Mailujte spořitelně, odpoví

Mailujte spořitelně, odpoví
Téměř součástí bontonu jsou v bankovním světě kyselé úšklebky pokaždé, když se vedle sebe objeví slovní spojení Česká spořitelna a moderní banka. Uplynulé tři dny jsme zkoušeli, zda spořitelní bankéři dokáží komunikovat s klienty prostřednictvím e-mailů.
Dvaatřicet oblastních poboček spořitelny nabízí své služby také na oficiálních webových stránkách banky. Kromě poštovních adres, telefonních a faxových spojení jsou na webu také e-mailové kontakty. Jako by si spořitelna přímo říkala - pojďte a vyzkoušejte to!

Na všechny adresy jsme tedy během pondělního poledne poslali dotaz klienta zajímajícího se o možnost získání kontokorentního úvěru ke sporožirovému účtu. Zákazník se bance svěřil nejen se svým hrubým příjmem, ale i chutí přijít do pobočky vyřídit půjčku nejlépe následující den.

Na začátku testu byla snaha zjistit, jak vážně to dnes už ryze privátní spořitelna myslí s klientskou vstřícností 'banky pro život'. Výsledek je docela překvapivý.

Banka pro e-život?

Ještě ten den přišly odpovědi ze třinácti poboček. Pouze ze tří poboček přišly reakce až na poslední chvíli: včera - dvě z nich však byly ryze formální. Zcela bez odpovědi nechali klienta pouze v Praze 2 a v Pardubicích.

Při obdobných testech publikovaných loni v týdeníku Profit na e-mailový dotaz došla odpověď jen v šestatřiceti procentech oslovených pojišťoven či v devětašedesáti procentech finančních institucí. Spořitelní servery byly hluché jen v šesti procentech případů. Jakkoliv podobné testy nelze považovat za reprezentativní šetření, jistě dobrý výkon spořitelny svědčí spíše o systémovém přístupu, než o náhodě.

Funguje to i bez byrokratických pravidel

Přitom mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková připouští, že v bance neexistují závazná pravidla pro elektronickou komunikaci s klienty. "Naše ombudsmanské oddělení se řídí tím, že by klient měl do čtyřiadvaceti hodin dostat vyrozumění o přijetí dotazu a podle složitosti dostat vyjádření nejpozději do třiceti dnů," dodala Gajdušková.

Zajímavé je, že v sedmatřiceti procentech na klientský dotaz odpovídal přímo ředitel nebo obchodní náměstek pobočky.

Nechybí ani klientský přístup

Třebaže se fiktivní klient ptal v zásadě jen na dvě věci - na jak vysoký úvěr má při svém příjmu nárok, a zda je možné půjčku vyřídit na počkání -, mnozí spořitelní pracovníci projevili nemalou dávku obchodního ducha. Podrobnosti přináší detailní tabulka - namátkou ty nejzajímavější: ve dvou případech dostal klient nabídku k využití 'standardních' úvěrových produktů pro případ, že by mu na kontokorent nevznikl nárok, jedna z bankéřek dokonce nabídla zákazníkovi i číslo mobilního telefonu pro zodpovězení jakéhokoliv dotazu. Sedmnáct procent odpovědí dokonce obsahovalo i informaci o bankovních hodinách pobočky.

Všechno má své mouchy

Mnohé pobočky však poskytly klientovi jen obecnou reakci popisující jen základní parametry produktu. V jiných odpovědích chyběly kontaktní údaje, takže potenciální zákazník ani nedostal šanci odpovědět na e-mail jinak, než opět elektronicky.

Jak reagují pobočky České spořitelny na e-mailové dotazy
oblastní pobočka doba odezvy
(hodin)
uvedení kontaktu charakteristika odpovědi celkový dojem
Brno 20 ano kompletní informace včetně předběžného credit scoringu; příliš odborně formulovaná odpověď **
Břeclav 25 ano kompletní informace včetně zmínky o možnosti sjednat kontokorent i mimo domovskou pobočku ***
České Budějovice 4 ano kompletní informace včetně možnosti navštívit jakoukoliv pobočku, předběžné posouzení žádosti, úřední hodiny ***
Děčín 50 ne obecná, spíše formální odpověď -
Hradec Králové 20 ne základní obecné informace, klientsky vstřícný přístup **
Jihlava 22 ano základní informace *
Karlovy Vary 3 ano stručné, ale vyčerpávající informace **
Karviná 20 ano odkaz na osobní jednání -
Kladno 19 ne obecná informace *
Klatovy 27 ne kompletní informace včetně možnosti zřízení kontokorentu na jiné pobočce ***
Liberec 26 ano základní informace *
Mladá Boleslav 20 ano základní informace *
Most 3 ano odkaz na příslušné pracovníky *
Náchod 3 ano kompletní informace přišla hned dvakrát - od ředitele i od obchodního náměstka; velice klientsky vstřícné jednání ***
Nový Jičín 25 ano základní informace *
Olomouc 3 ne kompletní informace včetně aktivní nabídky klasického úvěru pro případ nesplnění podmínek pro zřízení kontokorentu ***
Opava 5 ano základní informace včetně nabídky vyhotovení credit scoringu po dodání potřebných údajů a nabídky sjednání schůzky ***
Ostrava 42 ano obecná, spíše formální odpověď -
Pardubice bez reakce !
Písek 23 ano základní informace s výzvou k návštěvě pobočky *
Plzeň 5 ano základní informace s výzvou k návštěvě pobočky *
Praha 1 4 ano základní informace *
Praha 2 bez reakce !
Praha 4 27 ano základní informace *
Praha 5 4 ano stručná, ale korektní informace s nabídkou střednědobých a dlouhodobých úvěrů pro případ, že kontokorent nevyjde ***
Praha 8 25 ano základní informace *
Prostějov 25 ano základní informace *
Příbram 4 ano kompletní informace včetně nabídky vlastního mobilního čísla s možností kontaktu kdykoliv ***
Svitavy 4 ne snaha, ale bez bližších informací s odkazem na osobní návštěvu *
Tábor 21 ne základní informace s výzvou k návštěvě pobočky *
Ústí nad Labem 51 ne oecná, spíš formální odpověď -
Zlín 20 ano základní informace s odkazem na emisní pobočku *
Poznámky: *** mimořádný, ** dobrý, * standardní, - špatný, ! naprosto špatný výkon
Pramen: Peníze.CZ

Celkové hodnocení jednotlivých poboček je výsledkem souhrnu všech kritérií. Třebaže by součástí každé obchodní korespondence měla být snaha co nejvíce zákazníkovi vyjít vstříc a nabídnout mu nějakou službu už při prvním kontaktu, lze s určitým zjednodušením považovat za uspokojivý výkon všech poboček, které dostaly alespoň jednu hvězdičku.

Máte vlastní zkušenosti s vyřizováním e-mailů v České spořitelně? Případně jiné české bance? A vlastně - proč jenom české? Napište nám o svých zkušenostech.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-35
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 34 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 3. 2001 11:05, TGP

Ta spořitelna dokáže občas opravdu příjemně překvapit!

Zobrazit celé vlákno

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 3. 2001 16:09

A taky je vidět, že tam je spousta nepochopitelně reagujících figurek.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.