Cena benzínu se s přicházejícím létem a špičkou motoristické sezony šplhá ke třiceti korunám za litr. Podle statistik společnosti CCS od března podražil litr Naturalu v průměru o tři koruny. Není vyloučeno, že u pump bude ještě dráže. Pro řidiče to znamená výzvu: navzdory rostoucím cenám benzínu se dá na dovolenkových cestách ušetřit. Stačí jezdit plynule či dbát dalších zásad úsporné jízdy.
V krajním případě může podle testů společnosti LeasePlan úsporná jízdaoproti rychlé jízdě brzda-plyn ušetřit kolem třetiny paliva. Přitom nemusí výrazněji poklesnout průměrná rychlost. Ta se sníží podle testu zhruba o pět procent. To platí hlavně ve městech, kde se může nejlépe uplatnit hlavní zásada úsporné jízdy, kterou je plynulost jízdy.
Rychlá jízda od semaforu k semaforu zbytečně namáhá brzdy a spotřebovává palivo, protože rozjíždění je na spotřebu velmi náročné, hlavně pokud se jedná o rychlé rozjíždění s nohou na podlaze. Pokud je například na dalším semaforu červená, nemá cenu se k němu hnát, dojezd na neutrál či dobrzdění motorem může ušetřit palivo, navíc je pravděpodobné, že při pomalejší jízdě naskočí zelená. Řidič si tak ušetřípalivově náročné rozjíždění.
Setrvačnost vozidla se hodí i v případě jízdy mimo město. Gravitace mnohdy umožňuje využít jejích služeb a nechat autorozjet z kopce a použít setrvačnost auta k jízdě do protilehlého kopce, pokud se tam nějaký nachází. Motor může brzdit i příliš rychlou jízdu z kopce. „Pokud sundáte nohu z plynu a máte dostatek otáček (nad cca 1500 otáček za minutu), nebude řídící jednotka dodávat do motoru palivo. Jakmile otáčky klesnou níže, jednotka začne palivo opět dodávat, čímž zabraňuje „chcípnutí“ motoru – dodáváno je stejné množství paliva, jako byste jeli na neutrál,“ píše Petr Broža v článku na Autorevue.cz a dodává, že to platí pro motory, které používají vstřikování, ne karburátory, kde brzdění motorem palivo neušetří.
Jízda v nižších otáčkách je také z hlediska spotřeby paliva ekonomičtější. Proto je důležité správně řadit a nenechat motor zbytečně „řvát“ (ale opět ne tak, aby se „dusil“). „Na vyšší rychlostní stupeň řaďte v okamžiku, kdy motor dosáhne 2 – 2,5 tisíc otáček za minutu. U dieselových motorů klidně i dříve,“ radí příručka Lease Plan.
Platí, že čím vyšší rychlost, tím větší jízdní odpory a tedy i spotřeba paliva. Zcela zobecnit to ale nelze, protože pro každé vozidlo existuje určitá spodní hranice. Pod touto nejnižší ekonomickou rychlostí (zpravidla 50 až 60 kilometrů za hodinu) už se motor špatně plní a vozidlo také nemá optimální setrvačnost, potřebnou pro zdolávání stoupání, tvrdí příručka pro řidiče společnosti LeasePlan.
Modelový graf znázorňující závislot spotřeby paliva na zařazeném rychlostním stupni a rychlosti pro vůz Škoda Fabia 1,2 HTP
Se sledováním aktuální spotřeby může pomoci tzv. ekonoměr. Obvykle je součástí palubního počítače. I když je informace o tom, kolik vozidlo právě spotřebovává, důležitá, upozorňují ale odborníci obvykle na hlavní zásadu úsporné jízdy: Jezdit úsporně je dobré, ale nic se nemá přehánět. Příliš časté sledování ekonoměru či brzdění provozu velmi pomalým rozjížděním, aby se ušetřilo pár kapek paliva, přinese spíš více škody než užitku.
Spotřebu ovlivňují i další drobnosti. Například otevřené okénko, prázdný střešní nosič či různé neaerodynamické doplňky vozu, které zvyšují odpor vzduchu, který je při vyšších rychlostech hlavním nepřítelem motoru. Například vozidlo se střešním nosičem spotřebuje při rychlosti nad 100 km/h o deset procent paliva více než bez něj.
Stejně tak převážení věcí v kufru, které nejsou nezbytně nutné, není zadarmo. „Zátěž o hmotnosti 100 kilogramů zvýší spotřebu paliva zhruba o 1 litr na 100 km,“ tvrdí příručka LeasePlan. Důležité je kontrolovat i tlak v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky zvyšují odpor, a tím i spotřebu. V neposlední řadě si energii z motoru berou i elektrické spotřebiče v autě, proto čím méně jich řidič použije, tím nižší spotřeby má šanci docílit.
Jaké jsou Vaše tipy na úsporu paliva. Podělte se o ně.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 8. 2011 13:44, Lukáš
Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt jsem nervozni, když mě někdo zpomali atd. atd..prostě to začala být otrava. Tak jsem sednul do auta, dal jedničku, plnej..dvojku..plnej, trojku..4000ot/min atd. atd...to byla úleva..kašlu na spotřebu, jen ať si moje auto vezme, co potřebuje..bude mu líp a mně taky :-)
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.