Úsporná jízda snižuje spotřebu, nikoli průměrnou rychlost

Petr Čermák | rubrika: Jak na to | 23. 6. 2009 | 16 komentářů
Úsporná jízda může snížit spotřebu benzínu či nafty na sto kilometrů o litry. Jezdit úsporně vyžaduje hlavně plynulost a dodržování pár zásad. Vždy by ale měl řidič dbát také na to, aby kvůli několika deci nepřestal být zodpovědným účastníkem silničního provozu.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 8. 2011 13:44, Lukáš

Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt jsem nervozni, když mě někdo zpomali atd. atd..prostě to začala být otrava. Tak jsem sednul do auta, dal jedničku, plnej..dvojku..plnej, trojku..4000ot/min atd. atd...to byla úleva..kašlu na spotřebu, jen ať si moje auto vezme, co potřebuje..bude mu líp a mně taky :-)

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 16 komentářů)

29. 1. 2017 15:06 | Milan

Ahoj, autu bude lepšie na štvorke, benzín do kopca nejde. Mám tento motor, na 5ke sa nedá ísť v podstate žiaden kopec, pokiaľ nejdeš aspoň 100. Reálny príklad : Kopce na D1 od Vysočiny po Prahu ťahá auto cca od 130 km/h a viac. Rozdiel na spotrebe je malý, pre motor je zdravšie držať aspoň 2000 otáčok, do kopcov väčších držím vždy aspoň 3000.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 9. 2015 16:43 | Martin

Ahoj, mám dotaz. Jezdím se Škodou Fabií 1999 1.4 MPI 50 kw Je podle Vás z hlediska spotřeby výhodnější jezdit do kopce (rychlost asi 70km/h) na 4. stupeň při otáčkách 2200-2400 nebo na 5. při 1800-2000? Předem děkuji za odpověď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2014 13:39 | Radek

Je mi jedno jak si kdo jezdí, je to jeho palivo a auto, ale já jezdím eko. Nejen že šetřím palivo, ale i auto. Každý rozjezd a přehnané vytáčení motoru motor opotřebovává. Každé brzdění opotřebovává brzdy, tlumiče, pneumatiky zavěšení kol atp. Navíc brzdit znamená více riskovat. Člověk se někdy zamyslí, zahledí nebo mu sjede noha z brzdy, nestihne zabrzdit a může nabourat nebo dokonce někoho srazit. I když všichni řídíme jak bozi, nikdy neříkej nikdy. Prostě plynulost je bezpečnější. Je pravda že někdy si o mě řidiči myslí že brzdím provoz. Proto mě agresivně předjedou aby se mohli postavit do kolony na semaforu. Já tam ale nespěchám a raději se za kolonou rozjedu až blikne zelená na 3 nebo 2 převod stupeň. Rozjíždím se klidně, takže mi skupina aut ujede, ale já na oplátku vyvinu vyšší rychlost a časovou ztrátu doženu. Navíc tam kde spěchající řidiči jedou na 4ku já řadím 5ku. Vybírám si trasu plynulejší bez semaforů a zatáček- délka není směrodatná. Nahuštěné pneu jsou samozřejmostí.Mám starý fiat bravo 1,2 60kw na 195kách pneumatikách a jezdím mezi 4-5 litry benzínu a nikdy se mi nestalo že bych díky tomu někam dojel pozdě. PS tip: pokud někdy potřebuji akcelerovat tak vytočím 3ku nebo 2ku a řadím za 5.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 9. 2013 10:47 | Pepa

Levný rodinný vůz:)))
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 5. 2012 9:37 | Martin

Tak jsi to nějak nezvládl Lukáši,naopak klidná jízda by tě měla uklidnit a navíc ušetříš spoustu peněz za palivo!!! Dá se jezdit svižně a při tom ůsporně,ale musí se při tom myslet.Takže dál na sobě pracuj.Jezdím se spotřebou 3,5 až 4,1 a jsem v pohodě.Měj se a pozdravem Martin.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 8. 2011 13:44 | Lukáš

Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt jsem nervozni, když mě někdo zpomali atd. atd..prostě to začala být otrava. Tak jsem sednul do auta, dal jedničku, plnej..dvojku..plnej, trojku..4000ot/min atd. atd...to byla úleva..kašlu na spotřebu, jen ať si moje auto vezme, co potřebuje..bude mu líp a mně taky :-)
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 12. 2010 6:17 | nakobyl

Něco pro ty starší vozy - naopak s kopce na neutrál a při jízdě 2400 otáček.Ale když si na tenhle způsob jízdy zvykneš,tak ho na novém voze s řídící jednotkou rychle zahoď.To je pak cca + 3 litry.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 3. 2010 14:56

A kolik pak na druhou stranu zaplatíte za opravu brzd?? Jezdit bez rychlosti, je v dnešní době podle mého dosti nevýhodné, od 4. stupně výš je spotřeba "nula nula prd".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 6. 2009 19:06 | Petr

A vyvyvyv vypnout obrázky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 6. 2009 12:10 | Rada

"Vykvaltováním" při jízde z kopce neušetříte, naopak spotřebujete víc paliva. Na palubním počítači to lze snadno dokázat. Při volnoběhu má auto spotřebu (motor musí něco roztáčet), při zařazené rychlosti během jízdy z kopce má +-nulovou spotřebu (motor je roztáčený od kol). Samozřejmě pokud by zařazená rychlost brzdila příliš a bylo pak potřeba stlačit plynový pedál, je lepší vyřadit. Rozdíl ve spotřebě je způsobený manuální převodovkou, nikoliv vyřazováním během jízdy z kopce.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 6. 2009 17:30 | pf

jezdim zpusobem jaky tady popisuji a funguje to. Xsara kombi 1,6 16V 80kW pri rovnomerne kombinaci mesto-mimo mesto-dalnice se pohybuju mezi 6-7l LPG a na benzin je to jeste o litr min. A rozhodne provoz nebrzdim, rekl bych ze patrim mezi nejrychlejsi ctvrtinu ridicu. Nejvetsi zrout paliva je brzda.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 6. 2009 11:20 | V. Trojan

Měl jsem rok Jaguara S-type (3 litry, šestiválec) s automatem. Jezdil za 12,6 l/100 km. Bez ohledu na jakýkoliv styl jízdy. Protože jsem si s tím automatem připadal jako v nádražní ještěrce, koupil jsem místo toho stejného Jaguára se stejným motorem, ale v manuálu. Takže jsem zase mohl začít jezdit jak jsem zvyklý - z každého kopečku dolů vykvaltováno. Se spotřebou se vejdu do 9 litrů. Rozdíl je více než tři a půl litru. To už přece stojí za to. Ale samozřejmě při stylu brzda plyn si i tohle auto řekne třeba o 15 litrů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 6. 2009 10:59 | Mirta

Se zapnutou "klimou" mám spotřebu o 0,3 litru benzínu na 100 km vyšší. Přesto si už nedovedu představit, že bych v parném dni jel bez ni - abych těch pár deci ušetřil.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 6. 2009 10:54 | cml11

Debata o navýšení spotřeby svícením je nesmyslná. Přínos svícení (okamžité a naprosto jasné odlišení jedoucího auta od stojícího) je mnohem větší než nepatrné navýšení spotřeby. Mnohem větším žroutem než světla je klimatizace a nezdá se, že by se jí kvůli tomu řidiči zbavovali. Jak bylo v článku uvedeno - šetřit ano, ale s rozumem.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 6. 2009 10:13 | Petr Čermák

Určitě to něco žere, ale zas na druhou stranu už jsem byl párkrát rád, že přijíždějící auto svítí, protože proti sluníčku jsem neviděl nic, jenom světla...kdo ví, jestli bych si auta všiml, kdyby nesvítilo. (furt sice nemám argument, proč svítit v poledne, ale obecně mám pocit, že je auto lépe vidět)
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 6. 2009 9:38 | Tukan

Nezbývá než souhlasit. Nevětším spotřebitelem elektrické energie u běžně provozovaného vozu, jsou světla. Proto pokaždé, když svítí sluníčko a já uvědoměle svítím, vzpomenu na ty dobráky co šmátrají v mojí peněžence, a nutí mne lifrovat do ovzduší NOXdy navíc.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  13 137 466 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den. Koupil jsem po internetu hydraulicko pneumatický lis, který přestal zhruba po 1 měsíci částečně fungovat. Po oslovení prodejce mi bylo sděleno, abych demontoval vadnou část a zaslal ji na své... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Uzel zahradníkem 1. Když sexuolog škodí

Uzel zahradníkem 1. Když sexuolog škodí

Filmový kritik Kamil Fila píše o sexuologovi Radimu Uzlovi. A ve svém mnohadílném seriálu,...více

Návrhářka značky Pura Vida: Když se cítím pod psa, obleču se do barev

Návrhářka značky Pura Vida: Když se cítím pod psa, obleču se do barev

Při pohledu na křehkou blondýnku s jemným hlasem by vás hned nenapadlo, že závodila v...více

ONLYFans: I explicitní obsah je práce. Jak funguje a kdo ho v Česku tvoří?

ONLYFans: I explicitní obsah je práce. Jak funguje a kdo ho v Česku tvoří?

O OnlyFans jste možná už slyšeli. Platforma navenek podobná těm, které používáme denně,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimír Dlouhý

exministr a ekonom

Václav Klaus

politik

Vladimír Dlouhý
ÚSPĚŠNOST
43,19 %

z 213 duelů
×
Václav Klaus
ÚSPĚŠNOST
27,46 %

z 193 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.