Ještě loni mohl zájemce o nové auto odradit od koupě diselového vozu pohled na totemy u čerpacích stanic. Zpravidla hlásil, že nafta je dražší než benzín. V létě 2008 se rozdíl pohyboval podle údajů společnosti CCS v průměru kolem 2,30 korun na litr. Jenže letos je vše obráceně. V průměru je od začátku roku nafta (25,62 Kč) o korunu za litr levnější než benzín (26,61 Kč). Ožívat proto mohou úvahy, zda se při koupi nového auta nerozhodnout pro diesel.
Ve prospěch naftového motoru jednoznačně hovoří nižší spotřeba paliva. U motorů s objemem 1,6 litru se pohybuje tzv. kombinovaná spotřeba uváděná výrobci aut kolem 4,5 litru na sto kilometrů. Srovnatelné benzínové motory „sežerou“ na stejné vzdálenosti o dva až tři litry více. Záleží na konkrétní značce. Například u Mazdy 3 s motorem 1,6 litru je rozdíl ve spotřebě 1,8 litru na sto kilometrů. U Škody Octavia je benzínový motor žíznivější o 2,9 litru na sto kilometrů.
Nižší spotřeba je vykoupena vyšší pořizovací cenou auta s dieselovým motorem. Srovnali jsme ceny u vozů Ford Focus Kombi Trend Plus, Mazda 3 CE, Škoda Octavia Classic, VW Golf Trendline a Hyundai I30 Classic. Vybrali jsme motory s objemem 1,6 litru. Až na Ford Focus měly benzínový a naftový motor s tímto objemem podobný výkon. Rozdíl v ceníkových cenách se pohyboval od 39 tisíc korun u Fordu, před 50 tisíc korun u Mazdy až k 65 tisícům u Škody Octavia. U Hyundai činil rozdíl 45 tisíc korun, ale nabízená kubatura motoru byla odlišná (1,4 l u benzínu a 1,6 l u nafty).
Je výhodnější dieselové auto, nebo auto na benzín?
Při započtení ceny paliva, spotřeby a pořizovací ceny se například u zvolené Škody Octavia vrátí vyšší pořizovací cena díky nižší spotřebě po ujetí 80 859 kilometrů. Kdo má auto jen pro osobní účely, a v průměru tak najede za rok třeba 20 tisíc kilometrů, začne se mu nákup dieselové Octavie vyplácet při letošní úrovni cen až po čtyřech letech.
Do hry ovšem vstupují i další náklady, především na servis a pojištění. Jenže podle informací z autorizovaných servisů Škody a Fordu se ceny za pravidelné prohlídky obou typů aut v podstatě neliší. U naftových motorů se mění palivový filtr (zhruba tisíc korun u Škody) po 60 tisících kilometrech. U benzínových motorů se musí měnit po ujetí stejné vzdálenosti svíčky (zhruba dva tisíce korun u Škody).
Cena povinného ručení se podle používaného paliva neliší. Záleží vždy na objemu motoru. Takže kdo se bude rozhodovat mezi benzínovým a naftovým motorem o stejném objemu může povinné ručení ze svých výpočtů vynechat. Například Česká pojišťovna má ovšem stejné sazby i pro motory s objemem 1,6 a 1,8 litru. Proto ani volba silnějšího dieselu nemusí nutně pojištění prodražit. Rozdíl v řádu jednotek tisíc korun ročně může být u havarijního pojištění, jehož výši ovlivní vyšší pořizovací cena dieselového motoru.
Velkou neznámou těchto propočtů je cena paliva. Cenu nafty tlačí vzhůru rostoucí poptávka především kvůli rostoucímu objemu kamionové dopravy. Podle statistik společnosti Benzina se od roku 2004 snížila spotřeba benzínu v Česku o 3,7 procenta, zatímco spotřeba nafty vzrostla o 25 procent. Tento trend by měl pokračovat. Jak se bude oživovat ekonomika po nynější recesi, bude objem zboží přepraveného po silnicích růst, a není proto vyloučeno, že nafta bude opět dražší než benzín.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 3. 2011 10:36, Pavel P.
comment dem..ent to je takovej ten chytráček jakých je v tomhle státě spousty a i dnes razí asi názor že nafta patří do kamen i když kde jakej diesel to natře mnohem silnějšímu benzíňákovi. Moc se asi díváš na televizi kde asi vidíš jak bouchají plynový láhve v domech ale řeknu ti dvě noviny. První je že ta nádrž nemá krom podobnýho obalu nic společnýho s LPG nádrží v autech a druhou víš ono není všechno pravda co říkají v televizi. Viděl někdo podobný chytráčkovi commentovi co udělá auto s takovou plnou LPG nádrží třeba při požáru? NIC!! tento test byl v loni proveden v autosalonu kde zjistili pravdu o tomto mýtu a to pod dozorem mozků z universit, že mnohem dřív vybouchne benzínová nádrž, ta zesílí sílu požárů díky těkavosti benzínu a jeho snadného zapálení. Zatím co nádrž LPG díky svým již zmíněným dvojitým přetlakovým ventilům(mimochodem namířeným vždy směrem nahoru) jen upustí přetlak který v nádrži díky zvýšené teplotě vznikl a zasyčí(nevypustí se tudíž nikdy všechen obsah LPG, což neplatí u benzínové nádrže ta jak se zapálí tak vyhoří všechen). Výbuch LPG v autě je tudíž utopie, strach a přežitek pokrytců to je utopie plynová nádrž vám díky svým dnešním přísným testům nevybouchne ani při požáru ani při vážné nehodě to co zapaluje auta je benzín a jeho výpary. O požárech aut kvůli špatnému tech. stavu palivového vedení je slyšet několikrát do roka a což platí i např o autobusech MHD který tu a tam taky vzplanou a to je nejen nebezpečný ale taky to omezuje slušný řidiče když takový auta pak blokují D1 nebo jinou komunikaci dlouhé hodiny, protože hasiči to většinou nechají jen vyhořet proč to taky hasit když to už stejně nezachrání. A cena benzínu u nás to je výsměch a výtlem přesně takový co předvádí Kalousek při každém zvýšení všeho pro obyčejné lidi. A moc dobře si uvědomuje, že většina obyčejných lidí nebude jezdit několik desítek či stovek km do zahraničí aby pak ušetřili jen velmi málo peněz.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 3. 2011 10:36, Pavel P.
comment dem..ent to je takovej ten chytráček jakých je v tomhle státě spousty a i dnes razí asi názor že nafta patří do kamen i když kde jakej diesel to natře mnohem silnějšímu benzíňákovi. Moc se asi díváš na televizi kde asi vidíš jak bouchají plynový láhve v domech ale řeknu ti dvě noviny. První je že ta nádrž nemá krom podobnýho obalu nic společnýho s LPG nádrží v autech a druhou víš ono není všechno pravda co říkají v televizi. Viděl někdo podobný chytráčkovi commentovi co udělá auto s takovou plnou LPG nádrží třeba při požáru? NIC!! tento test byl v loni proveden v autosalonu kde zjistili pravdu o tomto mýtu a to pod dozorem mozků z universit, že mnohem dřív vybouchne benzínová nádrž, ta zesílí sílu požárů díky těkavosti benzínu a jeho snadného zapálení. Zatím co nádrž LPG díky svým již zmíněným dvojitým přetlakovým ventilům(mimochodem namířeným vždy směrem nahoru) jen upustí přetlak který v nádrži díky zvýšené teplotě vznikl a zasyčí(nevypustí se tudíž nikdy všechen obsah LPG, což neplatí u benzínové nádrže ta jak se zapálí tak vyhoří všechen). Výbuch LPG v autě je tudíž utopie, strach a přežitek pokrytců to je utopie plynová nádrž vám díky svým dnešním přísným testům nevybouchne ani při požáru ani při vážné nehodě to co zapaluje auta je benzín a jeho výpary. O požárech aut kvůli špatnému tech. stavu palivového vedení je slyšet několikrát do roka a což platí i např o autobusech MHD který tu a tam taky vzplanou a to je nejen nebezpečný ale taky to omezuje slušný řidiče když takový auta pak blokují D1 nebo jinou komunikaci dlouhé hodiny, protože hasiči to většinou nechají jen vyhořet proč to taky hasit když to už stejně nezachrání. A cena benzínu u nás to je výsměch a výtlem přesně takový co předvádí Kalousek při každém zvýšení všeho pro obyčejné lidi. A moc dobře si uvědomuje, že většina obyčejných lidí nebude jezdit několik desítek či stovek km do zahraničí aby pak ušetřili jen velmi málo peněz.
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.