Od prvního dubna musí být všechny cestovní kanceláře pojištěny proti krachu. Bez takové pojistky ani nemohou získat nově zavedenou koncesi k podnikání v oboru. Teoreticky tak letošní sezóna je tou nejbezpečnější v polistopadové historii domácího turistického průmyslu a všechny letní zájezdy už by měly být zastřešeny příslušnou pojistnou smlouvou.
Minulý týden jsme se vydali do několika namátkou vybraných poboček cestovních kanceláří v metropoli, abychom vyzkoušeli, s jakými argumenty se můžete třeba i vy setkat, pokud se budete zajímat o bezpečnost vaší dovolené. Náš reportér předstíral, že chce udělat radost mamince a poslat ji v létě k moři. Pokaždé se přitom zmínil o svých obavách, aby snad jeho matka neskončila někde 'na kufru', jako se to počátkem devadesátých let stalo jeho fiktivním příbuzným.
V zásadě jsme narazili na tři přístupy. V nejlepším případě je zákazník ujištěn, že cestovka má uzavřené smluvní pojištění a dokonce nebyl ani problém zjistit, u jaké pojišťovny. Častěji ale klient narazí na tvrzení, že sice pojištění existuje, ale bližší informace o něm už nedostane. Výjimkou nebyly ani naprosto bludná sdělení svědčící o tom, že personálu cestovky současná právní úprava branže příliš srozumitelná není.
Co můžete slyšet, když se ptáte na pojištění svého zájezdu? |
Cestovní kancelář |
Tvrzení |
Náš komentář |
Hodnocení 1 |
American Express Václavské nám. |
za všechny partnery ručíme, jinak bychom je neprodávali; informace o pojištění jsou v katalogu |
jeden ze dvou nabídnutých katalogů informaci obsahoval |
** |
CK Českých drah V Celnici |
o pojištění jednáme; navíc - jsme státní cestovka a tak nemůžeme zkrachovat |
velmi svérázný výklad - ve skutečnosti CK ČD aby mohla v branži nadále podnikat musí získat stejnou koncesi, jako jiné kanceláře |
* |
CK Tours Petrská ul. |
my zájezdy jen prodáváme; dříve jsme nabízeli až 70 katalogů, dnes jen dvanáct - právě kvůli jistotě, že jsou pojištěné |
lidově řečeno, jde o cestovní agenturu, která sama zájezdy neorganizuje, odpověď je tedy regulérní; nicméně ze tří katalogů jen jeden obsahoval informaci o pojištění |
** |
Čedok Václavské nám. |
jsme pojištěni, informace jsou v katalogu |
podmínky v katalogu jen odkazují na povinnost Čedoku mít pojistku |
** |
ČSA Airtours V Celnici |
o pojištění nevím, ale asi problémy nebyly, když si nikdo nestěžoval |
tristní informace, navíc ani v katalogu nic o pojistce není |
* |
Firo-tour Myslíkova ul. |
pojistku teprve uzavřeme |
podle zákona je zatím čas - katalog se ale na pojistku již odvolává |
** |
Fischer Zlatnická ul. |
pojištění jsme, informace jsou v katalogu |
v katalogu o pojistce není ani zmínka |
* |
Globtour U Obecního domu |
pojištění určitě máme, ale nevím, u koho; v katalogu o tom nepíšeme, protože se tiskl už loni na podzim |
informace pravdivá - ale nulová |
* |
Helios Via Dlážděná ul. |
pojištění musí být od dubna, my jsme u České podnikatelské a zde jsou smluvní podmínky |
excelentní výkon |
*** |
Med-tour Na Poříčí |
pojistka být musí, nabízená CK má pojistku u České pojišťovny |
vzorná odpověď |
*** |
1 *** vynikající, ** průměrný, * nevyhovující výkon cestovní kanceláře |
Pramen: Peníze.cz |
Profesionální výkon předvedla pracovnice cestovní kanceláře Helios Via. Na první dojem působila sice příliš odměřeně, zato však perfektně ovládala novou zákonnou úpravu a dokázala odpovědět na všechny otázky. Za svůj výkon by se nemusely stydět ani v kancelářích Med-tour či CK Tours.
Trochu s rozpaky lze hodnotit odpovědi-neodpovědi, jichž se nám dostalo v některých cestovkách. "Pojištění určitě máme, ale nevím, u které pojišťovny. V katalogu se o tom nepíše, protože vyšel už na podzim, kdy se ještě pojištění neuzavíralo," řekli nám v Globtouru. Skutečně – firemní katalog o povinném smluvním pojištění cudně mlčí. Pohledná slečna konkurenčního ČSA Airtours nabízející zájezdy společnosti Canaria Travel snad ani o povinnosti cestovek pojišťovat se proti krachu netuší: "Nevím, jaké mají pojištění. Ale problémy asi nebyly, zatím si nikdo nestěžoval."
Svérázný výklad zákona našla prodejkyně Cestovní kanceláře Českých drah. Podle ní se sice o pojistce jedná, ale i kdyby žádná nebyla, může být klient klidný. "Jsme státní cestovní kancelář, takže nám krach ani nehrozí."
A jak dopadli dva největší rivalové českého trhu? V Čedoku odkázali zákazníka na informace ve všeobecných podmínkách. Informace tam jsou, byť jen strohý článek odkazující na povinnost Čedoku mít uzavřenou pojistnou smlouvu. U Fischera se od jinak velice vstřícné mladé ženy dostalo klientovi klamavé informace. I ona totiž tvrdila, že podrobnosti o povinném pojištění jsou uvedeny v katalogu – jenže tam o něm není ani zmínka!
Potíž je v tom, že až do konce března lze říct, že všechny hodnocené cestovky postupovaly správně – alespoň podle litery zákona. "V současné době není právní povinností subjektů působících na trhu mít uzavřenu pojistnou smlouvu," potvrdila deníku Peníze.cz ředitelka odboru realizace a rozvoje cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Blažena Křížová. Některé subjekty se totiž navíc ještě ani nemusejí rozhodnout, že budou nadále působit jako cestovní kancelář, která musí vlastnit příslušnou koncesi. "Pak vůbec nebudou žádnou pojistnou smlouvu uzavírat," dodala Křížová.
Jdete-li si tedy právě koupit letní dovolenou, jistě stojí za to všímat si i ochoty, s jakou se cestovka snaží doložit vám víc, než je její povinností přikazovanou zákonem.
Skončili jste někdy vy nebo vaši blízcí coby ztroskotanci na letišti nebo před hotelem v zahraničí? Myslíte si, že od letoška povinné smluvní pojištění přispěje k větší jistotě českých turistů? Napište, co si o tom myslíte.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 2. 2001 13:13, TGP
Takova rychla reakce? Gratuluji, to nebyva zvykem! Martin Jac
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 2. 2001 10:18, martinahu
Měl bych pro vedení Peníze.cz návrh: založte zvláštní rubriku Vy se ptáte, my odpovídáme..., nebo něco podobného, kde by se každý mohl na cokoli zeptat, takový rádce na téma peníze. Dotazy by byly pohromadě a každý by měl přehled, i pánové Skřivánek a spol.
Pozn.:Berte to jako dobře míněný návrh.
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.