eBanka: Po letech červených čísel černá nula

eBanka: Po letech červených čísel černá nula
Po třech letech stamilionových ztrát dosáhla eBanka obratu v hospodaření. Loňský rok podle předběžných výsledků ukončila se ziskem 7,2 milionu korun po zdanění.

"Nikdo nezpochybňuje, že má dobré produkty, ale do malé a ztrátové banky bych peníze nedal," říkali nejčastěji oponenti eBanky (profil, názory). Předběžné výsledky ústavu za rok 2001 jim vzaly vítr z plachet: eBanka již není ztrátová. Zisk 7,2 milionu korun ale není na firmu s více než miliardovým základní jměním nic moc.

V roce 2002 by ale výsledky měly být lepší. "Pro letošek předpokládáme o řád vyšší zisk," řekl šéf banky Roman Mentlík. Ani s růstem zisku z jednotek na desítky milionů korun ale nemůže být majitel banky – Česká pojišťovna (profil, názory)– spokojen, vzhledem k tomu, že jen akvizice banky od skupiny Expandia stála více než miliardu korun a dalších 1,3 miliardy korun do ní Česká pojišťovna následně během posledních dvou a půl roku investovala. Při standardní patnáctiprocentní roční výnosnosti kapitálu (ROE) bude banka přispívat k zhodnocení kapitálu až poté, co její roční zisk dosáhne 340 milionů korun. Je otázka, zda takový ziskový potenciál banka někdy bude mít.

Synergie v rámci skupiny

Hodnotu eBanky pro Českou pojišťovnu ale není jen zisk. Pojišťovna díky vlastnictví banky byla jako první v ČR schopná nabídnout řadu banko-pojišťovacích produktů. Česká pojišťovna zatím ve své produktové řadě ČP Finance klientům nabídla ČP kreditní kartu, ČP spoření a ČP úvěrovou kartu. ČP Finance se staly její výraznou konkurenční zbraní. O banko-pojištění sice mluví i všechny ostatní banky a pojišťovny na tuzemském trhu, nikdo ale zatím nepokročil tak daleko jako ČP.

Synergie jsou ale výhodné i pro samotnou banku. Ta by bez nich stále byla trpaslíkem s cca. 65 tisíci klientskými účty. Jak je možné, že aktuálně vykazuje 230 tisíc klientů? Přibližně polovina z 230 tisíc klientů banky nosí v peněžence Yes kartu (profil, názory) úvěrové společnosti Home Credit (profil, názory), kterou, jelikož Home Credit je vlastněn holdingem PPF, vydává eBanka. Yes kartu mohl lehce dostat každý plátce povinného ručení u České pojišťovny. Další část klientů – neklientů tvoří již zmiňovaná ČP Finance. Díky v tuzemsku ojedinělé struktuře zákaznického kmene přišel Mentlík s novou definicí klienta banky: "Je jím každý, kdo přináší bance pravidelně výnosy," řekl. Každopádně by nebylo od věci, kdyby se banky na platformě Bankovní asociace dohodly, jak klienty počítat. To, co je pro eBanku jeden klient, mohou totiž být u konkurence účty čtyři nebo i více, neboť eBanka pod jediným číslem vede korunový i devizový běžný účet, korunové i devizové termínované vklady a podúčty pro rodinné příslušníky.

Kreditka je za dveřmi

Kapitálová přiměřenost eBanky stále dosahuje vysokých 35 procent. V překladu to znamená, že banka má hodně hotovosti a je stabilní, opačnou stranou mince ale je, že dostatečně nezhodnocuje disponibilní hotovost. Logickou úvahou je nabízet více úvěrových produktů. Právě na to se banka, kromě rozšíření klientské báze na 350 tisíc osob, v letošním roce chystá. Podnikatelům by chtěla nabízet různé formy akreditivů a produktů trade finance, obyčejní nepodnikající smrtelníci se během několika týdnů dočkají klasické kreditní karty a v budoucnu možná i hypotéčních úvěrů. eBanka doposud v duchu strategie "finančního supermarketu" – zprostředkovatele transakcí a nikoliv výrobce produktů - nabízí hypotéky konkurenční GE Capital Bank (profil, názory). Díky vystoupení ze stabilizačního programu ČNB v závěru minulého roku, který přijala v roce 1997 předchůdkyně eBanky – Zemská banka Olomouc, má nyní eBanka v podnikání daleko volnější ruce a ČNB jí hypoteční licenci nebude odepírat. "Hypotéka je ideální produkt vytvářející dlouholetý vztah s klientem, potvrdil úvahy o vlastních hypotékách předseda dozorčí rady eBanky Petr Dvořák.

Co hospodářským výsledkům eBanky říkáte? Myslíte, že někdy vydělá to, co do ní bylo nainvestováno? Máte se službami této banky nějaké zkušenosti? Napište nám o nich!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2002 11:14, PK

Ne všichni kapříci musejí o vánocích skončit na pekáči a ne všichni čeští podnikatelé jsou tuneláři. Konkrétní majitel České pojišťovny je znám. Ve srovnání se zahraničními pojišťovacími giganty (ING, Allianz, AIG) je její organizační struktura velmi jednoduchá a ve srovnání třeba s Fortisem úplně triviální. Majiteli třeba takové ING Group je velké množství drobných akcionářů z USA a západní Evropy. Po zkušenostech s "anarchokapitalismem" 90. let je zvýšená opatrnost u českých finančních ústavů pochopitelná, ale na druhé straně - kdyby majitel ČP ji skutečně chtěl vytunelovat, tak už to mohl dávno udělat a svést odpovědnost na předchozí management. Vláda by pojišťovnu zasanovala a vše by bylo "v pohodě". Nic takového se však nestalo (ačkoli možnosti tu byly - a bezrizikové!). Pokud jde o eBanku, její nedávné ztráty padají ještě na vrub špatných úvěrů z dob, kdy eBanka byla ještě Zemskou bankou v Olomouci, což už je hodně dávno, ještě předtím, než ji koupila Expandia. V současné době je to po úvěrové stránce jedna z nejkonzervativnějších bank. Je jedinou bankou, která úspěšně absolvovala konsolidační program ČNB. Můžete mi samozřejmě nevěřit, zvláště, když po pravdě uvedu, že pracuji pro PPF, a.s. Ale díky tomu vidím věci z druhé strany.

Zobrazit celé vlákno

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 2. 2002 17:12, Venca z Polabí

Založení E-banky je typická ukázka špatných podnikatelských ("buzinec") plánů. Každému bylo jasné, že náklady převýší výnosy. Ne vše, co funguje v zahraničí, funguje také u nás.

Zřejmě v podnikatelském záměru bylo - připravit banku za jakoukoliv cenu a pak ji střelit bohatému investorovi.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Přímé bankovnictví ztrácí lesk

19. 12. 2001 | Petr Vykoukal

Přímé bankovnictví ztrácí lesk

Přímé bankovnictví, které ještě před dvěma lety představovalo pro banku konkurenční výhodu, se dnes stává nutností. Každý peněžní ústav, který si chce udržet a dále rozvíjet svůj tržní... celý článek

Je ochrana karet eBanky skutečně lepší?

15. 11. 2001 | Lucie Šťastná

Je ochrana karet eBanky skutečně lepší?

V reakci na podvody s padělanými kartami vymysleli v eBance dva způsoby, jak se proti zneužití své karty bránit. Bohužel jsou však spojeny s nemalými dodatečnými náklady či s výrazným... celý článek

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

24. 9. 2001 | Michal Hazi

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

Dotovat studentská konta je součástí obchodní politiky většiny tuzemských bank. Do mainstreamu se s počátkem akademického roku zařadila i eBanka. Snaží se novým levným produktem oživit... celý článek

Expandia banka mění název

3. 1. 2001 | Tomáš Skřivánek

Expandia banka mění název

Nové jméno představí v druhém lednovém týdnu Expandia banka. Její majitel - Česká pojišťovna - tím chce završit odpoutání banky od jejích zakladatelů - skupiny Expandia.

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services