www stránky finančních institucí
| |
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, investiční společnosti, stavební spořitelny...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Danuše Pecharová ze společnosti imProve, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností.
|
Přesně tak dopadla Československá obchodní banka (
profil,
názory) v prvním hodnocení webů finančních institucí. S hodnoceními internetových stránek se budete od nynějška setkávat na Peníze.CZ každý týden.
Technická kvalita stránek je nedostačující. Prezentace je po obsahové stránce relativně dobrá, bohužel tato skutečnost nepomáhá zvyšovat celkovou kvalitu stránek do té míry, aby se staly pro uživatele zajímavé a jednoduše použitelné.
Za výrazný nedostatek webu ČSOB, který zřejmě souvisí s teprve probíhající integrací skupiny, považuji, že další weby obsahující informace o produktech nabízených v obchodních sítích IPB (profil, názory) a Poštovní spořitelny, jsou provedeny v jiném designu a jinak strukturovány, než stránky mateřské společnosti. V rozdílném formátu je také prezentován firemní časopis Magazín ČSOB.
Třetina uteče hned
Na adrese http://www.csob.cz se zobrazí úvodní stránka, která obsahuje jen logo nové společnosti. Takové stránky osobně nemám vůbec ráda, neboť je uživatel nucen klikat dál, aby se vůbec něco dozvěděl. Čtvrtina až třetina uživatelů podobně koncipované stránky okamžitě opouští. Programátoři ČSOB to, zdá se, vyřešili šalamounsky – dali na titulní stránku automatické přesměrování na samotný obsah webu. Takže pokud nestihnete zavřít okno prohlížeče, dostanete se po malé chvíli konečně na web společnosti.
Navigace je archaická
Už při zběžném pohledu je patrná nekoncepčnost a archaičnost celého řešení. Nesmyslné řešení horního rámu, dvojitý odkaz na homepage zastoupený logem společnosti a tlačítkem začátek a nebo podivné čtyři záložky reprezentující kurzovní lístek, úrokové sazby, finanční zpravodaj a tiskové zprávy, navíc celé řešené jako jeden obrázek. Prezentace je rozdělená do několika částí (rámů). Pro uživatele je pak komplikované vytisknout či uložit si informace z celé stránky.
Pokud si kliknete na kteroukoli záložku, například kurzovní lístek, nezobrazí se vám kurzy, ale objeví se další tři texty ve formě obrázků s popisným textem. Po kliknutí se teprve zobrazí požadovaná informace, ovšem v docela ošklivé a nepřehledné tabulce. Očekávala bych zde spíše interaktivní kurzovní lístek s doplňujícími informacemi či jednoduchou možností výběru data či měn. Další technický nešvar objevíte, kliknete-li na záložku zpravodaj. Zjistíte, že se jedná o txt soubor načtený do stránky.
Jestliže se na webu neorientujete a myslíte, že díky nápovědě najdete to, co hledáte, máte docela smůlu, dozvíte se jen to, co beztak už vidíte - dva rámy a text uprostřed. Naopak sekce fulltextového hledání funguje dle mých zkušeností na výbornou - dá se využít ale jen v případě, že víte, co hledáte.
Nezáživně a odborně
Podíváme-li se na položky levého menu profil, finanční údaje a pobočky, zjistíme, že obsahují nezáživné, odborné nebo speciálně zaměřené a značně rozsáhlé obecné informace. Očekávala bych je spíše při fyzickém kontaktu a návštěvě banky a ne na internetu.
Technické hodnocení | |
Doba testování: | od 12.03.2001 20:31:36 do 12.03.2001 21:09:36 |
Počet testovaných odkazů: | 2677 |
Nefunkční odkazy (interní): | 27 |
Nefunkční odkazy (externí): | 2 |
Nefunkční záložky: | 2 |
Příliš objemné stránky (> 50 kB): | 93 |
Chybějící atributy: | 41 |
Stránky obsahující chyby: | 679 |
Průměrný počet chyb prohlížeče na stránku: | 22 |
Vysvětlení:
Celkem 29 odkazů nevede nikam. Příliš objemné stránky a chybějící atributy ve stránkách zase prodlužují načítání stránek.
Průměrný počet chyb prohlížeče na stránku. Číslo udává, nakolik jsou stránky kompatibilní pro různé prohlížeče. Počet stránek obsahujících chyby, většinou nenalezený soubor, je také velmi alarmující. Velké procento všech chyb je v použitém Java Scriptu.
|
V sekci služby a produkty, která by mě jako klientku nejvíce zajímala, sice naleznu nabídku banky. Pro člověka neznalého bankovnictví jsou stránky ale naprosto nepřehledné. Pokud si chci udělat představu o tom, co je pro mne nejvýhodnější, musím si projít vše. Rozhodnu-li se pro platební kartu, stejně musím projít celou sekci, prostudovat všechny položky, stanovit si rozhodovací kritéria a pak možná najdu odpovídající produkt. Spíše bych zde očekávala jednoduchý formulář s možností zadání dotazu typu: chci kartu, chci s ní platit do limitu čtyř tisíc korun a chci ji používat ve firmě. A je mi jedno, jak se daná služba jmenuje, nebo kam spadá v produktové řadě ČSOB.
Další, co mne nejdříve naladilo, byla kalkulačka hypotečního úvěru. Pokud ale neznám úrokovou míru úvěru a nevyplním ji, nedostanu žádný relevantní výsledek. Podobně mě nemile překvapilo zařazení ukázek televizní reklamy a informačních letáků do sekce průvodce světem spoření.
Jako zásadní nedostatek vidím to, že informace o tom, proč investovat do fondů ČSOB je také vnořena natolik do struktury webu, že kdo pečlivě nehledá, nenajde.
Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ | |
| PD | DG | PJ | MJ |
VS | MŠ | JVí |
JVy | průměr |
informační hodnota | 2,5 | 3 | 2 | 2 |
1 | 2 | 2 | 2 | 2,06 |
grafika | 4 | 1 | 3,5 | 2 | 3 |
1 | 4 | 3 | 2,69 |
celkový dojem | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | 3 | 3 | 2,38 |
Vysvětlivky: PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; DG - David Gladiš, Ami Communications; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Hospodářské noviny; VS - Václav Strýhal, Bank Austria Creditanstalt; MŠ - Markéta Škodová, Strategie; JVí - Jiří Vítek, MindShare; JVy - Jitka Vysekalová, Marktest |
| Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce. | |
Surfovali jste někdy stránkami Československé obchodní banky? Nezabloudili jste tam? Svěřte se nám se svými zážitky.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 3. 2001 21:23
Ohledně toho přesměrování. Nemyslíte, že tím banka chtěla třeba upozornit na změnu loga a potažmo své vlastní image. Kritizovat to, že magazín vypadá jinak je podle mě nepřípustné, kdyby se totiž autorka zkusila podívat jak vypadá magazín ve fyzické podobě zjistila by, že jeho elektronická podoba tu fyzickou kopíruje. To, že stránky o IPB a o Poštovní spořitělně vypadají jinak je podle mě dáno tím, že banka teprve teď oba podniky sloučila, navíc celý prosec probíhá poměrně rychle, navíc IPB neposkytuje stejné služby jako ČSOB, totéž platí o Poštovní spořitelně, takže zatím asi nebylo nutné všechny tři prezentace sjednocovat po grafické stránce. Nehledě na to, že Poštovní spořitelna používá stále starou Corporate Identity. Podle mě je tenhle stav přechodný a ČSOB nás určitě ještě něčím překvapí. Nicméně bych zdůraznil, že co se Dynamickách interaktivních aplikací týče má banka ještě co dohánět.
Mimochodem Improve.cz mě překvapilo, že jako referečního zákazníka uvádí sebe samo a navíc má každou referenci uvedenu dvakrát - jak profesionální.
V diskuzi je celkem (24 komentářů) příspěvků.