Úsporná jízda snižuje spotřebu, nikoli průměrnou rychlost

Petr Čermák | rubrika: Jak na to | 23. 6. 2009 | 16 komentářů
Úsporná jízda snižuje spotřebu, nikoli průměrnou rychlost
Úsporná jízda může snížit spotřebu benzínu či nafty na sto kilometrů o litry. Jezdit úsporně vyžaduje hlavně plynulost a dodržování pár zásad. Vždy by ale měl řidič dbát také na to, aby kvůli několika deci nepřestal být zodpovědným účastníkem silničního provozu.

Cena benzínu se s přicházejícím létem a špičkou motoristické sezony šplhá ke třiceti korunám za litr. Podle statistik společnosti CCS od března podražil litr Naturalu v průměru o tři koruny. Není vyloučeno, že u pump bude ještě dráže. Pro řidiče to znamená výzvu: navzdory rostoucím cenám benzínu se dá na dovolenkových cestách ušetřit. Stačí jezdit plynule či dbát dalších zásad úsporné jízdy.

V krajním případě může podle testů společnosti LeasePlan úsporná jízdaoproti rychlé jízdě brzda-plyn ušetřit kolem třetiny paliva. Přitom nemusí výrazněji poklesnout průměrná rychlost. Ta se sníží podle testu zhruba o pět procent. To platí hlavně ve městech, kde se může nejlépe uplatnit hlavní zásada úsporné jízdy, kterou je plynulost jízdy.

Rychlá jízda od semaforu k semaforu zbytečně namáhá brzdy a spotřebovává palivo, protože rozjíždění je na spotřebu velmi náročné, hlavně pokud se jedná o rychlé rozjíždění s nohou na podlaze. Pokud je například na dalším semaforu červená, nemá cenu se k němu hnát, dojezd na neutrál či dobrzdění motorem může ušetřit palivo, navíc je pravděpodobné, že při pomalejší jízdě naskočí zelená. Řidič si tak ušetřípalivově náročné rozjíždění.

Modelové vyjádření spotřeby paliva pro vůz Škoda Fabia 1.2 HTP:

Předepsaná / praktikovaná rychlost (km/hod.)90/120130/150
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9/7,38,8/11,3
Rozdíl spotřeby+2,4 litru+2,5 litru
Zdroj: Škoda Auto

Setrvačnost vozidla se hodí i v případě jízdy mimo město. Gravitace mnohdy umožňuje využít jejích služeb a nechat autorozjet z kopce a použít setrvačnost auta k jízdě do protilehlého kopce, pokud se tam nějaký nachází. Motor může brzdit i příliš rychlou jízdu z kopce. „Pokud sundáte nohu z plynu a máte dostatek otáček (nad cca 1500 otáček za minutu), nebude řídící jednotka dodávat do motoru palivo. Jakmile otáčky klesnou níže, jednotka začne palivo opět dodávat, čímž zabraňuje „chcípnutí“ motoru – dodáváno je stejné množství paliva, jako byste jeli na neutrál,“ píše Petr Broža v článku na Autorevue.cz a dodává, že to platí pro motory, které používají vstřikování, ne karburátory, kde brzdění motorem palivo neušetří.

Jízda v nižších otáčkách je také z hlediska spotřeby paliva ekonomičtější. Proto je důležité správně řadit a nenechat motor zbytečně „řvát“ (ale opět ne tak, aby se „dusil“). „Na vyšší rychlostní stupeň řaďte v okamžiku, kdy motor dosáhne 2 – 2,5 tisíc otáček za minutu. U dieselových motorů klidně i dříve,“ radí příručka Lease Plan.

Platí, že čím vyšší rychlost, tím větší jízdní odpory a tedy i spotřeba paliva. Zcela zobecnit to ale nelze, protože pro každé vozidlo existuje určitá spodní hranice. Pod touto nejnižší ekonomickou rychlostí (zpravidla 50 až 60 kilometrů za hodinu) už se motor špatně plní a vozidlo také nemá optimální setrvačnost, potřebnou pro zdolávání stoupání, tvrdí příručka pro řidiče společnosti LeasePlan.

Modelový graf znázorňující závislot spotřeby paliva na zařazeném rychlostním stupni a rychlosti pro vůz Škoda Fabia 1,2 HTP


Se sledováním aktuální spotřeby může pomoci tzv. ekonoměr. Obvykle je součástí palubního počítače. I když je informace o tom, kolik vozidlo právě spotřebovává, důležitá, upozorňují ale odborníci obvykle na hlavní zásadu úsporné jízdy: Jezdit úsporně je dobré, ale nic se nemá přehánět. Příliš časté sledování ekonoměru či brzdění provozu velmi pomalým rozjížděním, aby se ušetřilo pár kapek paliva, přinese spíš více škody než užitku.

Anketa

Myslíte pří jízdě na spotřebu?

Spotřebu ovlivňují i další drobnosti. Například otevřené okénko, prázdný střešní nosič či různé neaerodynamické doplňky vozu, které zvyšují odpor vzduchu, který je při vyšších rychlostech hlavním nepřítelem motoru. Například vozidlo se střešním nosičem spotřebuje při rychlosti nad 100 km/h o deset procent paliva více než bez něj.

Stejně tak převážení věcí v kufru, které nejsou nezbytně nutné, není zadarmo. „Zátěž o hmotnosti 100 kilogramů zvýší spotřebu paliva zhruba o 1 litr na 100 km,“ tvrdí příručka LeasePlan. Důležité je kontrolovat i tlak v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky zvyšují odpor, a tím i spotřebu. V neposlední řadě si energii z motoru berou i elektrické spotřebiče v autě, proto čím méně jich řidič použije, tím nižší spotřeby má šanci docílit.

Jaké jsou Vaše tipy na úsporu paliva. Podělte se o ně.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+134
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 8. 2011 13:44, Lukáš

Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt jsem nervozni, když mě někdo zpomali atd. atd..prostě to začala být otrava. Tak jsem sednul do auta, dal jedničku, plnej..dvojku..plnej, trojku..4000ot/min atd. atd...to byla úleva..kašlu na spotřebu, jen ať si moje auto vezme, co potřebuje..bude mu líp a mně taky :-)

+13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Před čím vás pojištění storna zájezdu neochrání

11. 6. 2009 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Před čím vás pojištění storna zájezdu neochrání

Pojištění stornovacích poplatků zájezdu vám může vynahradit ztrátu kvůli tomu, že před odjezdem onemocníte. Jenže ve výlukách u tohoto pojištění je řada případů, které tuto pojistku... celý článek

Nových hypoték ubývá, hypoteční makléři mají přesto žně

8. 6. 2009 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Nových hypoték ubývá, hypoteční makléři mají přesto žně

Češi odkládají investice do bydlení, a berou si tedy i méně hypoték. Některé banky přesto hlásí meziroční nárůst klientů. Žně mají i hypoteční makléři, přes které zařizuje úvěr na bydlení... celý článek

Jak často (ne)vybírat peníze z bankomatu. Spočítejte si to.

28. 5. 2009 | Petr Čermák | 4 komentáře

Jak často (ne)vybírat peníze z bankomatu. Spočítejte si to.

I když stále více bank nabízí výběry z bankomatu zdarma, neznamená to, že vybírat peníze z bankomatu je výhodné. Naopak. Naše kalkulačka vám ukáže, při téměř nulových úrocích na běžných... celý článek

Jak poznat dobrou banku

26. 5. 2009 | Petr Čermák | 2 komentáře

Jak poznat dobrou banku

Banky postupně zvyšují úrokové rozpětí. To je pozitivní zpráva pro investory, ale horší pro střadatele i ty, kteří si vzali úvěr. Nicméně z jedné hodnoty se nedá usuzovat, jak banky... celý článek

Partners Financial Services