
První věc, kterou musíte udělat, je tuto skutečnost co nejrychleji oznámit své bance. Pro tento případ existují speciální telefonní čísla do kartového centra, kde lze krádež nahlásit. Hovor má buď podobu volání na zelenou linku 0800 (volání zdarma), nebo je standardně zpoplatněn. Při ztrátě karty v zahraničí ale nelze volat na zelenou linku - klient tak platí mezinárodní hovor. V některých bankách (například eBanka) provádí blokaci operátor na běžné info lince. Pokud neznáte číslo ztracené karty, nic se neděje, většina bank umožňuje i zablokování karty podle čísla účtu, jména, adresy či rodného čísla. Jestliže se jedná o běžnou elektronickou kartu, je její blokace okamžitá. Klienta tato operace přijde na stokoruny a od této chvíle již není možné s kartou provádět žádné autorizované transakce. Zloděj si tak nemůže vybrat hotovost z bankomatu, ani kdyby znal PIN. V některých bankách je nutné blokaci ještě osobně potvrdit - například v České spořitelně musí klient nejpozději následující pracovní den navštívit některou z jejích poboček a blokaci písemně potvrdit (platí pouze pro domácí karty). Pokud však klient vlastní embosovanou kartu (jméno, doba platnosti a číslo karty jsou na ní vytlačené), pak je postup složitější. Embosovaná kartu se dá totiž použít při placení na obchodních místech, které nemají online platební terminály automaticky ověřující zůstatek účtu v bance. Pokud zloděj touto kartou platí, na účet se pouze obtisknou vytlačené údaje a karta se dále neověřuje. Operátor linky ji tedy musí zařadit na tzv. stoplist (seznam kradených karet), což může stát i několik tisíc korun.
Kolik vás bude stát blokace karty v jednotlivých bankách |
Banka |
Elektronické karty |
Embosované karty |
Doba odpovědnosti 1 |
Komerční banka |
150 |
350 / 2000 2 |
8 dní, AMEX ihned |
GE Capital Bank |
100 |
2800 |
24 hodin od oznámení |
Česká spořitelna |
500 |
3500 |
půlnoc dne oznámení |
eBanka |
200 |
2000 |
půlnoc následujícího dne |
Živnobanka |
zdarma |
zdarma |
půlnoc dne oznámení |
IPB/Poštovní spořitelna |
100 |
400 / 1500 2 |
půlnoc dne oznámení |
ČSOB |
300 |
300 / 2000 2 |
půlnoc dne oznámení |
1 okamžik, kdy přechází z klienta na banku odpovědnost za transakce provedené zablokovanou kartou
2 domácí / zahraniční embosované karty
Klient odpovídá za zneužití karty v době mezi ztrátou a oznámením bance. Banka ručí za zneužití výběrem z bankomatu od okamžiku nahlášení její ztráty, za nákup kradenou kartou pak až po určité lhůtě. Ta bývá většinou do půlnoci dne oznámení nebo dne následujícího, výjimečně se ale může jednat až o několik dnů jako v případě Komerční banky. Výše klientovy odpovědnosti je většinou omezena limitem karty, nebo pevně stanovenou částkou (například pět tisíc korun u Komerční banky).
Snadnost zneužití kradené karty si můžete představit, až s ní budete příště platit v obchodě. Všimněte si, zda pokladní kontroluje shodnost vašeho podpisu na účtence s vzorem na zadní straně platební karty. Je to sice její povinnost, ale fronta je dlouhá a přitom tak málo času… Díky občas nezodpovědnému přístupu personálu prodejen může být pro zloděje snadné vyčerpat váš účet, aniž by se musel učit podpis. U transakcí prováděných na platebním terminálu není po zablokování karty zneužití možné, v prodejnách s imprinterem (žehličkou) to však platit nemusí.
Několik rad jak minimalizovat riziko zneužití platební karty:
PIN karty si zapamatujte, nikam si ho nepište, rozhodně ne na kartu
mějte přehled o svých platebních kartách, když některou z nich postrádáte, okamžitě ji zablokujte
uložte si telefonní číslo na kartové centrum do svého mobilu; české zelené linky nelze volat ze zahraničí, musíte volat na běžnou pevnou linku
Ztratili jste už někdy platební kartu? Kolik vás to stálo? Myslíte si, že nás banky dostatečně chrání před zneužitím platební karty? Pište své názory sem.
Spolupráce: Petr Vykoukal
Sdílejte článek, než ho smažem
Oblíbená témata
bankomat, banky, blokace, Česká spořitelna, číslo karty, číslo účtu, ČSOB, eBanka, e-banka, elektronická karta, Elektronické karty, embosovaná karta, Embosované karty, GE, GE Capital Bank, hotovost, hovor, IPB, karta, karty, klienti, KOMERČNÍ BANKA, koruna, krádež, lhůta, limit, limity, linka, mobil, Moje banka, nahlášení, odpovědnost, on-line, operátoři, oznámení, PIN, placení, Platební karta, platební karty, platební terminál, platnost, pobočka, pobočky, podpis, Poštovní spořitelna, pracovní cesta, prodejny, riziko, rodné číslo, spolupráce, stoplist, terminál, účet, výběr, výběr z bankomatu, zablokování, zablokování karty, zahraničí, zdarma, zloději, zneužití, zůstatek
A tohle už jste četli?
6. 12. 2023 | Tomáš Vranka
![Zlato je na historickém rekordu. Bitcoinová raketa letí za ním]()
Nejvýznamnější kryptoměna, přezdívaná někdy digitální zlato, rychle posiluje. A cena skutečného zlata je vysoko jako nikdy. Co za tím je? Odpovědi v komentáři nabízí Tomáš Vranka, analytik... celý článek
5. 12. 2023 | PR text
![Investiční zlato: Revoluční hologramové slitky od Argor-Heraeus]()
Investování do zlata je jednou z nejstarších a nejstabilnějších forem uložení hodnoty. V posledních letech však přichází na trh s novinkou, která kombinuje tradiční hodnotu s moderními... celý článek
4. 12. 2023 | Petr Kučera
![Kauza Xixoio: Policie obvinila dva lidi kvůli podvodu]()
Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu zahájili trestní stíhání dvou fyzických osob a jedné právnické osoby pro trestný čin podvodu v souvislosti s případem Xixoio.... celý článek
2. 12. 2023 | Tomáš Krause
![Bitcoin připravil o peníze syna šéfky ECB a vypije všechnu vodu! Týden v kryptu]()
Syn Christine Lagardeové neposlouchal. Bývalý šéf Binance nesmí domů. Kryptopodvodníci si kupovali důvěryhodnost sponzoringem sportu, ten má teď platit. Drobný těžař trumfnul obry.... celý článek
29. 11. 2023 | Petra Nová | 3 komentáře
![Výnos na pár kliků a hned? Napřed se vzdělat, pak investovat]()
Lidé od investic čekají to, na co si zvykli při nákupech v e-shopu. Chtějí výnos na pár kliků a hned. „S takovým nastavením mysli většinou o peníze rychle přijdou,“ říká Michael Kopta,... celý článek
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 3. 2001 18:26, TGP
Já mám se ztrátou poměrně dobré zkušenosti - dáma na helplince KB byla příjemná, mile mi vysvětlila, co a jak a zařídila. Stálo mě to sice dost peněz, ale aspoň mi nevynadala jako mé známé v podobné situaci jakýsi člověk z ČSOB.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 4. 2001 17:13, tomhampl
Odcizeni nebo ztrata platebni karty v USA ci jeji zneuziti treba v obchode kde s ni nakupuji me nestoji ani "penney". Kazda Banka zpravidla zablokuje (zdarma) kartu okamzite a nejsem vubec zodpovedny za nakupy a platby po nahlaseni ztraty.
Stalo se me ze prodavacka zneuzila moje cislo karty na zaplaceni sveho telefonniho uctu a samozrejme i to me nestalo ani "penney" Mam asi 12 karet z nich si vybiram ty co maji nejnizsi urok a samozrejme jakykoliv dluh zaplatim do konce mesice takze ten urok
neplatim stejne. Mam rad kdyz novy mesic zacinam s dluhem na kartach : "0" Mimochodem urok se pohybuje ted v USA na kartach od 6-7 procent az do 20 procent
Pokud komercni Banka v Cesku nedokaze zablokovat nakupy na odcizene karty behem kratke doby, tak sama proti sobe.
David (USA)
V diskuzi je celkem (39 komentářů) příspěvků.