Přijít o peníze kvůli nákupu dovolené je snadné. Stačí zdánlivě banální bolest v krku tři dny před odjezdem, ze které se rychle vyklube pořádná angína. Rozhodování je pak obtížné. Jestliže zůstanete doma, přijdete o peníze, které jste zaplatili za zájezd. Nebo minimálně o jejich velkou část, pokud jste si se zájezdem nekoupili pojištění na storno zájezdu. Ani v případě, že ale pojištění zrušení zájezdu či cesty máte, nekryje tato pojistka zdaleka celou ztrátu, kterou byste mohli neodcestováním utrpět. Navíc obsahuje řadu výluk, které z něj v řadě případů dělají zcela bezcennou pojistku. Tyto výluky jsou přitom často jiné než přímo u cestovního pojištění.
Pojistka na storno zájezdu, neboli pojištění zrušení cesty, se týká pouze poplatků, které zaplatíte za storno zájezdu cestovní kanceláři. Často se proto nazývá pojištění stornopoplatků. Když nemáte tuto pojistku a zrušíte z určitých důvodů již koupený zájezd či rekreační pobyt, cestovní kancelář vám naúčtuje stornopoplatky. Ty se zvyšují, jak se blíží termín odjezdu. Krátce před dovolenou mohou činit tyto poplatky i padesát až sto procent z ceny zájezdu, dle podmínek cestovní kanceláře. Z ceny zájezdu vám při stornu cestovní kancelář vrátí sumu sníženou o stornopoplatky. U samostatných letenek bývají tyto poplatky cestovní kanceláři často rovnou fixně dané bez ohledu na termín zrušení cesty.
Uvedené stornopoplatky vám může uhradit do určité výše pojišťovna, pokud jste si se zájezdem či letenkou koupili i pojištění stornopoplatků. To musíte ovšem pořídit zpravidla nejpozději s datem poslední splátky ceny zájezdu. Většinou tuto pojistku můžete koupit přímo v cestovní kanceláři. Pokud máte výhodné podmínky u pojišťovny, kde již máte sjednané jiné pojistky, lze toto pojištění koupit i mimo cestovní kancelář. Pojišťovny ale zaplatí dle pojistných podmínek vždy jen část zaplacených stornopoplatků. V některých případech jen 80 procent (Kooperativa). Pokud je dodatkové pojištění sjednáno v době kratší než 14 dní před plánovaným nastoupením cesty, pojišťovny snižují pojistné plnění o 50 procent. Pro ilustraci - při stornopoplatcích 10 tisíc korun, tak pojišťovna vrací 8 tisíc korun, v případě snížení kvůli pozdnímu sjednání pojistky jen 4 tisíce korun.
Kdo si pořizuje u cestovní kanceláře jen letenku, měl by rovněž vědět, že pojištění stornopoplatků se týká pouze samotné letenky. Nevztahuje se třeba na letištní a bezpečnostní taxy, palivové příplatky či poplatky za vízum. Při dnešních slevách letenek ovšem právě tyto poplatky často tvoří i více než polovinu konečné ceny, kterou za letenku dáte. Zaplatíte-li 12 tisíc korun, cena samotné letenky například do Spojených států amerických může být jen něco málo přes pět tisíc korun. Při uplatnění storna v cestovní kanceláři bude navrácená suma záviset na konkrétních podmínkách cestovní kanceláře, která bude po odečtení fixní sumy za storno a manipulační poplatek uplatňovat část přímo po letecké společnosti. Díky tomu tak můžete získat necelých osm tisíc korun. Z třítisícových stornopoplatků, které cestovní agentury prodávající letenky mívají, lze nejčastěji u jejich pojišťovny získat 70 procent, tedy asi 2100 korun, pokud jste letenku stornovali například kvůli již zmiňované angíně.
Pojištění stornopoplatků má ovšem často jiné výluky než klasické cestovní pojištění.A právě proto je vhodné si obojí pojistné podmínky přečíst ještě před podpisem pojistné smlouvy. To může být ale často problém, protože cestovní kanceláře tyto podmínky dávají klientům k dispozici zpravidla až se zaplacenou pojistnou smlouvou. Rozhodně se vyplatí vyžádat si je alespoň den předem k prostudování nebo se podívat na webové stránky cestovní kanceláře, ty solidní je tam totiž mívají uvedené mezi důležitými informacemi či dokumenty.
Do klasických výluk, které se týkají pojištění stornovacích poplatků, spadají nemoci či úrazy, které byly pojištěnému známé v době uzavření pojistné smlouvy. Sjednáte-li si urychleně pojistku na stornovací poplatky v okamžiku, kdy už máte v ruce potvrzení od lékaře, máte velkou jistotu, že pojišťovna vám tyto poplatky neuhradí.
Pojištění stornovacích poplatků ale nekryje zpravidla vůbec těhotné ženy, kterým odjezd nedovolí lékař kvůli komplikacím při těhotenství. „U pojištění stornovacích poplatků je ve výlukách zrušení cesty z důvodu těhotenství včetně komplikací s ním souvisejících,“ potvrzuje Pavla Paseková z pojišťovny Allianz. Pokud by žena navzdory doporučení lékaře odcestovala a měla v zahraničí posléze větší problémy, kvůli kterým by musela vyhledat ošetření, většina pojišťovenby jí lékařskou péči až do zhruba 24. či 26. týdne těhotenství hradila z cestovního pojištění léčebných výloh. Muselo by se ale u této ženy jednat o neodkladné lékařské ošetření, tedy zpravidla situaci ohrožující matku či dítě. Jinými slovy, zodpovědná nastávající matka nedostane nic, zatímco žena, která cestu riskne a bude muset k lékaři, připraví pojišťovnu klidně i o desítky tisíc korun.
Podobné dilema může řešit i turista, který je nemocný, ale nechce přijít o peníze za zrušení zájezdu. Jenže to se mu nemusí vyplatit. I on může narazit na výluky, kvůli nimž mu pojišťovna nezaplatí případné ošetření v zahraničí, pokud se mu na dovolené přitíží. Ve výlukách cestovního pojištění většiny pojišťoven je právě úraz či onemocnění, které nastalo nebo jehož příznaky se projevily před odjezdem. „Ošetření lékaře v zahraničí na již rozléčenou chorobu nehradíme,“ potvrzuje mluvčí pojišťovny Allianz Pavla Paseková a shodně i Marek Vích z Kooperativy.
Zatímco v Allianz a Kooperativědoporučují u rozléčené nemoci vždy využít pojištění storna zájezdu, protože jinak nic za další léčbu v cizině nezaplatí, Česká pojišťovna je vstřícnější: „Pokud jde jen o nějaké lehčí onemocnění horních cest dýchacích a má obvyklý průběh a klient se cítí relativně dobře, může vycestovat. Pokud by se v zahraničí jeho stav náhlé zhoršil a musel by vyhledat lékaře, náklady na léčení bychom mu z pojištění léčebných výloh hradili,“ tvrdí mluvčí České pojišťovnyVáclav Bálek. Podle Marka Vícha z Kooperativy ale výše uvedené výluky neplatí pro chronicky nemocné, jako jsou třeba diabetici (viz box). Ti by měli cestování prodiskutovat nejen s ošetřujícím lékařem, ale kvůli pojistnému krytí i se zástupcem pojišťovny.
Jaké zkušenosti ohledně výplaty pojistného plnění u cestovního pojištění či pojištění storna máte vy nebo vaši blízcí?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 3. 2020 13:48, Jan Pavlovec
Dobrý den.Potřebujeme informaci o stornu zájezdu na Djerbu.Zájezd máme objednaný u Vaší cestovní kanceláře na 9/2020 pod rezervačním číslem 01669342 a v.s.6815457.Vzhledem k současné situaci,našemu věku nad 70 let a dále pak k prohlášení vládních představitelů o nemožnosti vycestovat na dobu 1 - 2 let do ciziny žádáme o umožnění storna zájezdu již nyní.V současnosti máme uhrazeny dvě splátky a zaplacený stornopoplatek.
Děkujeme za kladné vyřízení.
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.