Zatímco v západní Evropě je leasingový trh rozdělen na třetiny mezi bankovní, captives (dcery výrobců předmětů leasingu, například automobilek, výrobců počítačů apod.) a malé leasingové společnosti, u nás je toto rozdělení podstatně odlišné. Devadesát procent trhu si mezi sebe dělí přibližně na polovinu captives a bankovní firmy a na malé společnosti zůstává pouhých deset procent trhu. O koncentraci českého trhu svědčí nejvíce skutečnost, že první tři subjekty - ČSOB Leasing (profil, názory), CAC (profil, názory)a ŠkoFIN (profil, názory) - si mezi sebe dělí 45 procent leasingového trhu, deset největších ovládá tři čtvrtiny trhu a mezi těmito firmami jsou pouze bankovní (či dcery jiných finančních institucí – pojišťoven) a captives.
Kde na to vzít?
Příčina tohoto rozdělení není ani tak v nezájmu klientů o služby malých firem, jako spíše v tom, že tyto firmy velmi obtížně získávají financování. Zatímco v zahraničí existují tři cesty, jak získat peníze na poskytování leasingu – půjčky od bank, forfaitingové operace či emise dluhopisů na kapitálovém trhu, ani jedna z těchto možností není v současnosti pro malé české firmy příliš reálná. Jediná z nich, která byla v minulosti hojně využívána – forfaiting – skončila s krachem bývalé IPB, která byla jediným poskytovatelem této služby založené na odkupu leasingových pohledávek. O dosahu pádu IPB na leasingový trh svědčí skutečnost, že jen bezprostředně po krachu banky skončilo s leasingem 15 členských společností Asociace, žádná další banka na trhu totiž neměla na poskytování této služby zájem. Důvodem byla a je pravděpodobně obava, že by takto podporovaly konkurenci svých vlastních dceřiných společností. Ač tato obava mohla panovat i v IPB, určitě se neukázala jako pravdivá, banka provozovala leasingovou společnost, která byla desátou největší na trhu (v roce 1999, pád banky o rok později znamenal i prudký pokles obchodů IPB Leasingu).
Dnešní banky asi v takovou možnost nevěří a malé leasingové společnosti příliš financovat nechtějí. Milan Straka, předseda představenstva nezávislé leasingové společnosti Tekona, sice uvádí, že získává financování z bankovních úvěrů, naráží však při tom na problematickou obchodní politiku bank, které odmítají úvěrovat malé i střední leasingové společnosti. Ne z důvodů jejich rizikovosti, ale proto, že je chtějí vytlačit ze zajímavého a stabilizovaného trhu a získat tak na něm větší prostor pro své dcery.
Individuální nebo "individuální"
Malé společnosti přitom podle názoru Milana Straky klientům přinášejí skutečně a ne jen proklamativně individuální přístup, založený na vyhodnocení schopnosti konkrétních podnikatelů zdárně uskutečnit jejich záměry a ne na statistice oboru. Vratislav Válek, předseda Asociace leasingových společností ČR, uvádí ještě další důvody proč je pro malé společnosti na trhu místo: jsou více regionální, a tak dobře znají lokální poměry, kde navíc existují osobní vazby na místní podniky. Také jsou schopny poskytovat specializované služby, které velké firmy neumí nebo o ně nemají zájem. Lepší možnosti jejich financování by tak přinesly další přírůstek leasingových obchodů a zároveň možnost financování pro malé lokální podnikatele, o které v současnosti banky nestojí.
Jak vidíte budoucnost malých leasingových firem vy? Mají na českém trhu místo? Zajímá vás při využití leasingu velikost firmy, která jej poskytuje? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.
Více informací o leasingu můžete najít v příslušných sekcích - Leasing pro občany, pro podniky a operativní leasing.
Psáno pro časopis The Prague Tribune.