Škoda Auto zaznamenává jeden úspěch za druhým. Přesto by se mohlo jednat o Pyrrhovo vítězství. V prvních devíti měsících roku 2010 zvýšila tato automobilka celosvětově počet prodaných vozů oproti stejnému období roku 2009 o 12,8 %. Celkově prodala 568 990 automobilů. Samotný měsíc září byl navíc s 75 790 prodanými vozy nejúspěšnějším měsícem v historii. Škodovce se daří nejen ve střední a východní Evropě, ale také v západní Evropě a na mimoevropských trzích. Podobné zprávy by jistě potěšily každého majitele tohoto dobře fungujícího podniku. Výrobce vozů Škoda, koncern Volkswagen Group, je však postaven do trochu jiné pozice. Představitelé VW si navíc svými nešikovnými výroky sami komplikují situaci.
Šéf koncernu VW Martin Winterkorn nepředvádí zrovna nejlepší marketingovou politiku. V posledních dnech se totiž stále více spekuluje o jeho nařízení, které redukuje výbavu vozů Škoda Auto. Přílišný úspěch škodovek je dokonce vedením VW připodobňován ke kanibalismu na „mateřské“ značce. V Octavii tak nyní již nenaleznete chladicí box, sportovní Fabia bude zase ochuzena o xenonová světla, značkové deštníky nebudou ve výbavě nového Superbu. Jedná se sice jen o první tři omezení, další však budou následovat v lednu 2011. Na první pohled jde možná o nepodstatné doplňky, němečtí dealeři si ale stěžují, že se jejich absence na prodeji škodovek projeví.
Při snaze pochopit vzniklou situaci je ale potřeba pohlédnout na tento problém v celkovém kontextu. Volkswagen totiž řeší úspěchy Škody a Seatu – tedy svých automobilů „druhého sledu“ – již delší dobu. V obchodní strategii VW Group měly tyto vozy představovat spíše jakousi nouzovou alternativu pro zájemce, kteří nemají dostatek financí na nákup kvalitnějšího volkswagenu. Zveřejněné výsledky renomovaných testů kvality nejnovějších modelů evropských automobilek však vedení VW pořádně zaskočily. Nová limuzína Škoda Superb v nich totiž dopadla mnohem lépe než dražší VW Passat. Zákazníkům tak již nic nebrání v tom, aby si pořídili levnější vůz, který navíc není kvalitativně horší. Koncern Volkswagen si v Centru automobilového výzkumu univerzity v Duisburgu nechal dokonce vypracovat studii, která prý zjistila, že VW na zvýšeném prodeji škodovek a seatů ročně prodělá více jak 500 milionů euro (zhruba 12 miliard korun).
Prohlášení šéfa VW Winterkorna z nedávného pařížského autosalónu, že nepřipadá v úvahu, aby měla Fabia lepší výbavu než VW Polo, je přesto dosti nešťastné. Musíme si totiž položit zásadní otázku. Čeho Volkswagen dosáhne, když zhorší vybavení vozů Škoda Auto? Winterkorn se asi domnívá, že se zákazníci, kteří by si jinak koupili některou ze škodovek, přikloní k modelům Passat či Polo od VW. Zapomíná však na to, že se zákazník nerozhoduje pouze mezi vozy jeho koncernu. Proč by si nemohl zájemce o osobní vozidlo vybrat v autosalonu některé jiné automobilky? Tím, že se škodovkám sníží vybavení přeci neznamená, že by se vozy VW něčím zlepšily. Někdo by si možná mohl myslet, že jsou výroky šéfa VW jen promyšleným marketingovým tahem, díky kterému se obě automobilky dostanou do médií. Šlo by ale o velmi riskantní krok, který by se nemusel vůbec vyplatit. Navíc obchodní politika VW z posledních let tomu také příliš nenasvědčuje.
Na celkové podobě vozů Škoda Auto se tak pravděpodobně budou nařízení koncernu Volkswagen Group v následujících letech projevovat stále více. Winterkorn dokonce v rozhovoru pro německý motoristický časopis Bild Auto řekl, že je Škodě potřeba utáhnout opratě a přestat budovat její modely směrem vzhůru. Modely Škody by tak podle něj měly v příštích letech konkurovat spíše značkám jako je Dacia. To se přirozeně nelíbí vedení mladoboleslavské automobilky, která naopak na rok 2015 plánuje nástupce stávajícího Superbu. Napětí mezi českým a německým managementem Škoda Auto tak neustále roste.
Jisté je, že podobné debaty nahrávají v duchu zásad marketingové komunikace právě škodovkám. Jejich prodej tak v nejbližších měsících nijak zásadně klesat nebude. O to větší a bolestivější však budou zásahy koncernu Volkswagen Group, aby si udržel „neposlušnou dceru“ na uzdě.
Sdílejte článek, než ho smažem