Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?

František Mašek | rubrika: Co se děje | 11. 8. 2010 | 8 komentářů
Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?
Chcete si koupit ojetý automobil? Pak je tu nejspíš ta pravá chvíle. Jejich ceny stagnují a jsou již možná na dně. Pro orientaci nabízíme přehled průměrných cen nejprodávanějších modelů ve velkých autobazarech.

Kdo si hodlá koupit ojetý automobil, neměl by váhat. Ceny ojetých vozů jsou na dně a neměly by se již podle Filipa Brože z oddělení firemní komunikace firmy AAA Auto významně měnit. U některých nejžádanějších modelů dokonce mírně rostou. Tak třeba výkupní ceny vozů Škoda s motory TDI jsou v AAA Auto až o 30 tisíc korun vyšší, než na začátku roku. Také podmínky úvěrůna koupi ojetých vozů zůstávají letos bez větších změn. Podle obchodního ředitele firmy Auto Esa Tomáše Svobody v posledním půl roce ceny ojetin stagnují.

Škoda Fabiatypu I 1.2i 47 kW, vyrobená v roce 2007, se letos v AAA Auto prodává za 139 tisíc korun, zatímco loni stál tentýž tři roky starý model o 20 tisíc víc a v roce 2008 byl ještě o 20 tisíc korun dražší. Obdobné je to například u vozů Citroen C5 2.0 HDi 80 kW. Tři roky starý model letos stojí 209 tisíc korun, v letech 2007 až 2009 ale byla cena téhož tříletého auta každý předcházející rok o dvacet tisíc korun vyšší.

 

Podívejte se, jak klesá hodnota vašeho auta s benzínovým motorem

 

Z ojetých aut se nejvíc prodávají škodovky. U AAA Auto jsou to podle Brože například Škoda Octavia 1,9 TDI, Škoda Fabia 1,4 TDI. Uváděné cenyjsou orientační, lze je pokládat za průměrné. Neberou v úvahu konkrétní model, zda jde o novou řadu automobilů či facelift. Důležitou roli hrají, kolik najelo prodávané auto kilometrů.

V AAA Auto například pořídíte loni vyrobenou benzínovouŠkoda Fabia v průměru za 189 tisíc korun, dva roky starou o deset tisíc levněji. Vůz z roku 2007 stojí o dalších deset tisíc méně a z roku 2006 pak 129 tisíc korun. Loni vyrobený nejprodávanější vůz na naftu Škodu Octavia pořídíte v bazarech AAA Auto v průměru za 429 tisíc korun, o rok starší za 349 tisíc korun.

 

Podívejte se, jak klesá hodnota vašeho auta s naftovým motorem

 

V bazaru Auto Esa stojí v průměru nejprodávanější benzínové auto pětidveřová Octavia Tour z roku 2007 190 tisíc korun, o rok starší 160 tisíc, z roku 2005 pak 140 tisíc korun. Tentýž vůz na naftuz roku 2007 je za 200 tisíc korun, z roku 2006 za 170 tisíc korun, cena Octavie II. z předloňska činí 270 tisíc korun, o rok starší 225 tisíc korun.

V bazaru Automarket Euro se podle jeho jednatele Pavla Dvořáka cena benzínové Škody Fabia s pořizovací cenou 230 tisíc po roce snižuje na 200 tisíc korun, dva roky stará stojí 190 tisíc a tříletá 175 tisíc. Tentýž vůz na naftu s pořizovací cenou 450 tisíc korun můžete za rok koupitza 400 tisíc, dva roky starý za 350 tisíc a tříletý za 300 tisíc korun.

 

Spočítejte si, jestli je výhodnější koupit auto s benzínovým, nebo naftovým motorem

 

Ojetý vůz koupíte i v cizině. „Tyto dovozy nevnímáme jako konkurenci. Spíše upozorňujeme na to, že u těchto nákupů nemusí být jasný původ vozu a s tachometrem mohl někdo manipulovat. Objevily se i případy, kdy složí zákazník při koupi vozu přes inzerát na internetu zálohu a vůz nikdy nedostane. Často jde o auta po těžkých haváriích, která jsou v silničním provozu životu nebezpečná,“ říká Brož.

„Ceny ojetých vozů u nás a v zahraničí se sbližují. Dovozy aut ze zahraničí proto klesají. Jako koncoví zákazníci si pro ně jezdí jen jednotlivci,“ dodává Svoboda. S dovezeným autem musí nový majitel na STK, potřebují také technický průkaz, což znamená výdaje navíc.

Za dovozy aut z USA se platí desetiprocentní clo, import aut v rámci Evropské unie je bezcelní. V určitých případech se platí DPH.

„Při koupi ojetého vozu, který je starší než půl roku, nebo najel přes 6000 kilometrů, platí kupující DPH v zemi nákupu. Když je vyšší než v Česku, nemá nárok na vrácení rozdílu. Při nákupu auta, které je novější než půl roku nebo najelo necelých 6000 kilometrů, se platí DPH v ČR. Kupující by měl prodávajícího informovat, že vůz dováží do Česka, kde zaplatí tuto daň,“ uvedl poradce pro komunikaci Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekciOndřej Tichota.

Někde je nákup ojetých vozů pro Čechy levnější, musí ale počítat s jiným právním prostředím a jazykovou bariérou. Zákazník by neměl podepisovat smlouvu, která omezuje jeho možnost uplatnit právo odpovědnosti za vady. U ojetých aut bývá podle Tichoty lhůta spotřebitele na uplatnění reklamace (rozporu s kupní smlouvou) jeden rok.

Obchody s ojetými auty obvykle uzavírá prodávající a kupující v zemi prodejce osobně, smlouva se řídí právem prodávajícího.

To přináší řadu rizik. Kupující by se měl v prvé řadě ujistit o spolehlivosti prodejce auta, mj. si ověřit, zda například neprodává automobily ve dvoře, ale v řádném obchodě. I když se o koupi auta jedná anglicky, prodejce často vyhotoví smlouvu v němčině. „Stává se přitom, že se prodejce snaží zbavit kupujícího spotřebitelských práv tím, že do smlouvy uvede, že kupující je obchodník,“ varuje Tichota. Důležité také je, aby byly dodatky ve smlouvě vyhotoveny písemně. Je proto rozumné zaplatit si služby právníka, který umí německy.

Češi, kteří mají potíže s reklamacíauta koupeným v Německu přes internet, se mohou obrátit na ESC. To osloví partnerskou organizaci v Německu, což dává větší šanci na vyřešení sporus obchodníkem smírnou cestou. Příklady podvodných smluv s neférovými ujednáními najdete na www.coi.cz/esc.

Koupili jste si ojetý automobil doma, nebo v cizině? Jaké s tím máte zkušenosti? Podělte se s námi o ně!

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 8. 2010 15:55, vondry

"Tyto dovozy nevnímáme jako konkurenci. Spíše upozorňujeme na to, že u těchto nákupů nemusí být jasný původ vozu a s tachometrem mohl někdo manipulovat."

Ano, to je pravda. S tachometrem mohl někdo manipulovat, kdežto u AAA Auto Praha s ním někdo manipuloval na 100% :-) A naopak, původu německých aut věřím na rozdíl od těch stojících v našich bazarech..

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 3. 2011 13:06, Auto ESA

Dobrý den, mrzí nás, že jste si u nás nevybral. Nemáme co skrývat, proto vítáme, když si zákazník s sebou přivede odborníka. Víc očí víc vidí. Dokonce zcela běžně umožňujeme prohlídku v autorizovaném servisu dané značky, který si sám zákazník vybere. Obecně však platí, že žádný ojetý automobil není bez chybičky. Nelze tedy čekat, že bude mít vlastnosti vozu zcela nového. Prodáváme kvalitní ojeté vozy, jejichž ceny přizpůsobujeme věku, počtu najetých kilometrů, technickému stavu a dalším parametrům tak, aby si u nás mohl vybrat každý dle svých potřeb a finančních možností. V každém případě potenciální zájemce o všech chybičkách informujeme a na skryté závady poskytujeme záruku tak, aby naši zákazníci měli stoprocentní jistotu. Poskytujeme garanci na původ vozu po celou dobu jeho životnosti. Do 7 dnů navíc umožníme bezplatnou výměnu již zakoupeného vozu za jiný. Spokojenost zákazníků nám leží na srdci jako nejvyšší priorita. Děkujeme za vaši návštěvu a věříme, že příště u nás vhodný vůz najdete.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Deset rad, jak si nenechat ukrást auto

16. 11. 2009 | Eva Sovová | 9 komentářů

Deset rad, jak si nenechat ukrást auto

Denně přijde o své auto v Česku téměř 40 majitelů. Zlodějům mnohdy sami řidiči nahrávají. Přinášíme deset zásad, kterými lze snížit riziko krádeže vozu a ochránit tak lépe svůj majetek. celý článek

Dvě pojišťovny pomůžou odhalit nepoctivé autoopravny

20. 11. 2008 | Eva Sovová

Dvě pojišťovny pomůžou odhalit nepoctivé autoopravny

Pojišťovny umí ochránit klienty před nepoctivými autoopravnami i autobazary. Služba, která je v zahraničí běžná, funguje už i v Česku. Na požádání pojišťovna prověří provedenou opravu... celý článek

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

13. 2. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

Havarijní pojištění nestojí pakatel a pro některé vozy se vůbec nevyplatí. Majiteli staršího auta sice po nehodě uhradí třeba nový nárazník, ale při totální škodě si za vyplacené peníze... celý článek

Koupě ojetého automobilu: jak poznat, že je auto kradené či omlazené

4. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 19 komentářů

Koupě ojetého automobilu: jak poznat, že je auto kradené či omlazené

Věděli jste, že v České republice je každé čtvrté auto úředně omlazené, každé desáté auto má pozměněné identifikátory a každých 25 minut je nějaké auto ukradeno? Poradíme vám, jak při... celý článek

Partners Financial Services