u leasingu stane až na jeho konci, a tudíž nemůže být dotace poskytnuta. Ideálním řešením situace je splátkový prodej. Jeho objemy loni vzrostly o necelou čtvrtinu na 2,313 miliardy korun. Vedoucí pozice na tomto trhu má ČSOB Leasing (necelých 29 procent), těsně následovaný CAC (více než 27 procent) Leasingem.

Ještě více života na dluh

Spotřebitelské úvěry (poskytované nebankovními subjekty) loni opět posílily svou pozici a potvrdily rostoucí přízeň Čechů k životu na dluh. Celkově půjčených 15,05 miliardy korun tak loni znamenalo šestiprocentní meziroční růst. Počet transakcí se přiblížil na dosah jednoho milionu smluv, to však přesto pořád ještě není dost. Jiří Pathy, generální ředitel GE Capital Multiservis, největší firmy v oboru, k tomu říká: "neočekávám, že se v nejbližší době setkáme s poklesem poptávky po spotřebitelských úvěrech, protože stále ještě nebyly na trh uvedeny všechny druhy produktů obvyklé ve vyspělých ekonomikách a tento typ financování ještě nepronikl do všech komodit." Trh nebankovních spotřebitelských půjček je z devadesáti procent ovládán třemi společnostmi – GE Capital Multiservis, Cetelem a Homecredit a mezi nimi probíhá největší boj o zákazníky. Konkurence zde přitom podstatnou měrou probíhá u obchodníků – prodejců zboží, většinou elektroniky, které je prostřednictvím spotřebitelských úvěrů financováno. Podle Jiřího Pathyho má rozhodující vliv na to, který produkt si zákazník vybere "obchodník, propagační materiály v obchodě a zákazníkova předchozí zkušenost s některou společností splátkového prodeje." Společnosti tak nesoupeří o přízeň klientů jen u nich samotných, ale i prostřednictvím obchodníků.

Někdo musí z kola ven

V současnosti má Asociace leasingových společností 92 členů, kteří uskuteční 99,5 % všech transakcí. Ještě před dvěma lety však firem na trhu (i v Asociaci) působilo o polovinu více. Jejich odchod má na svědomí několik faktorů – nedostatek financování a pak také rychle rostoucí koncentrace veškerého byznysu v rukou prvních deseti až dvaceti nejsilnějších, které činí možnost jakkoliv konkurovat ještě obtížnější. Řada ze současných více než devadesáti členů Asociace podle Vratislava Válka leasingové obchody již neuskutečňuje, a tak je možné, že firem na trhu již dnes působí mnohem méně. V sousedním Rakousku (které má přibližně stejnou rozlohu i počet obyvatel jako ČR) v současnosti působí asi třicet leasingových firem. Vratislav Válek odhaduje, že do deseti let se český trh dostane do podobných poměrů a bude u nás působit třicet až čtyřicet leasingových společností.

Věděli jste, že český leasingový trh je devátý největší v Evropě? Jak se podle vás bude dále vyvíjet? Kde vidíte největší rezervy? Máte nějaké osobní zkušenosti s leasingem? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Více o tématu najdete v naší specializované sekci Leasing.

Psáno pro červnové vydání The Prague Tribune

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Klidné spaní za 4 tisíce ročně

26. 5. 2003 | Simona Ely Plischke | 17 komentářů

Klidné spaní za 4 tisíce ročně

Bojíte se, že přijdete o své nové auto? Havarijní pojištění je jistě vhodné, ale pořizovací cenu vozu nikdy plně nepokryje. Na trhu však funguje jeho užitečná a levná nadstavba.

Leasing stagnuje

21. 2. 2003 | Petr Vykoukal

Leasing stagnuje

Po řadě let, která s sebou nesla tučné přírůstky obchodů, přechází leasingový trh do mírné stagnace. Jediný segment trhu, který si zachoval dynamiku předchozích let, jsou nemovitosti. celý článek

Partners Financial Services