Radovan Vávra->: Dobrý den, rád bych Vás přivítal na dnešní, poněkud netradiční tiskové konferenci. Chceme Vám, s kolegou z představenstva Jiřím Humlem, představit sofistikovaný produkt, a proto jsme zvolili i tuto sofistikovanou metodu komunikace. To, že se dnes bavíme přes počítač, neznamená, že jsme přestali dávat přednost osobnímu styku, stejně tak jako zavedení internetového bankovnictví neznamená zánik toho "kamenného". Znamená to přesně to, že Komerční banka velmi dobře rozumí vyspělým technologiím i potřebám klientů. Určitě budeme rozumět i otázkám po síti a budeme se snažit na všechny odpovědět k vaší spokojenosti. Pojďme tedy k té první.Jsme tu všichni a čekáme na Vaše otázky-
Petr Zámečník->: Čím chcete odlišit Váš produkt od konkurence, která je na trhu již zavedená?
Radovan Vávra->: Náš produkt nemá nahradit stávající formy bankovnictví, ale vhodně je doplnit. Nechceme klienty z poboček vyhnat, chceme jim umožnit, aby svůj čas na pobočkách využili lépe, např. ke konzultacím.
David Vondruska->: Proč zrovna "mojebanka"?
Jiří Huml->: Mojebanka má přiblížit banku klientovi, k němu domů, nebo k jeho pracovnímu stolu.
David Vondruska->: Kdy bude on-line bankovnictví nabízeno také fyzickým osobám?
Jiří Huml->David Vondruska: Internetbanking je primárně nabízen podnikům a podnikatelům, ale již dnes je pasivně nabízen i fyzickým osobám nepodnikatelům.
Tomáš Skřivánek->: Zajímalo by mě, proč jste se rozhodli pustit do internetbankingu ještě před privatizací. Loni v červnu mluvili lidé z vašeho představenstva jinak. Myslím, že to byl pan Spurný, kdo mi říkal, že je to drahá věc, kterou jistě bude mít budoucí vlastník již vyvinutou. Proč implementace ještě před privatizací?
Radovan Vávra->Tomáš Skřivánek: Za prvé, proces privatizace se našich klientů nesmí dotknout, tedy nesmějí pocítit žádné znevýhodnění z toho, že jsou stále u "státní" banky. Za druhé, o všech zájemcích o privatizaci již dnes víme, že internetbanking tak, jak ho nabízí mojebanka, se slučuje s jejich strategií pro KB.
Jiří Peterka->: Chtel bych se zeptat na techniku tohoto rozhovoru - jak zabranite vzajemnemu prolinani otazek a odpovedi v ramci chat-u?
Radovan Vávra->Jiří Peterka: Prostřednictvím výběru adresáta se otázky a odpovědi neprolínají.
Tomáš Skřivánek->:Jak dlouho probíhal vývoj, jaké byly náklady na zavedení "mojí banky"?
Jiří Huml->Tomáš Skřivánek: Vývoj probíhal od září loňského roku do prosince, kdy byl zahájen pilotní provoz. Náklady přesáhly 100 milionů korun, což ovšem zahrnuje i náklady na infrastrukturu integrace distribučních kanálů.
David Vondruska->: Není poplatek 245 Kč/měsíc přemrštěný? Expandia nabízí účty již od 55 Kč/měsíc.
Jiří Huml->David Vondruska: Cenu pro podniky jsme stanovili na základě rozsáhlých tržních průzkumů a jsme přesvědčeni o tom, že cena Mojebanka odpovídá kvalitě poskytovaných služeb. Cena pro retail je přitom 79,- Kč měsíčně.
Petr Zámečník->: Jakým způsobem je zajištěna bezpečnost?
Jiří Huml->Petr Zámečník: Bezpečnost: komunikace v protokolu SSL 128bit, autentifikace a elektronický podpis ve standardu PKI (2048/1024bit RSA klíče).
Tomáš Skřivánek->:Kolik očekáváte do konce roku klientů? Můžete je rozklíčovat na fyzické osoby a na podnikatele?
Jiří Huml->Tomáš Skřivánek: Do konce tohoto roku očekáváme 50.000 firemních klientů a 20.000 soukromých osob.
Mirek Zeman->: Z tiskove zpravy jsem zcela neporozumel technickemu principu fungovani - znamena to, ze pro pouzivani "mojibanky" musim mit na PC nainstalovan samostatny program?
Jiří Huml->Mirek Zeman: Ne, stačí internetový prohlížeč MS IE 5.0 nebo vyšší.
Hana Vorlíčková->: Pokud mám správné informace, KOBA spustila Internetbanking pro firmy. Kdy chcete nabídnout tuto službu v oblasti retailového bankovnictví?
Radovan Vávra->Hana Vorlíčková: Fyzickým osobám je internet banking mojebanka přístupný již ode dne 1., tedy ode dneška. Dosavadní verze je určena i pro fyzické osoby s tím, že v průběhu roku plánujeme rozšíření služby přímo pro fyzické osoby. Aplikace bude doplněna o další specifické služby pro fyzické osoby a uvažujeme o bližší integraci s telefonním bankovnictvím.
Martina Churá->:Probíhá aktualizace dat vždy "online", nebo se systém aktualizuje jen v pracovní době banky?
Jiří Huml->Martina Churá: Aktualizace probíhá on-line, nezávisle na pracovní době poboček KB.
Hana Vorlíčková->: Co chcete udělat pro to, aby lidé Internetbanking skutečně používali a nedávali raději přednost jiné formě komunikace?
Radovan Vávra->Hana Vorlíčková: Mojebanka má distribuční kanály a produktové platformy KB vhodně doplnit, nikoliv zcela nahradit. V tom je hlavní výhoda klasické banky oproti její virtuální konkurenci.
Tomáš Skřivánek->: Proč myslíte, že významné světové banky, například ABN AMRO od projektu internet bankingu nedávno odstoupily?
Radovan Vávra->Tomáš Skřivánek: Dost dobře nemůžeme komentovat pohyby našich konkurentů. Určité vystřízlivění ohledně internetu je patrné v mnoha oblastech. KB se ovšem nepohybuje ode zdi ke zdi a produkt, který dnes představujeme pouze vhodným způsobem doplňuje nabídku KB na poli alternativních distribučních kanálů.
Mirek Zeman->:A jakym zpusobem potom probiha prihlasovani do systemu? eBanka generuje kody pomoci elektronickeho klice - jak to ma vyreseno KB?
Jiří Huml->: Pro M.Zemana: Přihlášení do systému probíhá s pomocí elektronického podpisu a zadání hesla.
Tomáš Skřivánek->: Nepouštíte se do internetu "po sezóně"?
Radovan Vávra->Tomáš Skřivánek: Pokud bychom chtěli zavřít pobočky, zrušit naše špičkové telefonické bankovnictví, zakázat klientům používání našeho PC bankingu a všechny zkonvertovali na internet, přicházeli bychom opravdu po sezóně.
Mirek Zeman->: Internetovy prohlizec MS IE 5.0... to znamena, ze Netscape neni vubec podporovan?
Jiří Huml->Mirek Zeman: V současné době je podporován pouze prohlížeč IE 5.0 a vyšší.
Martina Churá->: Bude možné pomocí tohoto systému přistupovat k bance z jakéhokoliv počítače, nebo je nutná instalace speciálního SW na konkrétní PC?
Jiří Huml->Martina Churá: Přístup na mojebanka je možný z kteréhokoliv počítače připojeného na internet s prohlížečem IE5.0 a vyšším, který umožní komunikaci v protokolu SSL 128bit (pozor, nepropustí všechny corporate firewalls!).
Jiří Smutný->: Jaké je hardwarové zajištění provozu "mojíbanky"? Jste připraveni na vysoké zatížení?
Jiří Huml->Jiří Smutný: HW na kterém je provozována Mojebanka je navržen tak, aby byl snadno rozšiřitelný. Dnešní konfigurace je designována na 100 + tisíc klientů
David Vondruska->: U konkurence je nutné pro využívání on-line bankingu nejprve strávit hodinu při uzavírání smlouvy na pobočce. Chystáte možnost uzavírat smlouvy online?
David Svojitka->David Vondruska: Nutnost podepsat smlouvu v písemné podobě je v současné době a českém právním prostředí nezbytná.
Jan Mrkos->: Uvažujete do budoucna o podpoře mikroplateb, resp. partnerství s některým mikroplatebním systémem?
Jiří Huml->Jan Mrkos: Současná verze mikroplatby nepodporuje, ale s vývojem připravovaného finančního portálu KB bude tato otázka znovu zvážena.
Petr Zámečník->: Máte přehled, kolik klientů s Vámi uzavřelo smlouvu o internetbankingu první den? Resp. jaký je zájem o Mojebanka.cz u Vašich současných klientů?
David Svojitka->Petr Zámečník: V současné době máme již přes 3.000 klientů v pilotním provozu. Dalších 8.000 klientů vyjádřilo svůj předběžný zájem o produkt.
Marek Antoš->: A jakym zpusobem se stanu majitelem elektronickeho podpisu a hesla - obdrzim je po uzavreni smlouvy?
Jiří Huml->Marek Antoš: přihlaste se na www.mojebanka.cz, požádejte o registraci, vyplňte žádost o certifikát. Ihned poté (nejpozději ale do 7 dnů) se dostavte k podpisu smlouvy na vybranou pobočku, kde provedou aktivaci certifikátu, poté si aktivovaný certifikát stahnete z www, alternativně vám jej vydá i pobočka KB na disketě (za poplatek).
Stanislav Houdek->: Budou nějakým způsobem omezeny transakce (např. finanční částkou)?
David Svojitka->Stanislav Houdek: Transakce jsou omezeny na základě nastavení limitu klienta.
Tomáš Skřivánek->: Znamená to, že si klient může nastavit libovolný limit na jednu transakci? Nebudou omezeny např. nestandardně vysoké částky?
David Svojitka->Tomáš Skřivánek: Vlastník účtu si volitelně může nastavit: libovolný denní limit na subjekt nebo na osobu.
Petr Zámečník->David Svojitka: V současnosti projevují zájem spíše privátní klienti nebo firemní klientela?
David Svojitka->Petr Zámečník: Převážně o mojebanka projevuje zájem firemní klientela.
Radek Narovec->: Můžete mi říci více o firmě Yuppi, se kterou chcete spolupracovat? Na internetu jste nabízeli od ní ISDN linku, jak to bude fungovat z pohledu uživatele?
David Svojitka->Radek Narovec: Yuppi je největší internetový provider ve Finsku. Klient obdrží modem zdarma a zvýhodněné připojení na internet.
Radek Narovec->David Svojitka: Děkuji, ale buďte prosím konkrétní, kolik budu platit za surfování? Budu to platit Telecomu nebo firmě Yuppi?
David Svojitka->Radek Narovec: Konkrétně klient zaplatí za připojení na ISDN u Telecomu a za nepřetržité připojení na Internet 499,- Kč firmě Yuppi. První dva měsíce jsou přitom zdarma.
Jiří Peterka->: Hodláte využívat svou již vybudovanou certifikační autoritu i pro jiné účely (vydávat certifikáty k použití i mimo KB)?
Jiří Huml->Jiří Peterka: KB dnes disponuje největší certifikační autoritou v ČR a je vedle mojebanka využívána pro interní potřebu (email, autentikace, autorizace). Vývoj CA se snaží držet známých definic budoucí prováděcí vyhlášky, takže KB se bude moci v budoucnu stát i veřejnou CA, pokud jí to bude umožněno (banka). V současnosti KB diskutuje o obchodní spolupráci v této oblasti s dalšími významnými firmami (např. telekomunikace) v ČR.
Radek Narovec->: Kolik budou stát transakce přes web?
David Svojitka->Radek Narovec: Transakce bude stát 1,90 Kč.
Jiří Peterka->: ad: Transakce bude stát 1,90 Kč. - Můžete to prosím rozvést? Znamená to, že platí standardní poplatky např. za jednorázový příkaz, plus tento poplatek za transakci?
David Svojitka->Jiří Peterka: Pouze 1,90 Kč za příkazy podané v rámci KB. Za příkazy mimo KB se připočítávají ještě 2 Kč za clearing.
Radek Narovec->: Hodlá se KB vrhnout i na tvorbu e-shopů, popřípadně s nějakým spolupracovat?
David Svojitka->Radek Narovec: V současné době KB neuvažuje o vlastní tvorbě e -shopů, ale hodlá spolupracovat s vybranými obchodními partnery v závislosti na výhodnosti obchodního modelu.
Mirek Zeman->: Kolik korun stoji vydani dalsiho certifikatu - pokud budu chtit pristupovat k uctu z vice nez jednoho pocitace?
David Svojitka->Mirek Zeman: Vydání certifikátu se váže na osobu, tzn. že každá osoba, která chce používat Mojebanka zaplatí jednorázově 150,- Kč.
Mirek Zeman->: Jsou někde podrobnější informace o aktivitách společnosti Yupii v ČR?
David Svojitka->Mirek Zeman: Informace jsou na www stránkách: www.jippii.cz.
Jiří Smutný->: Jak bude pokračovat vývoj aplikace? Kdo se na vývoji podílel?
Jiří Huml->Jiří Smutný: další funkčnosti budou přidávány postupně (online updates), zcela nový release integrující i PC banking je připravován na pilotní provoz v létě 2001. Na vývoji se podílel tým interních i externích odborníků včetně zahraničních specialistů, celkem tým více než 60 lidí.
Petr Zámečník->: Co považujete za Vaši největší výhodu oproti konkurenci?
Radovan Vávra->Petr Zámečník: Největší výhodou je možnost volby na straně klienta. Klient KB si sám zvolí distribuční kanál, který vyhovuje jeho obchodním potřebám nejlépe. Není nucen komunikovat s bankou způsobem, který si sám nevybral.
Radovan Vávra->: Dámy a pánové, internetová tisková konference vám byla k dispozici 60 minut. Mojebanka je vám k dispozici 24 hodin denně, 365 dní v roce. Budu rád, když se i vy stanete našimi klienty, přeji vám hezký zbytek dne.